این دانشگاه مبدا تحول در دین مسیحیت شد

دانشگاه توماس آکوئیناس، در سال 1214 تاسیس شد و با روی کار آمدن پاپ هونوریوس سوم مبدا تحول در دین مسیحیت شد و بستر مناسبی برای رشد اندیشه های نو در اروپا فراهم کرد. این اندیشه ها بعدها موجب ایجاد تحولاتی بنیادین در اروپا شد.

به گزارش ایسکانیوز، واتیکان در عصر مدرن تلاش می کند تا خود را با شرایط تازه جهان سازگار سازد. این کشور کوچک کاتولیک که در شهر رم ایتالیا قرار گرفته، در بیش از 50 کشور جهان دانشگاه های وابسته تاسیس کرده است تا بتواند در جهان امروز نیز از کارایی کافی برخوردار باشد. اما دانشگاهی در شهر رم و در چند صد متری این کشور کوچک قرار دارد که قرن ها قبل و از دل آئین مسیحیت، آغاز عصر تازه در اروپا را کلید زد.

دانشگاه توماس آکوئیناس، امروز زیر نظر کلیسای کاتولیک فعالیت می کند. این دانشگاه که در سال 1214 و به دستور پاپ هونوریوس سوم تاسیس شد، ماموریت اصلی خود را کشف حقیقت می دانست. در حالی که منظور این دانشگاه از کشف حقیقت، تربیت و توسعه احکامی بود که توسط کلیسای واتیکان و به ویژه شخص پاپ مورد تایید قرار می گرفت.

توماس آکوئیناس، که اصلی‌ترین دلیل شهرت امروز او به خاطر تثبیت جایگاه تفکرات ارسطویی در دین مسیحیت است، در سال 1225 متولد شد و بعدها در سال 1259 به عنوان استاد، به این دانشگاه پیوست. یکی از تاثیرات توماس آکوئیناس بر این دانشگاه، اضافه شدن فلسفه به علوم این دانشگاه و مطالعه هنر بود. او همچنین به انسان ارزش بخشید و جایگاه انسان در دین مسیحیت را بهبود بخشید. این اقدامات او اثراتی بنیادین بر افکار اروپاییان داشت و زمینه فکری آنان را متحول ساخت.

پیش از او سنت آگوستین مشهور از دانشگاه دی بولونیا که در آن دوران وظیفه آموزش علوم دینی را بر عهده داشت، موفق شده بود با استفاده از فلسفه افلاطونی، راه را برای ورود فلسفه که جز علوم ممنوعه محسوب می شد، به دین مسیحیت باز کند. اما ورود اندیشه های ارسطویی به دین مسیحیت، به معنی ایجاد پتانسیلی تازه برای درک اندیشه هایی بود که در عصر روشنایی قاره اروپا را متحول ساخت.

کشیش پرووینس پیشنهاد کرده بود که رشته های فلسفه و هنر به هیچ وجه تدریس نشود و تنها آموزه های ساده که در طول ده های گذشته آموزش داده شده بود، استفاده شوند. لذا چیزی که مد نظر او بود، بیشتر شبیه به یک مدرسه دینی ساده بود. اما انتخاب پاپ کلمنت پنجم در سال 1265 به عنوان رهبر معنوی کاتولیک های جهان، شرایط را به سود توماس آکوئیناس تغییر داد. اسقف اعظم، تولومیو دا لوسا به عنوان رئیس این دانشگاه تعیین شد و تصمیم گرفت که تقریبا تمام فلسفه و به ویژه مباحث وجودی آن که سرشار از اندیشه های ناسازگار با دین مسیحیت بود، به شیوه ای تازه در این دانشگاه تدریس شود. لذا آکوئیناسی که برای بخشش گناهان خود به تدریس احکام دینی روی آورده بود، در این دانشگاه موفق شد بنیانگذار تفکری تازه در دین مسیحیت شود.

این دانشگاه براساس معیارهای معمولی که جهت تعیین سطح علمی دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، قابل سنجش نیست. لذا جز دانشگاه های خاص محسوب می شود.

دانشگاه سنت توماس آکوئیناس طبق توافقی که میان رئیس آن و اتحادیه اروپا صورت گرفت، با اضافه کردن مباحث آموزشی تازه ای، به عنوان یکی از دانشگاه های برتر و خاص اروپا از طرف این اتحادیه مورد تایید قرار گرفت و بر اعتبار آن افزوده شد.

لازم بذکر است، نام این دانشگاه بعدها به نام توماس آکوئیناس مقدس تغییر یافته است.

303/300

کد خبر: 706067

وب گردی

وب گردی