باقر لاریجانی:همکاری های وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد مناسب است/ جداسازی آموزش پزشکی هزینه دارد

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پاسخ به ایسکانیوز گفت: در حوزه آموزش پزشکی با دانشگاه آزاد مراودات بسیاری داریم و خوشبختانه در یک ماه گذشته چارچوبی برای همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد در قالب برنامه آمایشی طراحی و در آینده اجرا خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز، باقر لاریجانی در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: 30 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه پزشکی انجام می شود و آموزش پزشکی ما در حقیقت پاسخگوی نیازهای کشور است. خوشبختانه گسترش پزشکی به صورت هدفمند ادامه پیدا می کند و به طور مثال در رشته پزشک خانواده متناسب با نیاز کشور در حال توسعه این امر هستیم.

این مقام مسئول افزود: ما با طراحی چارچوبی برای رشته هایی که به صورت مشترک میان وزارت علوم و وزارت بهداشت است، تمهیداتی انجام داده ایم تا بستر آموزشی بسیار بزرگ در کشور فراهم شود که هم در وزارت بهداشت و هم در وزارت علوم مورد استفاده قرا گرفته و با توسعه رشته های جدید به گونه ای همکاری مثبتی میان دانشگاه علوم پزشکی و غیرپزشکی در کشور برقرار کنیم.

لاریجانی در این خصوص ادامه داد: با ایجاد رشته های جدید می توانیم بستر همسویی میان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه های غیرپزشکی در کشور فراهم کنیم و با تصویب آیین نامه ایی که مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم است، این امر میسر می شود.

وی افزود: ادغام وزارت بهداشت و وزارت علوم کار صحیحی نیست. اکنون با توجه به ظرفیت بالایی که وزارت بهداشت و بیمارستان های آموزشی دارد، در پی این هستیم تا وزارت بهداشت و وزارت علوم در خصوص مبحث آموزش پزشکی ادغام شوند چرا که جداسازی این دو هزینه بسیار سنگینی برای کشور دارد و این هزینه سنگین سبب می شود وقت امور به ساختارها تلف شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در این خصوص ادامه داد: ساختار حوزه آموزش پزشکی و تحقیقات آنچنان با هم عجین شده که جدا سازی این دو حوزه هزینه سنگینی برای کشور دارد و امکان گسترش آموزش به نقاط مختلف کشور را محدود می کند.

وی افزود: طرح آمایش پزشکی که به شهرهای مختلف فرستاده می شود با توجه به این ادغام متوقف می شود و مشکلات جدی در این راستا پدید می آید.

لاریجانی با بیان اینکه امروزه حوزه آموزش پزشکی به صورت بالنده مشغول فعالیت است، ادامه داد: با محورهایی که سیاست های کلی نظام در حوزه پزشکی مورد تاکید رهبر است، با جداسازی این دو وزارتخانه محقق نمی شود و سیاست های کلان رهبری در حوزه سلامت محقق نمی شود ضمن اینکه ما در کشورمان نباید تجربیات مکرر در جداسازی و ادغام سیستم ها را انجام دهیم و این امر انرژی در این حوزه را از بین می برد.

لاریجانی در ادامه افزود: ما در حوزه آموزش پزشکی با دانشگاه آزاد مراودات بسیاری داریم و خوشبختانه در یک ماه گذشته چارچوبی برای همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد در قالب برنامه آمایشی طراحی کرده ایم.

وی افزود: امیدوارم دانشگاه های علوم پزشکی همکاری های لازم را با دانشگاه آزاد برای ارتقا امور و نظارت گسترده تر ساماندهی کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص اجرای تدوین چارچوب قوانین به وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرد: در جلسه ای که در شورای انقلاب فرهنگی بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد تدوین شد، چارچوب آمایشی در حوزه شبکه های علمی ساماندهیو تدوین می شود.

لاریجانی در ادامه درباره اعتبار سنجی آموزشی بیمارستان های دانشگاه آزاد گفت: براساس شاخص هایی که به دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت فرستاده ایم، این شاخص ها براساس توافقی میان دانشگاه علوم پزشکی و معاونت آموزش انجام شده و در نهایت باعث ارتقای همکاری طرفین می شود.

205/200

کد خبر: 706599

وب گردی

وب گردی