آغاز نشست کومسک در استانبول

سی و دومین نشست 'کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی' -کومسک -، در سطح وزیران، روز چهارشنبه با سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس دائمی این کمیته ، در استانبول شروع شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا در این نشست خانم 'زهره بهره بر' معاون مدیرکل مجامع و موسسات بین المللی، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارد.
سی و دومین نشست کومسک روز دوشنبه در سطح کارشناسان ارشد شروع شده بود که امروز به میزبانی لطفی الوان، وزیر توسعه ترکیه در سطح وزیران، شروع شد.
خانم بهره بر، به خبرنگار ایرنا در آنکارا گفت: در این نشست مباحث مربوط به تجارت، تقویت نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشورها، حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی، فقرزدایی و تامین مالی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه و برنامه ها و اقدامات لازم به منظور ارتقای همکاری فیمابین کشورهای عضو درخصوص موارد فوق مطرح خواهد شد.
در سی و یکمین نشست وزیران کومسک که سال گذشته در استانبول برگزار شد، 'علی طیب نیا' وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود.
در نشست های کمسک علاوه بر وزرا و معاونان اقتصادی کشورهای عضو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، مسوولان نهادهای وابسته و سازمانهای بین المللی نیز حضور دارند.
علاوه بر اردوغان که به عنوان رئیس جلسه، سخنرانی خواهد داشت، رئیس بانک توسعه اسلامی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در نشست وزیران کومسک سخنرانی خواهند داشت.
«کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی» موسوم به ” کومسک“ یکی از کمیته های تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی می باشد که در سال 1981 و با تصویب اجلاس سران اسلامی بنیان گذاری شد و ریاست و میزبانی جلسات آن به کشور ترکیه واگذار گردید.
همزمان با ایجاد کومسک و به منظور تحکیم همکاری های اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو، اجلاس سازمان سران کنفرانس اسلامی طی سومین نشست خود در سال 1981، برنامه ای را با عنوان «برنامه عمل» در ده بخش که عبارتند از: 1- کشاورزی و مواد غذایی، 2- صنعت، 3- انرژی، 4- تجارت، 5- ارتباطات، 6- امور مالی و پولی، 7- علوم و تکنولوژی، 8- نیروی انسانی، 9- جمعیت بهداشت و 10-همکاری های فنی ، تصویب کرد.
کومسک فعالیت رسمی خود را از سال 1984 آغاز نمود. این کمیته در حقیقت مصوبات اقتصادی سران اسلامی را پیگیری و اجرا می نماید، راهکارها، نهادها و ترتیبات لازم جهت تحکیم و تقویت همکاری اقتصادی فیمابین کشورهای اسلامی را با مشارکت و همفکری آنها ایجاد می کند.
کومسک مجمعی جهت تبادل نظر و تجربیات کشورهای عضو به منظور اتخاذ موضع مشترک در خصوص موضوعات مهم اقتصادی مطرح در سطح منطقه ای و بین المللی است.

306/300

کد خبر: 707218

وب گردی

وب گردی