پارلمان قزاقستان در صدد تغییر نام شهر آستانه به «نظربایف»

مجلس قزاقستان مجددا در صدد تغییر نام شهر آستانه پایتخت این کشور برآمده است. این بار نمایندگان قصد دارند که آستانه را به نام رئیس جمهوری این کشور «نورسلطان» یا «نظربایف» تغییر دهند.

به گزارش ایسکانیوز، مجلس قزاقستان مجددا در صدد تغییر نام شهر آستانه پایتخت این کشور برآمده است. این بار نمایندگان قصد دارند که آستانه را به نام رئیس جمهوری این کشور «نورسلطان» یا «نظربایف» تغییر دهند.

به گزارش خبرگزاری کانیوز قرقیزستان که خبرهای آسیای مرکزی را پوشش می دهد «کانوش سطانوف» یکی از نمایندگان پیشنهاد دهنده گفته است «یکی از بهترین راهها برای جاودانه کردن استقلال کشور ، تغییر نام شهر آستانه به نام رئیس جمهوری است.
وی تصریح کرد: نظربایف سهم برجسته ای در شکل گیری و آبادانی و ثبات کشور داشته ، از اینرو شایسته است پایتخت در بیست و پنجمین سالگرد استقلال کشور به نام این اولین رئیس جمهوری نامگذاری شود.
در سال 2013 هم قرار بود شهر آستانه تغییر نام داده شود و برای این شهر نامهای مختلفی از جمله «سلطان آتا» پیشنهاد شده بود.
شهر آستانه در سال 1830 «اکملا» نام داشت و در سال 1998 پس از انتقال پایتخت از آلماتی به این شهر نام آستانه را به خود اختصاص داد.
اسکناس جدید 10 هزار تنگه ای(معادل 30 دلار) نیز با تصویر« نورسلطان نظربایف از ماه آینده وارد بازار داد و ستد این کشور خواهد شد.
«دانیاراکیشیف» رئیس بانک مرکزی قزاقستان بعد از پخش خبر وارد معامله شدن اسکناس جدید با تصویررئیس جمهوری گفت:«تمام دستاوردهای زمان استقلال با تلاش و ابتکار نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهوری کشور امکان‌پذیر شده است.»
در باره نورسلطان نظربایف که به طور رسمی با لقب «ایلباشی» (پدر ملت) نامیده می‌شود و از 25سال پیش در قزاقستان در راس قدرت قرار دارد، فیلم های زیادی تهیه شده و در وصف وی در شهر آستانه یک موزه‌ یا آثارخانه هم احداث شده است.
نظربایف زمانی که قزاقستان در سال 1991 رسما استقلال خود را از مسکو اعلام کرد در این جمهوری غنی از نفت به قدرت رسید.

308/300

کد خبر: 707341

وب گردی

وب گردی