نقش زنان وخانواده درشکوفایی وتوسعه شهری در همه ابعاد بسیار پررنگ است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: اگر شکوفایی شهری به عنوان برآیند تلاش های موفق درابعاد گوناگون توسعه شهری باشد درخواهیم یافت که نقش زنان و خانواده در تک تک این ابعاد بسیار پررنگ است.

به گزارش ایسکانیوز، شهیندوخت مولاوردی روز پنجشنبه در ششمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری اظهارکرد:هرگاه فرصت و تمرکزمناسب بر روی نقش زنان و خانواده درتوسعه شهری گذاشته نشود نتایج زیانبار آن بسیار وسیع و غیرقابل جبران خواهد بود.
وی با تشریح ابعاد مختلف شکوفایی که همه بستر مربوط به خانه و خانواده است، خاطرنشان کرد: پایداری محیطی بدون توجه موثر خانواده ها به محیط زیست و مصرف منابع ممکن نیست و رونق اقتصادی وجه موثر مفهوم عمیق و کلیدی اقتصاد خانوار و فهم خانوادها در تولید ناخالص ملی را تحت تاثیر قرارمیدهد.
مولاوردی ادامه داد: مفهوم عدالت و شمول اجتماعی به عنوان یکی دیگر از مفاهیم کلیدی شکوفایی شهری در ارتباط بسیار نزدیک در برخورد اجتماعی در خانواده ها تجربه و مورد توجه جدی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: ‌تعاملات خانواده با جامعه یک تعامل دو سویه است یعنی جامعه از خانواده تاثیرمی پذیر و محیط خانواده براساس محیط اجتماعی شکل می گیرد.
وی با بیان اینکه از این جهت است که درنگاه اسلامی خانواده اهمیت پیدا می کند و زنان به عنوان عنصر مولد این بنیاد اجتماعی مورد توجه قرارمی گیرد، گفت: ‌درک این معنا در بررسی تاریخ رویدادهای اجتماعی در جهان به سهولت ممکن است.
معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهارکرد: شهرها بستر ایجاد هرنوع تغییر اجتماعی هستند و خانواده در معنای فیزیکی و شهری آن، خانه، کوچکترین عنصر موثر در متاثر از این تحولات است و بسیاری از رفتارهای توسعه ای و چالش های بنیادین مطرح در ساختار توسعه پایدار در محتوای توسعه شهری پوشیده است.
وی ادامه داد: جامعه جهانی در اقدامی منسجم در سپتامبر 2015سعی کرد تا سند توسعه پایدار را به عنوان یک دستورکار مشترک برای دستیابی به جهانی بهتر و آینده ای توام با آرامش و شکوفایی برای نسل های بعد به تصویب رساند.
مولاوردی افزود: اهداف توسعه پایدار در حقیقت یک بیانیه مشترک با لحاظ کردن آرمان های انسانی است و در این سند شهرها نقش موثری برای پیشبرد اهداف توسعه دارند، شهرهای امروزه به عنوان زیستگاه غالب مردم حهان توجه و تمرکز را برانگیخته اند.
وی تاکید کرد: زنان درجهان معاصر به عنوان مخاطب اصلی برای تحقق توسعه هستند، چراکه با بنیاد خانواده مرتبط اند و خانواده یک نظام قوام یافته است که معنای زیست و سکونت کاملا به آن پیوسته است،مجموعه فرهنگ و روش زندگی مفهومی است که درک از توسعه را سامان می دهد.
مولاوردی گفت: نظام خانواده دردین مبین اسلام به عنوان محوری ترین چارچوب زیست معنا دارد، این یک درک متعالی بودن از انسان است.
وی افزود: درکی که معنا و مفهوم توسعه را با کوچک ترین سلول یک جامعه می سنجد و بخش عمده ای از دستورات و تاکیدات خود را در جهت حفظ بنیاد خانواده معمول می دارد.
معاون رئیس جمهوری درامور زنان و خانواده اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نقش کلیدی زنان و حضور اجتماعی آنان تجربه های بسیار ارزنده ای در این زمینه دارد که قابل ارائه است.
مولاوردی خاطر نشان کرد:باز آفرینی شهری نیازمند توجه ویژه است و زنان دراثر غلبه شرایط فقر اقتصادی و اجنماعی و فرهنگی درمعرض آسیب بسیار زیاد هستند.
وی درباره راهکار های برون رفت از این آسیب ها نیز گفت: تامین امنیت ذهنی و عینی زنان، توجه به عدالت جنسیتی در برنامه ریزی حمل و نقل و تردد در شهرها و بین شهرها، مشارکت زنان در امور برنامه ریزی و مدیریت شهری و تدوین سیاست های حمایتی برای تامین مسکن مناسب برای زنان بخصوص زنان سرپرست خانواده ازجمله مواردی است که در توانمند سازی زنان و نقش آنان در عرصه توسعه پایدار شهری مطرح است.
ششمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری امروز پنجشنبه در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری با حضور مهمانان و کارشناسان داخلی و خارجی از کشورهای اسپانیا، هند، نیجریه وسنگال وهمچنین متخصصانی از دانشگاه های صنعتی دورتموند، دانشکده مدیریت وادگان شهرپونه هند حضور داشتند.
23مقاله در دو بخش شهرسازی و معماری و عمران- محیط زیست و بین رشته ای در این کنفرانس ارائه و از شرکت کنندگان و برگزیدگان با اعطای لوح و تندیس این کنفراس قدردانی شد.
پنجمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار وعمران شهری نیز در اصفهان برگزار شده بود.

200

کد خبر: 711115

وب گردی

وب گردی