پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت هفته پژوهش

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی طی پیامی، هفته پژوهش را به تمامی پژوهشگران کشور به خصوص همکاران پژوهشگر مجموعه تامین اجتماعی تبریک گفت.

به گزارش ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، متن پیام سیدتقی نوربخش به شرح زیر است:

در ضرورت توجه ویژه به پژوهش‌های کاربردی در سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌هایی که برای خدمت به مردم شکل گرفته‌اند، جای هیچ شکی نیست. سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به حوزه‌های ماموریتی خود در بخش‌های بیمه‌ای، درمان و اقتصادی در ارتباط با بیش از نیمی از جمعیت کشور و فعالیت‌های بسیار تخصصی و منحصر به‌فردی مانند فعالیت‌های بیمه‌ای و حوزه‌های مربوط به آن، طبیعتا برای موفقیت در طرح‌ها و برنامه‌های خود نیازمند برنامه‌های راهبردی است که متناسب با فاکتورهای علمی و کارشناسی لازم تهیه شده باشند. سازمان همچنین برای تبیین و تدوین این برنامه‌ها و برای اجرای برنامه‌های مرتبط با مأموریت‌های خود، باید مبتنی بر شواهد علمی باشد و به این منظور، نیازمند مطالعات و کارشناسی‌های لازم است. در بخش‌های دیگر مانند بخش درمان که تامین منابع و ساختار این بخش امروز به عنوان یکی از چالش‌های بین‌المللی مطرح است و همچنین بخش اقتصادی که سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل ماهیت بیمه‌ای خود نیازمند سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول بین نسلی است، نیاز به پژوهش‌های مختلف که بر مبنای شواهد علمی انجام شده و اجرا شود،‌ ضروری است. به همین دلیل، بخش پژوهش در سازمان تأمین‌اجتماعی جزو اجتناب ناپذیرترین بخش‌های این سازمان بوده، هست و خواهد بود.
همه پژوهش‌ها، چه پژوهش‌های تئوریک و محض و چه پژوهش‌های مسئله محور، برای سازمان تأمین‌اجتماعی مغتنم هستند. اما با توجه به اینکه تأمین‌اجتماعی یک نهاد خدمتگذار و اجرایی است، طبیعتا پژوهش‌های مسئله محور برای این سازمان در اولویت قرار دارد. برنامه‌ریزی و حرکت مبتنی بر برنامه، الزام همه دستگاه‌های اجرایی است و در سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به دلیل پیچیدگی‌های خاص این سازمان، سوالات بدون پاسخ و حلقه‌های مفقوده در نظام برنامه‌ریزی زیاد است. بنابراین پژوهش‌های مسئله محور که بتوانند گرهی از کار سازمان بگشایند، در اولویت اول قرار دارند و سازمان تأمین‌اجتماعی آنها را مغتنم می‌شمارد.
در بحث پژوهش، چند نکته اهمیت اساسی دارد. نکته اول این است که نگاه مدیریتی هر دستگاه باید مبتنی بر این باشد که تمامی فعالیت‌ها بر اساس شواهد علمی انجام گیرند. به عنوان نکته دوم می‌توان گفت که فعالیت همه دستگاه‌ها باید مبتنی بر یک نقشه راه و برنامه‌های تدوین شده باشد. نکته سوم نیز ‌الزام به اجرای برنامه است؛ یعنی ممکن است در بسیاری از دستگاه‌ها برنامه‌هایی تدوین شده باشد ولی این برنامه‌ها در کتابخانه‌ها و قفسه‌ها باقی بمانند. بنابراین با توجه به این الزامات، در ابتدای دوره مدیریتی سازمان در وحله اول نسبت به تدوین برنامه استراتژیک سازمان تأمین‌اجتماعی اقدام شد. خوشبختانه با فعالیتی در حدود دو سال، این برنامه تدوین و تصویب شد اما برای انجام این کار، نیازمند یک ساختار پژوهشی در سازمان تأمین‌اجتماعی بودیم. متاسفانه ساختار پژوهشی سازمان تأمین‌اجتماعی که دو دهه قبل تاسیس شده بود،‌ به دلایلی که هنوز مشخص نیست در دولت دهم منحل شد و کسی برای احیای آن اقدام نکرد. موسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی که سابقه موفقی در امر پژوهش داشت و توانسته بود برای حل مشکلات سازمان به عنوان یک نهاد اجتماعی و اقتصادی اقدامات زیادی انجام دهد و خود را به یک سرمایه ملی تبدیل کند و حتی راهکارهایی برای حل مشکلات ملی ارائه دهد، متاسفانه منحل شده بود. برخلاف همه مشکلاتی که در راه بازگرداندن این نهاد منحل‌شده وجود داشت، از روز اول قبول مسئولیت برای احیای این موسسه تلاش کردیم و موسسه عالی پژوهش در نهایت فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه در مدتی کوتاه توانست همه ظرفیت‌های قبلی خود را به دست آورد، روابط خود را با سازمان تأمین‌اجتماعی تنظیم کند و مجددا به جایگاه بازوی پژوهشی سازمان تأمین‌اجتماعی بازگردد. موسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی در مدت آغاز مجدد فعالیت‌های خود تاکنون توانسته است کمک‌های زیادی به سازمان داشته باشد تا سازمان در فعالیت‌ها و تصمیم گیری‌های خود در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی در مسیری مبتنی بر شواهد علمی قدم بردارد.
بنابراین به عقیده اینجانب در سازمان تأمین‌اجتماعی اقدامات مهمی در جهت ارج نهادن به پژوهش‌های کاربردی و برنامه‌محوری انجام شده است. موسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی می‌تواند به سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یک سازمان پویا که به نوآوری اهمیت می‌دهد و می‌خواهد مسائل خود را مبتنی بر شواهد علمی حل کند و نظام برنامه ای داشته باشد، کمک کند.
امیدوارم سازمان تأمین‌اجتماعی، سازمانی برنامه‌محور باشد که عملیات اجرایی آن مبتنی بر شواهد و پژوهش‌های علمی پایه گذاری شده است و موسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی هم بتواند در این نظام برنامه‌ای عملیات اجرایی سازمان، پژوهش‌های مسئله‌محور را شکل دهد و در خدمتگذاری به مردم، یار و یاور سازمان باشد.

101/401

کد خبر: 711515

وب گردی

وب گردی