راهی جدید برای مدیریت آب

رویکرد وزارت نیرو در مدیریت آب کشور ایجاد مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌ای تعریف شده چرا که بر اساس گفته‌های مقامات ارشد وزارت نیرو در شرایط فعلی نگاه استانی در این زمینه مخرب خواهد بود.

به‌گزارش ایسکانیوز، امروز مجموعه مدیریتی دولت به دنبال مدیریت مشارکتی در سازه‌ها بوده و به طبع آن وزارت نیرو به دنبال مشارکت مستقیم مردم در زمینه‌های مختلف مباحث مربوط به استفاده بهینه از منابع آبی است بر همین اساس نیز راهکارهایی را در این زمینه پیاده سازی و اجرایی کرده است.

با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به ابزار جدید و، مدیریت کلان کشور در زمینه‌های مختلف به پیشرفت‌های قابل توجه ای دست یافته، ولی در زمینه آب، طبیعت و محیط زیست به گونه ای رفتار شده که به‌جای استفاده از منابع تجدیدشونده طبیعت از خود طبیعت بهره‌گیری کرده است.

هم اکنون نیز انسان شاهد آثار و عکس‌العمل‌های طبیعت در قبال این نوع رفتار است که از جمله آن می‌توان به خشک شدن تالاب‌ها و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی و به طبع آن فرونشست اشاره کرد.

پیامدهای حاصل از برداشت بی رویه از منابع آبی افزایش میزان آلاینده‌ها و کاهش کیفیت منابع آبی شمرده می‌شود که بر اساس آمار و اطلاعات بلند مدت میزان آب تجدید شونده ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بوده که در شش سال اخیر این میزان بدلیل برداشت‌های بی رویه به ۹۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

این موضوع خود سبب ایجاد ناپایداری در منابع آبی می‌شود بر همین اساس آب یکی از چهار اولویت اصلی دولت در بودجه سال آینده به‌شمار آمده که به‌گفته ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو جلسات شورای عالی آب در سه دوره گذشته دولت فقط ۸ جلسه بوده، حال آنکه فقط در دولت یازدهم ۲۰ جلسه شورای عالی آب با حضور رییس‌جمهوری تشکیل شده و این خود نشان دهنده اهمیت موضوع آب و محیط زیست در دولت است.

وی به بیان این موضوع که تغییر سیاست‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای از حوضه‌ای به استانی اشتباه بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد وزارت نیرو ایجاد مدیریت حوضه‌ای است.

حل بحران آب نیازمند به‌کارگیری سیاست‌های مثبت و کارآمد است چراکه در شرایط فعلی دیگر زمان اشتباه و خطا وجود ندارد البته در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به بحران آب شده اما بدیهی است که حل بحران ۱۵ ساله نیازمند تدبیر تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها است.

منبع:ایسنا

101/401

کد خبر: 713542

وب گردی

وب گردی