پتانسیل دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کاهش آلودگی هوا

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت:دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه کاهش آلودگی هوا چه در زمینه نرم افزاری و چه در زمینه سخت افزاری، از پتانسیل خوبی برخوردار است و اساتید توانمندی در حوزه محیط زیست واحد های مختلف، مشغول به تدریس هستند، بسیاری از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی نیز دارای گروه محیط زیست بوده و اعضای هیات علمی متخصص هستند و دانشجویان بسیاری در این حوزه فعالیت می کنند.

دکتر مهرداد چراغی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به کیفیت نامطلوب هوای تهران طی 3 روز اخیر گفت: بخش عمده آلودگی هوا ناشی از مسائل مرتبط با حمل و نقل است و 70 درصد از آلودگی هوا از آن ناشی می شود و در این زمینه لازم است تلاش بیشتری در حوزه بهبود وضعیت حمل و نقل در کشور به خصوص کلانشهر ها انجام شود.

وی ادامه داد: در این زمینه لازم است در ابتدا اقداماتی در زمینه فرهنگسازی صورت گیرد، باید مردم را تشویق کرد تا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. پس از آن لازم است توجه بیشتری به سیستم حمل و نقل کلانشهر ها داشته باشیم.

این دکتر محیط زیست افزود: برای مثال باید بررسی کرد که سیستم موتور وسایل نقلیه در مرحله تولید صحیح کار کند و منجر به آلودگی هوا نشود. همچنین در زمینه سوخت باید تمرکز بیشتری داشته باشیم تا سوخت مصرفی رانندگان از استاندارد های کافی و لازم برخوردار باشد که دکتر ابتکار در این زمینه اقدامات شایان توجهی را انجام داده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که بیشتر افراد از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، بخش عمده آلودگی هوای کلانشهرها می تواند کاهش پیدا کند.

دکتر چراغی درباره طرح سه شنبه های بدون خودرو گفت: باید توجه داشت با یک روز دوچرخه سواری شهروندان مشکل آلودگی هوا حل نمی شود، قطعا هدف از اجرای این طرح فرهنگسازی در سطح جامعه بوده است تا برای رفت و آمدها در سطح شهر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی بیان کرد: اگر ما به دنبال بهبود کیفیت آلودگی هوا باشیم باید تمامی تلاش خود را در زمینه فرهنگسازی در این حوزه انجام دهیم، این فرهنگسازی می تواند از طریق دوچرخه سواری و اهرم های دیگر صورت گیرد تا مردم ما بدانند در مواقع غیر ضروری لازم نیست از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: هفته گذشته در پاریس مسئله آلودگی هوای کشور های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در بسیاری از کشورها نیز کسی اجازه ندارد با خودرو کمتر از 3 سرنشین در سطح شهر تردد کند، کشور ما نیز باید از این قوانین الگو برداری کند و بحث فرهنگسازی را با جدیت بیشتر بیشتری دنبال کند تا میزان قابل توجهی از آلودگی هوای کلانشهرها کاهش پیدا کند.

وی افزود: نباید تنها بحث سلامتی انسان ها را در مقوله آلودگی هوا در نظر گرفت بلکه تاثیر آن را در کل اکوسیستم را باید مورد بررسی قرار داد.نتایج تحقیقات محققان حاکی از آن است که پدیده آلودگی هوا بر گیاهان و جانوران حتی اشیا تاثیر بسیاری دارد حتما زمانی که از کنار اتوبان ها گذشته اید نماهای ساختمان ها را مشاهده کرده اید که دچار آسیب شده و از نگاه بصری تصویر نامناسبی را ایجاد کرده است.

دکتر چراغی در پایان با اشاره به پتانسیل های دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه کاهش آلودگی هوا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی چه در زمینه نرم افزاری و چه در زمینه سخت افزاری، از پتانسیل خوبی برخوردار است و اساتید توانمندی در حوزه محیط زیست واحد های مختلف مشغول به تدریس هستند، بسیاری از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی نیز دارای گروه محیط زیست و اعضای هیات علمی متخصص هستند و دانشجویان بسیاری در این حوزه فعالیت می کنند.همچنین در زمینه سخت افزاری در حوزه آلودگی هوا بسیاری از واحدها از تجهیزات و امکانات مناسبی در زمینه شناسایی و اندازه گیری میزان آلاینده ها برخوردار هستند که می توان از تجربیات آن ها برای کاهش آلودگی هوا استفاده کرد.

701/700

کد خبر: 716399

وب گردی

وب گردی