دقیق ترین عکس ناسا از کهکشان مرموز

تلسکوپ هابل دقیق ترین عکس موجود از کهکشان مرموز را گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، این کهکشان در فاصله ۳۷۰میلیون کیلومتر نوری زمین قرار دارند و دانشمندان مدتهاست که از وجود آن مطلع هستند، اما تاکنون هیچ عکس دقیقی از ساختار آن وجود نداشت.

این عکس نشان می دهد سیاره دو هسته دارد. این بدان معناست که کهکشان در نتیجه برخورد دو کهکشان دیگر با یکدیگر ساخته شده و هنوز هم فرایند ادغام دو هسته آنها درحال انجام است. جالب آنکه هرچند در این عکس به نظر می رسد دو هسته بسیار نزدیک یکدیگر هستند اما در حقیقت ۱۱ هزار سال نوری با یکدیگر فاصله دارند. از تمام این موار مهمتر آنکه تصویر هابل نشان دهنده یک سیاهچاله عظیم با حجمی ۱۰۰ میلیون برابر بیش از حجم خورشید است.

همچنین کهکشان IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ شبیه یک لیزر بزرگ ستاره شناسی عمل می کند. این کهکشان به جای پرتاب اشعه های قابل مشاهده، طیفی از امواج بسیار قدرتمند میکروویو یا مگا میزرها را منتشر می کند. ناسا درباره آن می گوید: این کهکشان یکی از هیجان انگیزترین نمونه های نوع خود است که میزبان مگامیزر است.

میزرها در سراسر جهان وجود دارند. آنها در هرجایی تشکیل می شوند که ابرهای مولکولی غبار امواج میکروویوی را که از میان آنها گذر می کنند، تقویت کنند. به این ترتیب قدرت این امواج که در فضا پرتاب می شوند، چند برابر خواهد شد.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 717727

وب گردی

وب گردی