شهرستان ها با کمبود کتابفروشی رو به رو هستند

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با بیان این که برنامه های ترویج کتابخوانی باید استمرار داشته باشد، گفت: برخی از شهرستان‌ها استقبال خوبی از جام باشگاههای کتابخوانی کرده‌اند، اما کمبودها و نواقصی در امر تهیۀ کتاب وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، «عزت‌الله الوندی» دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، که در حال پیگیری پرونده‌های جام باشگاه های کتابخوانی و برای اطلاع‌رسانی و حل مشکلات احتمالی شهرستان‌‎های شرکت‌کننده در این جام فعالیت می‌کند، با اعلام این مطلب افزود: متأسفانه به دلیل اینکه در بیشتر شهرها کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای راه نیفتاده است، کتاب‌های جدید خیلی دیر به دست مخاطبان شهرستانی می‌رسد. زمانی‌که کتابفروشی‌ها در مکان‌های دورافتاده باشند، یا زمینه را برای نمایش تازه‌ها فراهم نکرده باشند، دست و بال مخاطب برای به دست‌آوردن کتاب بسته می‌شود.

او که برای هماهنگی جام باشگاه های کتابخوانی به شهرهای شرکت‌کننده سفر کرده است، دربارۀ فروشگاه های کتاب در شهر اهواز گفت: فروشگاه بزرگی به نام «محام» و چند کتابفروشی با نام «رشد» در این شهر وجود داشت که خیلی به‌روز بودند و دست مخاطبان برای انتخاب کتاب، باز بود. اما متأسفانه در بسیاری از شهرستان‌ها، تعداد کتابفروشی‌های فعال خیلی کم است.

این نویسندۀ کودک و نوجوان افزود: برای رسیدن کتاب به دست بچه‌های شرکت‌کننده در جام باشگاه ها، باید راهکار بهتری از سفارش تک‌نسخه‌ای در کتابفروشی‌ها پیدا کرد. به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند بسته‌ای از این کتاب‌ها را برای هر گروه سنی به کتابفروشی‌های شهرستان‌ها ارسال کند. یا با پخش‌کننده‌های باتجربه به تفاهمی برسد و براساس این تفاهم، کتاب‌های فهرست‌شده برای جام باشگاه ها را به دست بچه‌ها برساند.

الوندی گفت: شاید این پیشنهاد خیلی خام باشد، اما می‌توان با تشکیل اتاق فکر، دربارۀ آن بیشتر اندیشید تا پخته‌تر شده و به راهکارتبدیل شود. راهکار سفارش کتاب به کتابفروشی‌ها،شاید راهکار مفیدی باشد، اما سریع و زودبازده نیست. برای جام باشگاه ها باید به بازده نیز فکر کنیم.

وی افزود: طبق هماهنگی‌های دبیرخانۀ جام باشگاه های کتابخوانی با خانۀ کتاب، تخفیف پاییزۀ کتابفروشی‌ها در شهرستان‌های شرکت‌کننده تا چهارم بهمن‌ماه تمدید شده و اعضای باشگاهها می‌توانند تا این تاریخ کتاب خریداری کنند و در جام باشگاه ها شرکت کنند.

وی دربارۀ دلیل تمدید این مهلت گفت: به دلیل اینکه بچه‌ها در فصل امتحانات هستند، این تمدید مهلت به آنها فرصت می‌دهد که از امتحانات آسوده شوند و خودشان را آماده کنند تا با فراغ بال کتاب‌ها را بخوانند.

همچنین زهره مهاجر، دبیر اجرایی جام باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان رشت در این باره گفت: استفاده از فضای سایبری برای ترویج کتابخوانی، یکی از مزیت‌های جام باشگاه های کتابخوانی است.

«زهره مهاجر» دبیر اجرایی جام باشگاههای کتابخوانی در شهرستان رشت، با اعلام این مطلب افزود: جام باشگاه های کتابخوانی در ایجاد شور و حال خواندن مؤثر بوده است و مربیانی که قبل از اجرای این جام به‌صورت جزیره‌ای در حال فعالیت بودند، کشف شدند و برای هدفی مشترک فعالیت می‌کنند. همچنین برگزاری کارگاه و تبادل تجربۀ نویسندگان و مربیان سبب شده است مربیان با شیوه‌های مختلف آموزش آشنا شوند و همین امر، باعث ایجاد انگیزه، ایده و خلاقیت بیشتر در آنها شده و هرکدام، سفیران کتابخوانی مراکز زیرمجموعه و حتی خانواده و محل زندگی خود شده‌اند.

وی افزود: تمامی این مسائل، باعث کیفیت بهتر در امر ترویج فرهنگ کتابخوانی شده است. ارتباط این افراد در گروه با حضور نویسندگان و نمایندگان دبیرخانۀ مرکزی جام، سبب استمرار اهداف شده است و امیدوارم در جام باشگاهها، فعالیت مربیان و اعضا، با برنامه‌ریزی حمایت شده و گسترش یابد و تأثیر مثبت آن را در شهرستان خود و کل کشور شاهد باشیم.

مهاجر با علام اینکه در شهرستان رشت 53 باشگاه کتابخوانی تشکیل شده است، گفت: «از این تعداد، 2 باشگاه در آپارتمان، 3 باشگاه در مسجد، 7 باشگاه در کتابخانه، 15 باشگاه در کانون پرورش فکری و 26 در مدارس تشکیل شده است. این باشگاهها 442 نفر عضو دارند.

جام باشگاههای کتابخوانی، اسفند ماه سال جاری همزمان با معرفی پایتخت کتاب ایران، برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

502500

کد خبر: 718014

وب گردی

وب گردی