آغاز جلسه دادگاه استیضاح رئیس جمهور کره جنوبی

جلسه دادگاه قانون اساسی کره جنوبی برای تصمیم گیری درباره استیضاح پارک گئون های رئیس جمهور این کشور روز پنجشنبه آغاز شد .

به گزارش ایسکانیوز جلسه دادگاه قانون اساسی کره جنوبی برای تصمیم گیری درباره استیضاح پارک گئون های رئیس جمهور این کشور روز پنجشنبه آغاز شد و این درحالیست که وکلای وی اصرار دارند هیچ شواهدی در تایید اتهام فساد علیه وی وجود ندارد.

شبکه فرانس پرس گزارش داد پارلمان کره جنوبی ماه گذشته در ارتباط با رسوایی دسترسی دوست پارک گئون هی به اسناد دولتی به استیضاح وی رای داد. این رسوایی واکنشی گسترده در کره جنوبی داشت و صدها هزار تظاهر کننده را با درخواست استعفای رئیس جمهور در سراسر این کشور به خیابان ها کشاند.

پارک گئون هی متهم است با همکاری چوی سون ایل دوست قدیمی خود شرکت های بزرگ را به پرداخت کمک های دهها میلیون دلاری مجبور می کرد و سپس این پولها به حساب بنیادها و گروه های مشکوک منتقل می شد.

وی همچنین متهم است که سال 2015 با استفاده از نفوذ خود به ادغام دو واحد شرکت سامسونگ کمک کرد تا زمینه برای انتقال مالکیت این شرکت از پدر به پسر در خانواده بنیانگذار آن فراهم شود.

پارلمان که برای اجرایی شدن استیضاح به رای موافق دادگاه قانون اساسی نیاز دارد در جلسه نخست استیضاح رئیس جمهور را به نقض جدی قانون اساسی متهم کرد.

کوون سئونگ وونگ یکی از نمایندگان پارلمان که در جلسه دادگاه حاضر بود گفت: از دادگاه درخواست می شود رئیس جمهور را برکنار کند تا بتوانیم آسیب های وارد شده به قانون اساسی را جبران کنیم. پارک گئون هی وظایف خود را به عنوان رئیس جمهور کشور و بالاترین مقام اجرایی نادیده گرفت.

نخستین جلسه دادگاه قانون اساسی قرار بود روز سه شنبه برگزار شود که در پی حاضر نشدن رئیس جمهور لغو و مقرر شد روز پنجشنبه جلسه حتی در صورت غیبت پارک گئون هی برگزار شود.

وکلای پارک از دادگاه خواسته اند رای پارلمان را باطل کند و می گویند لایحه استیضاح در بهترین حالت بر اساس «احتمال بالای» تخلف تصویب شده است. آنها خواستار بازگرداندن پارک به قدرت هستند.

لی جونگ هوان وکیل پارک گفت: «هیچ شواهد قطعی برای تایید استیضاح وجود ندارد.»

رئیس جمهور کره جنوبی بارها اتهام فساد را رد کرده اما به سبب کوتاهی در اجرای وظایف خود از مردم عذرخواهی کرده است.

306

کد خبر: 719361

وب گردی

وب گردی