چادرنشینی خانه به دوشان

سرانجام بعد از ماه‌ها، اعتراض و تحصن اعضای تعاونی مسکن کارکنان شهرداری منطقه ١٩ تهران که ٣٢٠ عضو دارد، نتیجه داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند ٣٠ خانوار صبح روزگذشته درمقابل مجتمع باران در عبدل‌آباد به نشانه اعتراض نسبت به تعلل ٨ساله شهرداری برای تکمیل پروژه چادر زدند تا پیام خود را به مسئولان شهری برسانند؛ بعد از آن با بیش از ٦ساعت چانه‌زنی مردم با شهردار منطقه ١٩ نتیجه داد و شهرداری چک ٨میلیاردی را به پیمانکار پرداخت کرد.
١٢ دی‌ماه- خیابان بهشت سومین اعتراض مردم
نیره خادمی در این گزارش می نویسد : مردم درماه‌های گذشته سه‌بار با پلاکاردها و بنرهایشان روانه خیابان بهشت شده‌اند تا شاید در آنجا حق خود را بگیرند. دوشنبه ١٢ دی‌ماه، آخرین‌باری بود که به آنجا رفتند و بی‌جواب برگشتند. «اعضای تعاونی مسکن به اعتبار نام قالیباف که کلنگ پروژه مسکونی باران را ٨‌سال پیش بر زمین زده بود، وارد این پروژه شده و تمام دارایی خود را درآن سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.» آنها اعلام کرده بودند که درصورت عدم ارایه پاسخ روشن و قانع‌کننده ازسوی شهردار تهران، یک هفته بعد، همه اعضا درمقابل درِ پروژه واقع درعبدل‌آباد، خیابان شکوفه، خیابان سبلان چادر زده و تحصن خواهند کرد.

دیروز ٣٠ خانواده از ٣٢٠ خانوار بلاتکلیف درمحوله روبه‌رویی اسکلت‌های مجتمع مسکونی درعبدل آباد تهران تجمع کردند


محوطه بیرونی مجتمع مسکونی باران
دیروز ساعت ١٢ونیم ظهر

٣٠ خانواده از ٣٢٠ خانوار بلاتکلیف درمحوله روبه‌رویی اسکلت‌های بزرگ مجتمع مسکونی دریکی ازمناطق تهران چادر و بنر زده‌اند تا شهردار تهران خانه به دوشی آنها را ببیند و تکلیف خانه‌های بلاتکلیف روشن شود. ٨‌سال از آن زمان که قالیباف به یکی ازخیابان‌های عبدل‌آباد آمد، گذشته است. او کلنگ احداث دومجتمع مسکونی را بر زمین زد و رفت. مردم درچند مرحله ٨٥میلیون تا ١٣٠میلیون تومان را به حساب شهرداری تهران ریختند، به قول خودشان طلا و فرش زیر پایشان را فروختند، پول پیش خانه‌هایشان را گرفتند تا ٣٠ماه بعد خانه‌دار شوند اما حالا مانده‌اند با آجر و سیمان و اسکلت‌های بلاتکلیف که درحیاط مجتمع روی هم تلنبار شده است. شهردار منطقه ١٩ به محل آمده و آنها را ازمحوطه به درون کانکس برده تا در آنجا به تفاهم برسند، اما مردم می‌گویند: «سه‌بار اعتراض کردیم و هر سه‌بار با پادرمیانی‌ها اعتماد کردیم، اما دیگر نمی‌توانیم اعتماد کنیم.»
محوطه بیرونی مجتمع مسکونی باران
ساعت ١٢ و ٤٥دقیقه

یکی‌یکی مردم از آن محوطه‌ای که دور آن را حصار آبی و سفید کشیده‌اند، بیرون می‌آیند تا حرفشان را بزنند: «زمان تحویل خانه‌ها در قرارداد ٣٠ماه بعد بود، اما ٣٠ماه گذشت. ٦٠ماه دیگر هم روش.» این‌ها را پیمان می‌گوید. ظاهرا ٨‌سال قبل که تعاونی مسکن کارکنان شهرداری منطقه ١٩ تهران برای خانه‌دارکردن مردم مبلغ ٢٤میلیون تومان را برای واحد‌های ٩٠متری شرط کرده بود، اما درسال‌های بعد رقم قابل پرداخت تا سقف ٨٦میلیون تومان برای کارکنان شهرداری و ١٣٠میلیون تومان برای کسانی جز کارکنان شهرداری افزایش یافت. ابراهیم می‌گوید: «برای این‌که مردم جلوی چشم نباشند، شهردار آمده همه را داخل کانکس برده.» بعد به کمر خود اشاره می‌کند: «با این دیسک کمرم آمدم اینجا. باید حقمان را بگیریم. ٣بار جلوی شهرداری تحصن کردیم، اما یک‌نفر نیامد جواب ما را بدهد؛ حالا بعد از ٨‌سال به این نتیجه رسیده‌اند که تعاونی را از زیر نظر شهرداری بیرون بیاورند.»

یک‌میلیارد تومان ازپول این ٣٢٠ خانوار درحساب شهرداری است و مردمی هم که ازتحویل خانه‌هایشان انصراف داده‌اند، هم نتوانسته‌اند تمام پول خود را بگیرند


یک‌میلیارد تومان ازپول این ٣٢٠ خانوار درحساب شهرداری است و مردمی هم که ازتحویل خانه‌هایشان انصراف داده‌اند، هم نتوانسته‌اند تمام پول خود را بگیرند. «شهردار می‌گوید که چک ما روز شنبه آماده است.» این جمله‌ها را حسن می‌گوید و کاظمی پیمانکار پروژه جمله را ادامه می‌دهد: «بعد از ٨‌سال برخی بی‌کفایتی‌ها این مشکلات را رقم زده است. مردم حق دارند همین حالا هم اگر واحد‌های ٩٠متری خود را بفروشند، سود آن با سود بانکی برابری نمی‌کند و حتی کمتر است.» به گفته او، ١٦٠نفر از متقاضیان پول خود را به‌طور کامل به شهرداری پرداخت کرده‌اند اما ١٦٠ متقاضی دیگر مانده‌اند تا مبلغ را به‌طور کامل پرداخت کنند. پیمانکار طرح می‌گوید: «تا شهرداری پول را واریز نکند، نمی‌توانم کار را شروع کنم. مسئولان شهرداری اصرار دارند که مردم اینجا نباشند و شنبه پول را پرداخت کنند، اما مردم اعتماد ندارند.»
سمیه هم یکی از کارکنان شهرداری است: «اینجا نیامده‌ایم تا از شهرداری کمک بگیریم ما به دنبال حق خودمان هستیم.» این جمله را که تمام می‌کند، به زن کناردستی که ماسکی هم به صورت زده، اشاره می‌کند: «این خانم سرپرست خانوار است. بچه دارد و تمام زندگی خود را برای خانه‌دارشدن گذاشته. زن هم دنبال حرف او را می‌گیرد: «٨‌سال قبل با سه‌میلیون تومان خانه رهن کرده بودم، حالا با ٣٠میلیون تومان هم نمی‌توانم. تنها کسی که مستأجر باشد، حرف من را می‌فهمد.»
محوطه درونی مجتمع باران
یک و ١٠ دقیقه ظهر

حرف‌های زیادی در داخل کانکس میان شهروندان و باقری، شهردار منطقه ١٩ رد و بدل می‌شود. یکی از شهروندان گلایه‌مند است که چرا بعد از اعتراض و تحصن بازرسی شهرداری دنبال او بوده است. بحث به آنجا می‌رسد که مردم چادرها را جمع کنند و شهرداری روز شنبه چک یک‌میلیاردی به پیمانکار طرح بدهد اما آنها راضی نمی‌شوند: «سه‌بار اعتماد کردیم، اما نتیجه‌ای نداشت. صورتجلسه قطعی کنید ما همه قبول می‌کنیم. سه‌ماه است که صبر کردیم.» مهدی آریا، نماینده مردم هم می‌گوید: «هربار معترض شدیم، یکی از مسئولان آمد و به ما قول داد اما بعد هیچ اتفاقی نیفتاد. بچه‌ها معتقدند کاری انجام نمی‌شود. قطعا تشکری‌هاشمی در رده بالاتری نسبت به شهردار منطقه قرار دارد درحالی که او هم قبلا به ما قول داده بود اما اتفاقی نیفتاد. دیشب هم درجلسه‌ای که داشتیم، از نمایندگان بازرسی شهرداری به ما گفتند: «اگر توانستیم پول را تزریق کنیم که دستمان درد نکند اما اگر نشد ما را ببخشید! اگر بار دیگر به شهرداری بیایید، اقدام جدی‌تری می‌کنیم.» ما را تهدید می‌کنند و سه‌نفر از کسانی که قبلا در اعتراض‌ها بوده‌اند، هم دراختیار کارگزینی قرار گرفتند و اذیت شدند.»
تحریریه «شهروند»
ساعت ٥ و ٣٠ دقیقه

مردم که تا ساعتی قبل از چادرنشینی درمقابل مجتمع کوتاه نیامده بودند، توانستند به خواسته خود برسند. شهرداری احتمالا به دلیل بازتاب‌های گسترده رسانه‌ای ماجرای چادرنشینی مردم چک یک‌میلیادری به پیمانکار پروژه باران پرداخت کرد. راد یکی از افرادی که درمیان اعتراض‌کنندگان بود، در تماس با «شهروند» اعلام کرد که مسأله با توافق میان شهرداری و مردم حل شده است. مهدی آریا، نماینده مردم هم گفت: «جلسه با شهردار تا ساعت ٥ ادامه داشت و در نهایت ضمانت‌های لازم را ارایه کردند. چک ٨میلیاردی هم به تاریخ شنبه ٢ بهمن به پیمانکار داده شد تا پروژه از سر گرفته شود. حال اگر پروژه اجرا شد که هیچ، اما اگر نشد، ما باز هم به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم.»

700700

کد خبر: 723259

وب گردی

وب گردی