محاسن و معایب بوک بیلدینگ از نگاه کارگزاران

 روش بوک بیلدینگ کم حاشیه ترین و بهترین روش برای عرضه اولیه است چون همیشه در عرضه های اولیه چگونگی و میزان تخصیص به یک چالش جدی بین سهامداران، کارگزاری ها و حتی ارکان بازار سرمایه تبدیل می شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سنا، علی اصغرزاده صادق، مدیر عامل کارگزاری مدبر آسیا گفت: چالش در زمان عرضه های اولیه نه تنها به مشتریان آنلاین برمی گشت حتی بابت سهمیه هر ایستگاه، کارگزاری ها به طور معمول بعد از عرضه های اولیه با حجم انبوهی از تماس ها و شکایت ها مواجه بودند که چرا به فلان مشتری رسید و به من نرسید.

وی در ادمه افزود: در این روش با توجه به اطلاع رسانی فرابورس و زمان دو سه ساعته تعیین شده برای ورود اطلاعات به سامانه و همچنین پیامک کارگزار، اطلاع رسانی دقیقی در خصوص روش جدید عرضه اولیه انجام می گیرد و همین امر کمترین حاشیه را برای کارگزاران رقم زده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در روش بوک بیلدینگ همه سهامداران بر اساس قیمت ها و زمان اعلام شده قائم به ذات وارد سامانه می شوند، اظهار داشت: سهامداران درخواستشان را شخصاً در سامانه ثبت می کنند و همین امر باعث می شود که فعالیت کارگزاری ها نسبت به سابق راحتتر و مدیریت شده تر باشد.

در ادامه این گفتگو اصغرزاده تنها اشکال این روش را در نوسان کم قیمت تعیین شده دانست و گفت: همه مشتریان در بازار بی نوسان و کم نوسان فعلی به دنبال عرضه های کوچک اولیه هستند چون به طور معمول هر عرضه اولیه یک حاشیه سود حداقل 10 تا 20 درصدی دارد بنابراین برای بهبود شرایط فعلی چنانچه بازه قیمت یک مقدار بازتر باشد ریسک پذیری سرمایه گذاران اولیه در عرضه های اولیه بالا می رود. بنابراین سهامداران حتی در این عرضه ها نیز با صحه صدر بیشتری تصمیم گیری می کنند.

وی با اشاره به روش بوک بیلدینگ در کشورهای توسعه یافته گفت: در آمریکا در روش بوک بیلدینگ بازه قیمت بازتر است و در حقیقت این وسط ریسک سهامدار که نشان می دهد که با چه قیمتی می خواهد بخرد و در چه قیمتی از عرضه اولیه صرف نظر می کند اما در ایران و هم اکنون سهامداران در سقف قیمت تعیین شده فرابورس می نشینند و همگی انتظار دارند که به آنها برسد.

401/101

کد خبر: 723380

وب گردی

وب گردی