استفاده از دوربین گوشی لومیا 1020 برای ترتیب دهی DNA

دانشمندان UCLA دوربین گوشی لومیا 1020 را تبدیل به یک میکروسکوپ دیجیتال کرده‌اند تا از آن برای ترتیب دهی DNA استفاده کنند. 

به گزارش ایسکانیوز، شاید نوکیا لومیا 1020 نتوانسته باشد انتظارات سازندگانش را در بازار تلفن‌های هوشمند برآورده کند و فروش بالایی داشته باشد؛ اما می‌توان دوربین این دستگاه را یکی از بهترین‌ها در میان تلفن‌های هوشمند دانست.

لومیا 1020 که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، از یک دوربین پرقدرت ۴۱ مگاپیکسلی بهره می‌برد که در آن از اپتیک کارل زایس استفاده شده بود و از امکاناتی مانند OIS و فلش زنون استفاده می‌کرد. برای درک بهتر اینکه چقدر این دوربین قدرتمند است، باید گفت با وجود اینکه ۴ سال از عرضه این تلفن هوشمند گذشته است؛ اما به‌تازگی از دوربین آن به‌عنوان یک میکروسکوپ دیجیتال استفاده شده است.

به‌تازگی دانشمندانی از UCLA به کمک دانشمندان سوئدی توانسته‌اند یک میکروسکوپ دیجیتال کامپکت تولید کنند که در آن از یک دوربین نوکیا لومیا 1020 استفاده شده و دارای ۲ ال‌ای‌دی است و به لطف این مشخصات می‌تواند برای عیب‌شناسی مولکولی و ترتیب دهی DNAA استفاده شود.

دانشمندانی که در این پروژه دست داشتند، گفته‌اند که این میکروسکوپ می‌تواند اهمیت بسیاری داشته باشد؛ زیرا قابل حمل است و بر اساس تلفن‌های هوشمند ساخته شده و می‌تواند به متخصصان و پزشکان اجازه دهد تا بدون نیاز به لوازم آزمایشگاهی به تحقیقاتشان ادامه دهند.

این دانشمندان در گزارش‌هایی که در مورد میکروسکوپ دیجیتال منتشر کرده‌اند، گفته‌اند که رشد قابلیت‌ها و قدرت تلفن‌های هوشمند و امکانات گسترده‌ای که در ارتباطات و محاسبات کامپیوتری دارند، می‌تواند به اندازه‌گیری‌ها و تحقیقات پزشکی نیز کمک کند و صورت گرفتن آن‌ها را در خارج از آزمایشگاه میسر سازد.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 723771

وب گردی

وب گردی