دبیر کمیته بانوان خانه احزاب: زنان د رعرصه سیاست ورزی باید جدی گرفته شوند

دبیر کمیته بانوان خانه احزاب گفت: حضور گسترده زنان در همه ی ارکان حزب موجب می شود مطالبات زنان به خاطر آنکه درصد قابل توجهی از اعضای احزاب را تشکیل داده اند جدی گرفته شود و قانون اختصاص سهمیه برای زنان بیشتر احساس شود.

به گزارش ایسکانیوز، فاطمه اصلان زاده، دبیر کمیته بانوان خانه احزاب در همایش فصلی خانه احزاب که روز پنجشنبه با موضوع یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی و احزاب برگزار شد، با بیان اینکه تحزب و فعالیت حزبی یک از شاخص‌های توسعه سیاسی به شمار می آید ، تصریح کرد: برای داشتن جامعه مقتدر باید نهادهای مدنی قوی داشته باشیم که بخشی از این نهادها احزاب و تشکلهای سیاسی هستند.
مسئول کمیته بانوان حزب دانش آموختگان ایران اسلامی(حزب هدا) ادامه داد: به‌طورکلی عدم فعالیت حزبی یا ضعف جامعه زنان در این عرصه موجب می‌شود زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور در زمینه اصلاح ساختار دولت و اداره‌ کشور که کارکرد اصلی تحزب است منفعل بمانند واگر زنان در فعالیت‌های سیاسی مختلف که کار حزبی شاخص‌ترین آن است، حضور نداشته باشند به منفعلان قدرت تبدیل خواهند شد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد:البته در 10 تا 15 سال اخیر شاهد پررنگ تر شدن حضور زنان در عرصه های سیاسی و اجتماع ی هستیم و به همین دلیل خانم‌ها و آقایان هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که باید به سمت افزایش اثرگذاری زنان حرکت کنند، به عبارتی باید از طریق آموزش و فعالیتهای انگیزشی حضور زنان در عرصه سیاست ورزی را پررنگتر کنیم.باید از طریق فعالیتهای فرهنگی و با بهره گیری از توان احزاب باور عمومی نسبت به فعالیتهای سیاسی زنان را تغییر دهیم.‌ احزاب ابزار مناسبی برای به قدرت رسیدن زنان هستند. احزاب باید با بهره‌گیری از خرد جمعی و ایجاد یک کار منظم تشکیلاتی ضمن تقویت جایگاه تحزب در کشور میزان مشارکت سیاسی زنان را افزایش دهند.
اصلان زاده تصریح کرد:حضور و درصد مشارکت زنان در ترکیب شورای مرکزی احزاب شاخص خوبی است تا نشان دهیم که حداکثر و حداقل مشارکت سیاسی زنان در کدام جریان و گروه سیاسی صورت گرفته و این امر تا حدی بیانگر میزان توجه این احزاب به مسائل زنان باشد.
وی با اشاره به اینکه احزاب می توانند نیروهای زبده، و زنان توانمندی که دارای تحصیلات دانشگاهی و عالیه هستند شناسایی کرده و با بهره گیری از توانمندی آنان به توسعه همه جانبه کشور و حرکت به سمت جامعه ای مقتدر بسیار تاثیر گذار باشند، افزود:بنابراین لازم است سطح مشارکت سیاسی زنان در شورای مرکزی احزاب را افزایش دهیم. زنان می‌توانند با حضور در احزاب و انجام کار تشکیلاتی بتوانند با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر در جهت تحقق اهداف جامعه زنان گام بردارند.
به گفته اصلان زاده ویژگی پاکدستی زنان و روحیه ضدفساد مالی در آنها می تواند به بهبود کیفیت کار شرکت هایی که زنان عضو هیئت مدیره آن می شوند . به عبارتی نیازمند تابو شکنی در چهره مردانه احزاب هستیم و در این زمینه احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی می توانند در تغییر نگرشها در جامعه نقش آفرینی کنند..
وی افزود:احزاب می توانند زمینه ترقی زنان در کسب قدرت سیاسی را فراهم کنند بنابراین احزاب باید درصدد جلب مشارکت زنان به عنوان سازندگان اصلی حیات سیاسی و اجتماعی جامعه باشند چرا که افزایش حضور زنان در شورای مرکزی احزاب باعث تاثیر گذاری بر پیشروی زنان در عرصه ی مشارکت سیاسی و در نتیجه کرسی های قدرت می شود. احزاب باید با در نظر گرفتن سهمیه برابر برای حضور زنان همپای مردان در شورای مرکزی تلاش کنند تا زنان جایگاه واقعی خود را در تصاحب کرسی های مدیریتی کسب کنند، در حالی که امروز اکثر قریبا به اتفاق این کرسی های مدیریتی توسط مردانه اشغال شده که نمود آشکار و عینی تبعیض در جامعه است.
اصلان زاده با اشاره به برخی از موانع موجود در خصوص فعالیت سیاسی زنان، گفت:صاحب نظران سیاسی بر این عقیده هستند که بیش از حد مردانه تلقی شدن فعالیتهای سیاسی در ایران،فراگیر نبودن فعالیت احزاب و حضور موثر بانوان در احزاب سیاسی، میدان ندادن به انجمن ها و سازمانهای مردم نهاد (سمن)ویزه فعالیت زنان و هزینه دار کردن فعالیتهای سیاسی و اجتماعی از طریق برخوردهای شدید قضایی از جمله موانع پیشروی مشارکت سیاسی زنان به شمار می آید. باید فعالان سیاسی زن با کمک احزاب و در نظر گرفتن سهمیه برای حضور زنان در شورای مرکزی احزاب به تدوام تسلط مردان مثل دیگر بخشهای جامعه و نهادهای قدرت مثل مجلس و سایر بخشها پایان دهند.
وی ادامه داد:نظام سهمیه ای در دنیا اجرا شده و نتایج مثبتی از آن به دست آمده است به طوری که حضور زنان در پست های موثر تصمیم گیری و در بدنه ی حاکمیت و مناصب مهم سیاسی از دست آوردهای این تصمیم به شمارمی آید ما هم می توانیم از برخی تجربیات جهانی بهره بگیریم.
اصلان زاده تاکید کرد: احزاب باید در زمینه تغییر فرهنگ و مناسبات اجتماعی که فعالیتهای سیاسی و اقتصادی را حق مردان می داند نقش آفرینی کند تا نسبت زنان در مشاغل بالای مدیریتی افزایش یافته و بسیاری از تصویرسازی‌ها از زنان در رسانه‌ها تغییر کند و شاهد تصویب قوانین ضد تبعیض و به عبارتی تبعیض مثبت در حوزه‌های آموزشی و کاری در حوزه زنان باشیم.
دبیر کمیته بانوان خانه احزاب در پایان گفت:احزاب برای پیگیری موثر مطالبات زنان بهترین مجموعه به شمار می آیند. باید ساختار مردانه احزاب تغییر کند و شاهد حضور زنان در پست های رسمی و کلیدی احزاب باشیم. حضور گسترده زنان در همه ی ارکان حزب موجب می شود مطالبات زنان به خاطر آنکه درصد قابل توجهی از اعضای احزاب را تشکیل داده اند جدی گرفته شود و قانون اختصاص سهمیه برای زنان بیشتر احساس شود.

302/300

کد خبر: 726154

وب گردی

وب گردی