حق شناس: سیاست ورزی بدون هاشمی برای روحانی بسیار سخت است

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی آیت الله هاشمی رفسنجانی را وزنه تعادل و لنگر کشتی نظام، انقلاب و کشور دانست و تأکید کرد: من فکر می کنم برای آقای روحانی دوران سیاست ورزی بدون هاشمی بسیار سخت است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جماران محمد جواد حق شناس در مورد میراث آیت الله هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاست اظهار داشت: به نظر من مهمترین شاخص آیت الله هاشمی رفسنجانی موقعیتی بود که در نظام جمهوری اسلامی و کشور به عنوان وزنه تعادل ایفا می کرد. از ابتدای انقلاب تا روز درگذشت مهمترین مسأله ای که به آن فکر می کرد بقای نظام بود و به همین دلیل وقتی که موج و فضای تلاطمی به وجود می آمد به عنوان یک لنگر کشتی نظام، انقلاب و کشور سعی می کرد جای اینکه به فکر منافع جریانی خاص یا منافع خود و خانواده اش باشد منافع ملی را در دستور کار قرار دهد. این درسی است که سیاستمداران ما باید در دستور کار خودشان بگذارند که واجب تر و مهمتر از هرچیز و در رأس همه امور منافع مردم و منافع ملی قرار دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تأکید بر اینکه قطعا نبود ایشان در سیاست ایران به این زودی ها پر نخواهد شد، در مورد تأثیر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بر انتخابات سال آینده گفت: آقای روحانی قطعا یکی از حامیان اصلی خودش را از دست داد و من فکر می کنم برای ایشان دوران سیاست ورزی بدون هاشمی بسیار سخت است اما با توجه با سابقه، تجربه و هوشمندی که دارد به نظر من تلاش خواهد کرد که بتواند در غیاب آقای هاشمی وظایف و نقشی که علی القاعده امروز پر رنگ تر خواهد شد را ایفا کند. فقدان آقای هاشمی به خصوص در جریان میانه شاید جانشینی نداشته باشد و فکر کنم آقای روحانی حداقل در جریان میانه می تواند نقش خالی آقای هاشمی را پر کند.

وی افزود: آقای هاشمی عنصر پیوند دهنده تمام جریان های سیاسی بود که در حوزه منافع ملی عمل می کردند و انسجام بخشی آنها را بر عهده داشت. یعنی جریان میانه، اصلاح طلب، جریان خردگرای اصولگرا و حتی قشر خاکستری جامعه به نوعی موقعیت تعادلی آقای هاشمی را قبول داشتند و بر اساس نگاهی که ایشان داشت امکان این هماهنگی ها بیشتر بود. من فکر می کنم در وضعیت موجود جای خالی آقای هاشمی پر نمی شود و ما یک جای خالی خواهیم داشت و قطعا این جریان ها باید تلاش بیشتری برای انسجام و پویایی خودشان در غیاب آقای هاشمی به خرج دهند.

حق شناس گفت: من فکر می کنم نقش محوری آقای خاتمی در حوزه اصلاح طلبان همچنان خواهد ماند و حتی به نظر من پر رنگ تر خواهد شد. به نظر من ایشان در پیام تسلیتی که برای فوت آقای هاشمی به مقام معظم رهبری دادند آمادگی این جریان برای ایجاد یک تعامل و رفتار مبتنی بر منافع ملی را به جامعه مخابره کردند و امیدوارم نظام سیاسی با هوشمندی موقعیت موجود را درک کند و رفتارهای جریان تندرو و رادیکال در این سال ها و فرصت های اخیر به خصوص تصمیم نا به جایی که در خصوص ممنوعیت حضور ایشان در مراسم تشییع و ختم آقای هاشمی رو پیگیری کردند که یکی از اشتباهات فاحش تصمیم سازان این حوزه بود حداقل در فضای سیاسی کشور دیگر تداوم پیدا نکند و دوستان به خودشان بیایند و با رفتاری هوشمندانه، عقل گرا و مبتنی بر قانون فضای گفت و گو، تفاهم و همدلی را در جامعه فراهم کنند.

306/300

کد خبر: 727593

وب گردی

وب گردی