تشویق دانشجویان و دانش‌آموختگان در حوزه‌های مختلف تخصصی/آسیب‌شناسی رویدادهای کارآفرینی بررسی شد

با طراحی رویداد تبادل اندیشه و اطلاعات «تاوا» در راستای ایجاد بستری پویا و جذاب برای تشویق دانشجویان و دانش‌آموختگان در حوزه‌های مختلف تخصصی (علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی،علوم مرتبط با فرهنگ و هنر) اقدام کرد تا افراد قبل از ورود به رویدادهای کارآفرینی و شروع به ایجاد کسب‌وکارهای نوپا نسبت به موارد درج شده در جدول فوق‌الذکر آگاهی پیدا کنند

به گزارش ایسکانیوز، بنیاد نخبگان استان فارس با به‌کارگیری متخصصان حوزه کارآفرینی و ایرانیان متخصص غیر مقیم با رصد بعضی از رویدادهای کارآفرینی در حال برگزاری و همچنین سنجش میزان مهارت‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در حوزه کارآفرینی، نسبت به عوامل مانع بر سر راه ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای نوپا، آسیب‌شناسی به عمل‌آورده و بر این اساس برای بهبود بخشی از عوامل کلیدی رویداد تبادل اندیشه و اطلاعات «تاوا» طراحی و اجرا کرده است.

بر این اساس این بنیاد با طراحی رویداد تبادل اندیشه و اطلاعات «تاوا» در راستای ایجاد بستری پویا و جذاب برای تشویق دانشجویان و دانش‌آموختگان در حوزه‌های مختلف تخصصی (علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی،علوم مرتبط با فرهنگ و هنر) اقدام کرد تا افراد قبل از ورود به رویدادهای کارآفرینی و شروع به ایجاد کسب‌وکارهای نوپا نسبت به موارد درج شده در جدول فوق‌الذکر آگاهی پیدا کنند و هم‌زمان در بین افراد علاقه‌مند به راه‌اندازی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان تیم کاری خود را به صورت آگاهانه و اصولی انتخاب و در نهایت نسبت به ایجاد هسته اولیه کسب‌وکار اقدام کنند.

همچنین با توجه به آمار اعلام‌شده در سال‌های اخیر از 52 هزار و 169 نفر بیکار فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای حدود 35 و نیم درصد در رشته‌های علوم انسانی، حقوق، بازرگانی و علوم اجتماعی هستند که این افراد به دلیل عدم مواجه با تجربه و دانش راه‌اندازی کسب‌وکار، در بازار کار دچار سردرگمی بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها هستند.

لذا با توجه به این نکته مهم اولین دوره از سلسله رویدادهای تاوا با محوریت متخصصان و استعدادهای برتر حوزه علوم انسانی طی شش جلسه برای 45 نفر از علاقه‌مندان برگزار شد.

در گام‌های بعد افراد شناسایی شده می¬توانند در رویدادهای طراحی شده در بنیاد نخبگان استان فارس از جمله «تور نوآوری» ، «رویداد کارآفرینی مساله محور» ، « بازدیدهای هدفمند تخصصی» شرکت کنند.

امید است با طراحی و توسعه این رویدادهای فرهنگ‌ساز و ترویجی در حوزه کارآفرینی، امکانی فراهم شود تا استعدادهای برتر و متخصصان استان با انتخاب آگاهانه تیم و کسب مهارت‌های لازم، کسب‌وکار خود را بر اساس نیاز جامعه یا صنعت کشور طراحی نمایند و در نتیجه فرآیند به‌کارگیری نخبگان و استعدادهای برتر در چرخه خدمت به جامعه تسهیل شود.

برگزاری تاوا در شش گام

رویداد تاوا در شش گام طراحی شده که شامل شش جلسه آموزشی چهار ساعته با محوریت قالب شکنی؛ شناخت فرصتهای کارآفرینانه (به منظور ایده پردازی هدفمند)؛ خودشناسی، تیم سازی و کار تیمی؛ شناخت اکوسیستم کارآفرینی ؛ منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار؛ گام اول برای شروع یک کسب‌وکار است.

از مزایای برگزاری این رویداد میتوان به مواردی از جمله: هزینه کم، تداوم دوره در انتقال مفاهیم هدفمند، جذاب بودن محتوا و فضای برگزاری رویداد، تخصصی بودن دوره‌ها، پر کردن فاصله مهارت‌های لازم میان تخصص کسب شده در دانشگاه و رویدادهای کارآفرینی در حال برگزاری در کشور و پیوستگی با رویدادهای مکمل حوزه کارآفرینی از جمله تور نوآوری اشاره کرد.

آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با قدم‌های کارآفرینی در پایان رویداد

افراد در پایان شش گام این رویداد با مهارت‌ها و مفاهیمی چون نسبت به شخصیت و توانمندی خود پی خواهند برد که آیا کارآفرین هستند و یا می‌توانند نیروی انسانی توانمندی برای کسب‌وکارهای نوپا باشند.

همچنین اجزای مختلف اکوسیستم کارآفرینی را خواهند شناخت و با آگاهی قبلی برای استفاده از زیرساخت‌های موجود در عرصه کارآفرینی برنامه‌ریزی خواهند کرد.

افراد نسبت به نقطه شروع کسب‌وکار درک صحیح پیدا خواهند کرد و ملزومات مورد نیاز برای شروع کسب‌وکار را خواهند شناخت.

شرکت‌کنندگان نسبت به ابزارها و مهارت‌های کار تیمی، تفکر خلاق، خلاقیت و نوآوری آشنا خواهند شد و نیز با بهره‌گیری از مشاورین و مربیان دعوت‌شده به رویداد می‌توانند برای ورود به حوزه نوآوری و کارآفرینی با اطمینان گام بردارند.

402/601

کد خبر: 728862

وب گردی

وب گردی