تظاهرات یهودیان ارتدوکس اسرائیل در اعتراض به سربازی اجباری

تظاهرات صدها خاخام معترض به سربازی اجباری "طلاب یهودی" در اسرائیل، به درگیری آنها با پلیس و دستیگری بیش از 30 تن در جریان این تظاهرات در قدس و نواحی همجوار منجر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری راشاتودی، صدها تن در سراسر اسرائیل به راهپیمایی اعتراضی علیه سربازی اجباری طلاب یهودی دست زدند و در جریان این راهپیمایی اعتراضی 31 تن در قدس و شهر "بیت شمش" که در 30 کیلومتری غرب قدس قرار دارد، دستگیر شدند.

معترضان که عمدتا از یهودیان ارتدوکس بودند یک زنجیره انسانی شکل داده و پلیس را "نازی" خطاب می‌کردند درحالیکه نیروهای امنیتی از آب پر فشار برای متفرق کردن آنها استفاده کردند.

گزارش شده که معترضان اقدام به متوقف کردن خودروها و ایجاد اختلال در روند عبور و مرور کردند.

"اشموئل اورباچ"، از اعضای جامعه یهودیان افراطی لیتوانی در این تظاهرات حضور داشت.

روز پنجشنبه نیز، صدها تن از یهودیان افراطی با پلیس در "بنی براک"‌ در نزدیکی تل آویو درگیر شدند. در جریان این راهپیمایی اعتراضی هم 9 تن دستگیر شدند.

علت اصلی برگزاری این راهپیمایی اعتراضی در اسرائیل دستگیری یک جوان یهودی افراطی است که گزارش شده به دفتر ارتش برای اعزام به خدمت اجباری سربازی مراجعه نکرده بود.

برای اکثریت اسرائیلی‌ها، خدمت سربازی برای مردها دو سال و هشت ماه و برای زنان دو سال اجباری است.

یهودیان افراطی که 10 درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می دهند مادامی که در حال تحصیل در مدارس مذهبی باشند از خدمت سربازی اجباری معاف هستند و همچنین عرب‌های ساکن مناطق اشغالی تحت اداره اسرائیلی نیز به دلایل امنیتی به خدمت سربازی برده نمی‌شوند.

خدمت سربازی اجباری برای یهودیان ارتدوکس یک امر مناقشه آمیز است و یهودیان افراطی مدت هاست که با دولت و پلیس بر سر این مساله درگیر هستند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اساعیلی/انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731310

وب گردی

وب گردی