داستان «ستاره‌ای که درخشید»  در جشنواره قصه‌گویی نقل می‌شود

یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری از تکراری شدن روایت‌های داستانی در حوزه‌ دین سخن گفت و توجه بیشتر به این حوزه‌ی آموزشی را خواستار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرانک فروزانفر گفت: «متاسفانه داستان‌هایی که در حوزه دین نقل می‌شود در اکثر مواقع دارای موضوع‌ها و روایت‌های تکراری و یا مشابه است و این مسئله سبب می‌شود تا قصه‌گویی دینی برای کودک و نوجوان جذابیت لازم را نداشته باشد.»

این قصه‌گو که امسال در بخش رضوی جشنواره حضور دارد، ادامه داد: «ما با قصه‌های مذهبی می‌توانیم بسیاری از مفاهیم تربیتی را به بچه‌ها منتقل کنیم. مطالبی در ارتباط با معجزه‌های قرآنی، شان نزول هر یک از سوره‌های قرآن و زندگی نامه پیامبران و ائمه اطهار(ع) در قالب قصه تاثیرگذارتر و ماندگارتر در ذهن بچه‌ها جای می‌گیرد.»

وی از نیاز مخاطبان در این حوزه سخن گفت: «به نظر من کودک و نوجوان هر دو نیاز به قصه‌های دینی دارند و در این میان متن قصه و بیان قصه‌گو نقش مهمی را ایفا می‌کند و این دو گروه را به شنیدن قصه‌های دینی مشتاق‌تر.»

فروزانفر از اثر خود در این دوره از جشنواره سخن گفت: «در قصه‌گویی رضوی همیشه دوست داشتم قصه‌ای را قصه‌گویی کنم که بچه‌ها علاوه بر این که به اطلاعات دینی‌شان افزوده شود موضوع قصه برایشان تازه و بکر باشد. تا این‌که یک روز در برنامه معرفی شخصیت امام رضا(ع) که برای بچه‌ها انجام دادم، متوجه شدم هیچ‌کدام (نه کودک و نه نوجوان) نام مادر ایشان را نمی‌دانند. اینجا جرقه انتخاب موضوع زده شد و مقاله‌هایی در باره مادر امام رضا (ع) مطالعه کردم و داستان «ستاره‌ای که درخشید» را برای قصه‌گویی نوشتم. تقریبا یک ماه این قصه را برای گروه سنی «د و ه» تمرین کردم.»

این مربی قصه‌گو در پایان سخنانش بار دیگر بر کمبود منابع قصه‌گویی اشاره کرد: «بخش رضوی قرار است همچنان تداوم داشته باشد. پس به نظر می‌رسد غنی کردن مراکز از لحاظ منابع مناسب و معتبر کمک زیادی به پربار شدن آن خواهد کرد.»

502500

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید سلیمی

کد خبر: 732169

وب گردی

وب گردی