گذری بر روند رو به افزایش خروج شرکت‌های خارجی از چین

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که شمار زیادی از شرکت های خارجی در حال تعطیل کردن کسب و کار خود در چین هستند و دیگر تمایلی به حضور در بازار دومین اقتصاد بزرگ جهان ندارند.

به گزارش ایسکانیوز؛ مساله خروج شرکت های خارجی از چین بخصوص پس از برگزاری بازی های المپیک 2008 پکن شدت گرفت و از آن سال به بعد شماری از این شرکت ها همه ساله از کشور خارج می شوند.
به دنبال برگزاری آن رقابت ها چین به یکباره متحول شد و بهای مسکن، اموال غیرمنقول، خدمات و اقلام تولیدی و بسیاری از مواد اولیه به شکل بی سابقه ای ارتقا یافت.
بسیاری از اتباع خارجی که تجربه زندگی طولانی مدت را در چین دارند، اذعان می کنند که بالا رفتن بی رویه قیمت ها و تورم افسار گسیخته در این کشور بخصوص پس از بازی های المپیک شرایط زندگی و کار را برای آنها سخت کرده است و آمارها نشان می دهد که شهرهایی نظیر پکن و شانگهای دارای بیشترین قیمت ها در کنار شهرهای مشهوری چون توکیو، نیویورک و لندن هستند.
کم نیستند شمار شرکت های بسیار مشهور خارجی که به همین دلیل در سال های اخیر از چین رخت بربسته اند و مهاجر منطقه ای دیگر در شرق آسیا شده و یا به کشورهای خود بازگشته اند.
از جمله موارد دیگر خروج شرکت های خارجی از چین، فشار دولت های غربی بخصوص آمریکا و اروپا بر چین برای برقراری عدالت تجاری است که باعث شده ‌شمار زیادتری از این شرکت ها مقرهای کاری، فروشگاه ها، مراکز و کارخانه های تولیدی خود را در این کشور تعطیل کنند.
از زمانی هم که دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا اعلام کرد قصد دارد شرکت های چینی را با تعرفه های سنگین جریمه کند و از آمریکایی ها خواست کسب و کار در چین را تعطیل کنند، باز هم گروه دیگری از شرکت ها به جرگه آنهایی پیوسته اند که از چین رفته اند.
از جمله شرکت های مشهوری که بسیاری از فروشگاه ها و کارخانه های خود را تعطیل کرده اند، می توان به سونی اریسکون، مارک اسپنسر، مترو، هوم دیپوت، رولوون، بست بای و لورال اشاره کرد.
یکی از شرکت های مهمی که این روزها بسته شدن کارخانه اش در چین سر و صدای زیادی به پا کرده شرکت «سیگیت» است که مقر اصلی آن در آمریکاست و بزرگترین سازنده هارد دیسک در جهان محسوب می شود.
این شرکت بر اساس گزارشی که روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ منتشر کرده است، فقط یک ماه قبل یکی از بزرگترین کارخانه های خود را در شهر «سوجو» در نزدیکی شهر بندری شانگهای در شرق چین تعطیل کرد و 2 هزار نفر نیروی کار آن نیز بیکار شدند.
همین روزنامه می نویسد که بسیاری از شرکت های خارجی از جمله غربی ها بر این باورند که رفتار و برخورد چین با این شرکت ها (که از آن به عنوان شرکت های بیگانه نام برده می شود) بسیار سختگیرانه است و امتیازات بسیار کمی به آنها داده می شود و یا اینکه آنها رقبای سختی در چین پیدا کرده اند.
از سوی دیگر نباید فراموش کرد که بالا رفتن بهای مواد اولیه، گران شدن نیروی کار و کمبود کارگر و همچنین نبود مزایایی از سوی دولت برای شرکت های خارجی و نهایتا تورم سنگین موجب شده است تا شرکت های خارجی یا به مقرهای اصلی در کشورشان بازگردند و یا راهی کشورهایی نظیر کامبوج و ویتنام شوند که به مراتب ارزان تر هستند.
شرکت های خارجی بر این باورند که دولت مرکزی چین رفتار عادلانه ای با آنها ندارد و مالیات های سنگینی بر آنها وضع می کند که باعث می شود آنها توان رقابت با رقبای داخلی را نداشته باشند و در چنین شرایطی بهتر این است که کار تعطیل شود.
شرکت پاناسونیک که از بزرگترین سازندگان تلویزیون در جهان به حساب می آید در سال 2015 میلادی به دلایل فوق پس از 37 سال، کار در چین را متوقف و این کشور را ترک کرد.
این شرکت در سال 1979 میلادی با حمایت های دولت ژاپن در چین فعال شد اما حالا با گذشت چندین دهه اعلام کرده است این بازار دیگر برایش چشم انداز خوبی ندارد و مشکلات زیادی در چین برای کسب و کار شرکت های خارجی بوجود آمده است.
شرکت انگلیسی «مارک اسپنسر» هم اعلام کرده است که همه فروشگاه هایش را در چین تعطیل می کند زیرا نمی تواند بیش از این ضرر بدهد و از شرکت سونی خبر می رسد که بخشی از سهامش را به شرکت های چینی فروخته است.
«چون تای لونگ» استاد دانشگاه چین در هنگ کنگ می گوید که چینی ها دیگر مانند سال های قبل به دانش و فناوری شرکت های خارجی نیاز ندارند و محبوبیت این شرکت ها در چین کاسته شده است.
وی می افزاید: وقتی چنین گرایشی در کشور شکل گیرد آن زمان طبیعتا دولت مرکزی چین هم به این سمت گام برمی دارد که مزایا و امتیازات برای شرکت های خارجی را حذف کند و آنها هم راهی بجز خروج از این کشور نخواهند داشت.
«شن دایانگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین در یکی از تازه ترین مصاحبه هایش، شرکت های خارجی را متهم کرد که می خواهند خیلی زود به درآمدهای مطلوب دست یابند.
وی افزود: برای همین تا اوضاع بازار منقلب می شود، آنها دچار مشکل می شوند اما شرکت هایی که صبوری و جسارت داشته باشند همچنان در بازار چین فعال بوده و فرصت های خوبی خواهند داشت.
به هر صورت آنچه به نظر می رسد اینکه امروز با سخت تر شدن رقابت خارجی ها با تولید کنندگان چینی و به دلیل بالا رفتن بهای مواد اولیه و تورم سنگین در چین و گرانی نیروی کار؛ بسیاری از شرکت های خارجی چاره ای جز خروج از چین برای خود نمی بینند و پیش بینی می شود که در آینده این روند سرعت بیشتری بگیرد و شرکت ها، فروشگاه ها و کارخانه های بیشتری از خارجیان در چین تعطیل شود و جای آنها را رقبای چینی بگیرند.
امروز دیده می شود که شرکت های تلویزیون ساز در چین توانسته اند حتی رقبای قوی خود از کره جنوبی را پشت سر بگذارند و آمارها نشان می دهد بیش از 50 درصد بازار کشورهای آمریکای شمالی در اختیار آنها قرار گرفته است.
امروز چین از شرکت های خارجی و چینی مالیات واحد 25 درصدی طلب می کند در صورتی که تا قبل از سال 2008 این رقم برای خارجیان 15 و برای چینی ها 33 درصد بود و به رغم اینکه 40 شرکت بزرگ چند ملیتی و بین المللی خواستار اصلاح بخشی از قانون مالیات شده اند پکن چنین درخواستی را ترتیب اثر نداده است.
روزنامه ساوت چاینا می نویسد که دولت چین در برابر شرکت های خارجی مانند گذشته نرمش نشان نمی دهد و درخواست های آنها مورد توجه قرار نمی گیرد و این نشان می دهد که موضع پکن در برابر شرکت های خارجی کماکان سخت است.
در میان 532 عضو شرکت اتاق بازرگانی آمریکا نظرسنجی انجام شده است که نشان می دهد آنها یا از چین خارج شده اند و یا در حال خروج هستند و نیمی از آنها می خواهند به بخش های دیگر در حال رشد قاره آسیا بروند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی / انتشاردهنده: پورعرب

402/601

کد خبر: 733199

وب گردی

وب گردی