ضرورت توجه به مسؤولیت و تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت توجه به مسؤولیت و تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه‌ها در جامعه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حبیب ابراهیم‌پور بر ضرورت توجه به مسؤولیت و تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه‌ها در جامعه تاکید کرد و گفت: هر سازمانی واجد اساسنامه و ماموریتی است که فلسفه وجودی سازمان در آن منعکس می‌شود و سازمان‌ها برای تحقق بخشیدن به این ماموریت منابع خود را بسیج و سازماندهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از این منابع، منابع انسانی(کارکنان) است، افزود: کارکنان در سازمان اهداف متعددی را دنبال می‌کنند، در یکی از نوع‌شناسی‌ها این اهداف به چهار نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از: اهداف شخصی(هدفی است که به شخص کارمند اختصاص دارد و نفع شخص از آن تعبیر می‌شود)، اهداف فردی(این هدف مربوط به انتظارات سازمان از فرد است که با انجام وظایف سازمانی آنرا به منصه عمل می‌رساند)، اهداف شغلی(این هدف مربوط به انتظارات شغل از فرد است که در شرح شغل کارکنان مشخص و تعریف شده است) و اهداف سازمانی(هدف بالاتر است که بر دو هدف فردی و شغلی سایه می‌اندازد و کارکنان با انجام وظایف و تکالیف سازمانی این هدف را دنبال می‌کنند).

ابراهیم‌پور با بیان اینکه در سلسله مراتب اهداف سازمانی بالاتر از چهار هدف فوق آنچه از مجموع سازمانی انتظار می‌رود تحقق بخشیدن به ماموریت یا اهداف اجتماعی است هدفی که سازمان برای تامین آن بوجود آمده است، ادامه داد: در نگاهی دیگر به آن انتظارات اجتماعی از سازمان و یا تاثیرگذاری اجتماعی سازمان اطلاق می شود.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: سازمان دانشگاهی نیز به مانند دیگر سازمان‌ها با ماموریت تولید دانش، نظریه‌پردازی، پژوهش و ارائه مدل‌های نظری مبتنی و منتهی به حل مسائل و چالش‌های اجتماعی بوجود آمده و با رویکرد تعاملی پویا و پیچیده بین مبانی نظری و مبادی عملی به رشد و توسعه جامعه کمک می‌کند.

ابراهیم‌پور خاطرنشان کرد: در این میان علوم انسانی و اجتماعی ماموریت اساسی‌تری به عهده دارد و سرآمد علوم دیگر محسوب می‌شود به طوری که این علم افزون بر ماموریت ذاتی خود در قبال جامعه، هدف دیگر علوم هم بوده و اشرافیت بر علوم دیگر هم دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این علم در ساختار اجتماعی سازمان‌ها تحت عنوان دانشکده علوم انسانی و اجتماعی و عناوین شبیه این شکل می‌گیرد و در صدد تحقق بخشیدن به ماموریت‌های اجتماعی خاص خود فعالیت می‌کند.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده : ناهید سمیعی

کد خبر: 733491

وب گردی

وب گردی