دیدار مشاور حکومتی چین با ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در ماه‌های اخیر از پکن در مسائلی مانند بازرگانی و دریای چین جنوبی انتقاد کرده است، دوشنبه برای نخستین بار در کاخ سفید میزبان یک عضو بلندپایه دولت چین بود.

به گزارش ایسکانیوز، یانگ جیه‌چی مشاور حکومتی چین که دست بالا را بر دیپلماسی چین دارد،­ دوشنبه به گفته یک مسئول بلندپایه آمریکایی به مدت پنج الی هفت دقیقه با رئیس جمهور آمریکا گفتگو کرد.

یانگ جیه‌چی پس از دیدار با رئیس جمهور چین با اچ-آر مک‌مستر مشاور جدید امنیت ملی همچنین جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ و استیو بنون استراتژیست ارشد دولت آمریکا دیدار کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مسئول بلندپایه آمریکایی افزود در دیدار رئیس جمهور آمریکا و مشاور حکومتی چین مسئله همکاری دو جانبه و امکان برگزاری دیدار بین دونالد ترامپ و شی جینپینگ همتای چینی او مطرح شد اما فعلا هیچ تاریخی برای دیدار سران دو کشور تعیین نشده است.

دیدار یانگ جیه‌چی که رده او از رده وزیر امور خارجه بالاتر است، در پی گفتگویی تلفنی که او هفته گذشته با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا داشت، صورت گرفت.

دو طرف در این گفتگوی تلفنی بر اهمیت رابطه‌ای سازنده بین آمریکا و چین تأکید کرده بودند.

دونالد ترامپ از هیچ انتقادی از چین فروگذار نکرده است. او چین را به اتخاذ سیاست تجاری ناعادلانه متهم و از اهداف توسعه طلبانه چین در دریای چین جنوبی انتقاد کرد.

او همچنین چین را متهم کرد که فشار کافی بر متحد خود کره شمالی اعمال نمی کند.

دونالد ترامپ ماه دسامبر با گفتگوی تلفنی با رئیس تایوان و گفتن اینکه واشنگتن خود را ملزم نمی داند به سیاست چین واحد پایبند باشد، خشم پکن را برانگیخت.

تایید کننده: سرلک

کد خبر: 737116

وب گردی

وب گردی