محبعلی: بهبود روابط آمریکا و ترکیه به ضرر دمشق خواهد بود

مسئول اسبق بخش خاورمیانه وزارت خارجه کشورمان معتقد است، نزدیکی روابط ترکیه و آمریکا در دوران ترامپ بسیار محتمل خواهد بود و این موضوع بر معادلات سوریه اثرگذار است.

قاسم محبعلی مسئول اسبق بخش خاورمیانه وزارت خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره وضعیت سوریه در سال‌های اخیر بیان داشت: سوریه شرایط پیچیده دارد. دولت و گروه‌های مختلف هرکدام بخشی از خاک این کشور را در اختیار دارند و سوریه تبدیل به منطقه‌ای چند پاره شده است.

وی ضمن اشاره به حضور قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در خاک سوریه گفت: این گروه‌ها هرکدام با کشورهای دیگری نیز در ارتباط هستند که معادلات سوریه را پیچیده‌تر کرده است. کشورهای عربی، آمریکایی‌هایی، روس‌ها، ایرانیان و حزب الله لبنان به طور مستقیم و غیرمستقیم در خاک این کشور حضور دارند.

این کارشناس درباره وضعیت گروه‌های مخالف دولت بشار اسد اظهار داشت: مخالفین اسد در میان خود نیز اختلاف‌نظر دارند. بخشی از آن‌ها به ترکیه و بخشی به ریاض نزدیکند و بخشی هم اسد را به کشورهای خارجی ترجیح می‌دهند.

محبعلی در ادامه تصریح کرد: ترکیه و عربستان نتوانسته‌اند یک جبهه متحد تشکیل دهند. از طرفی تحولات اخیر نشان از بهبود شرایط دولت بوده است. این تحولات با تغییر در کاخ سفید همراه بود و حال باید منتظر اقدامات و برنامه‌های رئیس‌جمهور آمریکا نیز باشیم.

عضو سابق وزارت خارجه کشورمان ضمن اشاره به مذاکرات ژنو بیان داشت: به نظر می‌رسد جایگزینی برای مذاکرات ژنو وجود نداشته باشد و راه حل دیگری نیست. کشورهای بسیاری در سوریه وجود دارند و جنگ در خاک این کشور می‌تواند سال‌ها ادامه یابد.

وی درباره وضعیت کاخ سفید و تاثیر تصمیمات آن اظهار داشت: هماهنگ شدن ترامپ و واقعیت‌های جهان زمان‌بر خواهد بود. به ویژه در زمینه‌های امنیتی؛ از طرفی به نظر می‌رسد روابط ترامپ با کشورهای اسرائیل و ترکیه به طور چشمگیری بهبود یابد. طبیعتا این موضوع بر شرایط سوریه نیز اثرگذار خواهد بود و دست‌یابی به یک توافق جامع را مشکل‌تر خواهد کرد.

این کارشناس درباره روابط روسیه و آمریکا گفت: درست است که ترامپ در اولین روزهای حضور خود در کاخ سفید خواهان نزدیک شدن به روسیه بود، اما واقعیت‌ها منطقه و منافع آمریکا با خواسته‌های او همسو نیست.

محبعلی گفت: بعید است که فعلا بتوان شاهد بهبود روابط مسکو و واشنگتن بود. باید در انتظار دیدار دو رئیس‌جمهور در تابستان آینده باشیم و ببینیم آیا می‌توان نسبت به بهبود روابط میان دو کشور امیدوار بود یا خیر.

عضو سابق وزارت خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد: دو کشور مشکلات فراوانی دارند و ایده‌های آقای ترامپ قادر به حل و فصل این مشکلات نخواهد بود.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی/تایید کننده: سرلک

کد خبر: 737160

وب گردی

وب گردی