اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی با حضور دو وزیر برگزار شد/دانش آشتیانی:در مدارسمان بحث کتابخوانی و قصه گویی را اصل قرار دهیم

مراسم اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی بعد از ظهر امروز با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد و فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش

به گزارش ایسکانیوز، علی اصغر سیدآبادی دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی، در مراسم اختتامیه این جام که در سینما کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد گفت: من دوره راهنمایی یعنی ششم و هفتم الان را در یک مدرسه شبانه روزی درس خواندم. وقتی در شبانه روزی درس می خوانید، انگار عضو یک باشگاه هستید. شاید اولین باشگاه کتابخوانی را در آن مدرسه تجربه کرده بودم، اما خوب که فکر می کنم، یادم می آید که چیزی شبیه باشگاه کتابخوانی را در خانواده تجربه کرده ام، البته باشگاهی کوچک را.
سیدآبادی در ادامه گفت: پدربزرگی داشتم که سبیل های پرپشتی داشت و مردم روستای ما به آخر اسمش سبیلی چسبانده بودند. او اولین باشگاه کتابخوانی را برای ما تشکیل داده بود و برای ما نوه هایش کتاب می خواند. کتاب هایی که او می خواند البته که کتاب کودک و نوجوان نبود، اما جذاب و هیجان انگیز بود. بعدها که دوباره سراغ آن کتاب ها رفتم دیدم که جذابیت در دور هم خواندن آن کتابها بود نه در خود کتاب ها. البته او قصه گوی خوبی هم بود و در همه قصه هایی که تعریف می کرد خودش قهرمان و شخصیت اصلی بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یک بار برای پسرم قصه ای درباره او گفتم. طبیعی است که مثل هر نویسنده ای حق داشتم در اندازه سبیل های پدربزرگم کمی اغراق کنم و کردم، اما پسرم هی حواسش از قصه ام پرت می شد و من مجبور می شدم برای جلب توجه او اندازه سبیل ها را گسترش بدهم و آن قدر اندازه سبیل های پدربزرگم گسترش یافت که مثل موکت جمع می شد تا مزاحم رفت و آمدش نشود. آن قصه به رمانی کودکانه تبدیل شد و ناخودآگاه کاری درباره کارجمعی است.
سیدآبادی همچنین گفت: باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان قبل از هرچیز تمرینی است برای کارجمعی، کار جمعی که محورش کتاب است. هر باشگاه کتابخوانی از دست کم ۱۲ کودک یا نوجوان تشکیل شده است که با حمایت یک هماهنگ کننده بزرگسال فعالیت می کند. اعضا در باشگاه های کتابخوانی تمرین می کنند تا کتاب هایشان را مبادله کنند و آن ها با خریدن یک کتاب از کتابفروشی، دست کم ۱۲ کتاب می توانند بخوانند. تاکید شده است که حتما از کتابفروشی کتاب بخرند و بعضی از بچه ها گفته اند که برای اولین بار رفته اند کتابفروشی و کتاب غیردرسی خریده اند. آن ها درباره کتاب ها با هم گفت و گو کرده اند. پس از گفت و گو کتاب ها را داوری کرده اند. در طول گفت و گو و داوری هم شنیدن را تمرین کرده اند و هم استدلال کردن را. بعد برای نویسندگان کتاب ها نامه نوشته اند و درباره کتاب هایی که دوست داشته اند، فیلم های یک دقیقه ای ساخته اند.
دبیر جام باشگاه های کتابخوانی با بیان اینکه، تعداد زیادی فیلم و نامه از شهرهای مختلف رسیده بود و وقتی گروه داوری این نامه ها را می خواندند و این فیلم را می دیدند، ذوق زده بودند تصریح کرد: امسال جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در ۱۵ شهر برگزار شد. ما دکمه ای در نیشابور پیدا کردیم و برای آن دکمه لباسی به این قشنگی دوختیم. منظور از دکمه طرح کتابخوانی گروهی در دبستان فردوسی نیشابور بود و منظور از لباس هم باشگاه های کتابخوانی و این ما که می گویم تعداد زیادی هستیم. از همکارانمان در دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی گرفته تا نویسندگان و مروجان کتابخوانی که ما را یاری دادند و برای برگزاری کارگاه های آموزشی برای تسهیل گران و هماهنگ کننده های باشگاه های به این ۱۵ شهر سفر کردند و تا مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری شهرهای مختلف تا نهادهای غیردولتی تا معلمان و کتابداران و مربیان و همه کسانی که بی مزد و منت کنار بچه ها قرار گرفتند تا باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان تشکیل شوند.
سیدآبادی در ادامه افزود: ما وقتی این کار را پیشنهاد می دادیم خودمان هم چنین تصوری نداشتیم. جام باشگاه های کتابخوانی مثل گلوله کوچک برفی از کوه سرازیر شد و کم کم بزرگ و بزرگ تر شد. حالا نمی گویم بهمن شد، اما انشاالله خواهد شد. یک روز آقای صالحی معاون محترم امور فرهنگی که با حمایت ایشان این کار شروع شده بود، با نگرانی پرسید حواستان هست که این کار دارد خیلی بزرگ می شود؟ ما برای دلگرمی ایشان گفتیم بله! و خدارا شکر می گوییم که امروز در جلسه ای هستیم که وزرای بزرگوار آموزش و پرورش جناب آقای دکتر دانش آشتیانی و فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر صالحی امیری و بسیاری از فرهیختگان و بزرگواران حضور دارند و انشاالله این حرکت را تایید می کنند.

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه خطاب به بچه های حاضر در مراسم گفت: الان احساس می کنم بچه های حاضر در جلسه از شنیدن این حرف ها خسته شده اند و قصد دارم سبیل های پدربزرگم را گسترش بدهم اما تا جایی که راه داشت آن قصه را گسترش داده ام و باید خواهش کنم چند دقیقه دیگر صبر کنند که من یک کم آمار بدهم تا جدی گرفته شوم.
سیدآبادی سپس گفت: ما اول خیال می کردیم ۵۰۰ باشگاه در این ۱۵ شهر راه اندازی خواهد شد، اما امروز که با شما حرف می زنم، بیش از ۲۰۰۰ باشگاه در این شهرها تشکیل شده و بیش از ۲۴ هزار کودک و نوجوان در این باشگاه عضویت دارند. در آماری که از شرکت تعاونی توزیع کنندگان گرفته ایم، نشان می دهد در شهرهایی که باشگاه های کودک و نوجوان راه افتاده است، فروش کتاب کودک و نوجوان تکان خورده و افزایش پیدا کرده است.
وی در پایان گفت: انشالله دومین جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان از فردا کلید خواهد خورد و با همکاری فعالانه تر وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۱۰۲ شهر ایران و در نیمه اول سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

در ادامه اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی شکیبا زارعی عضو باشگاه شهید آستر وتین شهر خورموج استان بوشهر انجام شد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، شکیبا زارعی عضو باشگاه شهید آستر وتین شهر خورموج در استان بوشهر نقالی را از سال ۹۳ آغاز کرد و در شهریور سال جاری موفق شد در جشنواره منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در بخش کودکان برگزیده جشنواره گردد. او هم‌چنین اولین نوجوان موسس باشگاه کتاب‌خوانی در کشور نیز با عنوان باشگاه کتاب‌خوانی شهید آستر وتین بوده که ضمن تأسیس باشگاه، کتاب‌خانه شخصی خود را که سیصد جلد بوده به باشگاه اهدا کرده است.

پرسش کودکان کتابخوان از وزیر آموزش و پرورش

در اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی، فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش به جایگاه رفت تا به پرسش های کودکان پاسخ دهد.
محمد حسین مطلبی از شهر ری،مریم باشی از خورموج، فاطمه سمایی باغ بدرانی از رامهرمز، آیه السادات آذریان از دزفول، فاطمه بهرامیان از نیشابور ، پرسش های خود را از وزیر آموزش پرورش پرسیدند.

دریافت و منتشرکننده:سلیمی

500500

کد خبر: 737302

وب گردی

وب گردی