نگرانی کارشناسان سازمان ملل از افزایش اخبار جعلی

کارشناسان ناظر بر آزادی بیان در سازمان ملل ضمن نگرانی درباره افزایش انتشار "اخبار جعلی" و پروپاگاندا نسبت به اقدام مقامات دولتی در دروغگو یا اپوزیسیون خواندن رسانه‌ها هشدار دادند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کارشناسان در اعلامیه‌ای مشترک بر قوانینی تاکید کردند که دولت‌ها باید براساس آن آزادی بیان را گسترش دهند و در نظر بگیرند که محدودیت‌ها در این خصوص تنها باید مطابق با قوانین بین‌المللی صورت گیرد.

دیوید کیل، بازرس ویژه سازمان ملل در آزادی بیان و عقاید در این باره توضیح داد: اخبار جعلی این روزها به عنوان یک منبع نگرانی جهانی ظهور کرده و این خطر وجود دارد که اقدامات برای مقابله با آن به سانسور، سرکوب منتقدان و سایر رویکردهای متضاد با حقوق بشر ختم شود.

در این بیانیه اصول کلی چگونگی مقابله با اخبار جعلی و تبلیغات سیاسی شناسایی شده است.

همچنین این بیانیه حاوی استانداردهای حقوق بشری بوده و بر اهمیت نقش خبرنگاران، رسانه‌ها و واسطه‌های دیجیتالی تاکید کرده است.

این اطلاعیه همچنین از سوی ناظران آزادی بیان در سازمان همکاری و امنیت اروپا ، سازمان ایالات آمریکایی و کمیسیون حقوق بشر آفریقا به امضا رسیده است.

در این اطلاعیه از هیچ کشور یا رهبری نام برده نشده اما پس از انتقادات و واکنش‌های نه چندان مثبت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه رسانه‌ها منتشر شده است.

ترامپ ضمن متهم کردن رسانه‌ها به انتشار اخبار جعلی آنها را "دشمن مردم آمریکا" نامیده بود.

در ادامه این بیانیه همچنین تاکید شده که برخی انواع اطلاعات جعلی و تبلیغات سیاسی ممکن است به حریم و حقوق افراد خدشه وارد کند. این بیانیه از رسانه‌ها و جامعه مدنی خواسته است تا آگاهی خود درباره اخبار اشتباه،‌ انتشار اطلاعات جعلی و تبلیغات سیاسی را افزایش دهد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 738186

وب گردی

وب گردی