صرفه‌جویی بیش از ۲ میلیون دلاری از اجرای طرح‌های گازرسانی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ضمن اشاره به صرفه‌جویی ۲۴۸۰ میلیون دلاری اجرای طرح‌های گازرسانی از آغاز صادرات گاز به بصره از اوایل سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ حمیدرضا عراقی در کنفرانس علمی پژوهشی برجام و اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که شرایط تحریم‌ها از شرایط جنگ سخت‌تر بود، گفت: در زمان جنگ هنگامی که می‌خواستیم از کشوری کالایی بگیریم شرکت‌های بین‌المللی کمک‌مان می‌کردند و راه‌حل نشان می‌دادند، زیرا اعتقاد داشتند ما مورد تاخت‌وتاز قرار گرفته‌ایم و مقاومت می‌کنیم به همین دلیل به ما احترام می‌گذاشتند، اما در زمان تحریم‌ها ایران‌هراسی در دنیا وجود داشت و کشورهای دیگر گمان می‌کردند ما داریم بمب اتم می‌سازیم.

وی افزود: از سوی دیگر در زمان جنگ همه مردم به هم کمک می‌کردند، اما در زمان تحریم عده‌ای اعتقاد داشتند تحریم‌ها تاثیری در زندگی ما ندارد و باید راه خودمان را ادامه دهیم. برجام توانست تابوی بیرون از ایران را بشکند، اما در داخل هنوز انسجام به وجود نیامده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این‌که اقتصاد ایران متکی به نفت است، اظهار کرد: این در حالی است که گاز در ابتدا بی‌خاصیت و مزاحم به حساب می‌آمد، اما کم‌کم جای نفت را می‌گیرد و اقتصاد کشور مبتنی به گاز می‌شود نه متکی به گاز. در حال حاضر ۷۰ درصد سبد انرژی را گاز تشکیل می‌دهد.

عراقی با بیان این‌که باید به امنیت انرژی در کشور در آینده دقت کنیم، گفت: انتقادهایی به توسعه گاز در کشور وارد است، اما مجلس، رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنان بر این بخش تاکید دارند.

وی در مورد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت ملی گاز، توضیح داد: احداث خط لوله و ایجاد امکان صادرات گاز به کشور عراق، ادامه خط لوله هفتم سراسری جهت گازرسانی به چابهار و صادرات به پاکستان، گازرسانی به ۱.۲ میلیون مشترک جدید روستایی و شهرهای کوچک و مرزی و کاهش نیم واحد درصد هدر رفت گاز طبیعی از گاز فراورش شده پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت ملی گاز است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در مورد صادرات گاز کشور عراق، تصریح کرد: در فاز اول خط لوله چارمله به نفت‌شهر انجام شد. فاز دوم گازرسانی به عراق در دهه فجر افتتاح شد و فاز سوم خردادماه آینده اتفاق می‌افتد و عراق می‌تواند ۲۵ میلیون مترمکعب از ایران گاز وارد کند. ما قرار نیست این گاز را مجانی به عراق بدهیم. هر زمان آنها LC باز کردند خیال ما راحت می‌شود و گرنه ما پنج ماه است برای صادرات گاز آماده هستیم.

عراقی در ادامه با اشاره به واردات گاز از ترکمنستان، اظهار کرد: ما خیلی محکم در مقابل ترکمنستان ایستادیم و اعلام کردیم گاز شما را برای رفع نیاز نمی‌خواهیم، بلکه براساس مناسبات همسایگی حاضر هستیم کمک کنیم. ترکمنستان با این‌که در مذاکرات قول ۱۰۰ درصد داد که گاز را قطع نکند اما این کار را کرد و خودشان هم پشیمان شدند. با این حال ما توانستیم بدون گاز ترکمنستان فرآیند گازرسانی به مردم را به خوبی انجام دهیم. البته تعامل خود با این کشور را داریم و سوآپ می‌کنیم.

وی با اشاره به گازرسانی به زاهدان، ادامه داد: کسی باور نمی‌کرد بتوانیم از ایران‌شهر به زاهدان گازرسانی کنیم، اما این پروژه هفته گذشته افتتاح شد حتی برخی افراد باور نمی‌کردند و می‌گفتند کپسول گاز است. نماینده کمیسیون انرژی مجلس این خط را پنج ماه گذشته دید و گفته بود اگر این در خردادماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شود شاهکار کرده‌اند که ما زودتر از تاریخ مذکور پروژه را افتتاح کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در مورد گازرسانی به بصره توضیح داد: اوایل سال آینده نیروگاه بصره از ایران گاز وارد می‌کند سپس گازرسانی از اهواز به خرمشهر می‌رود و به خط ششم وصل می‌شود تا میزان گازی که بصره از ایران وارد می‌کند تا سه سال آینده به ۲۵ میلیون مترمکعب برسد و در کل عراق ۵۰ میلیون مترمکعب از ایران گاز وارد خواهد کرد.

عراقی در مورد بودجه و جذب مالی شرکت ملی گاز، اظهار کرد: بودجه مصوب سال ۱۳۹۵، ۴۴۶۳۲ میلیارد ریال و جذب ۹ ماهه سال ۱۳۹۵، ۴۱۵۲۳ میلیارد ریال است. گازرسانی به ۲۴ شهر، ۲۷۲۲ روستا و ۷۲۲ هزار مشترک جدید تا پایان آذرماه انجام شد. به‌طور کلی به ۴۸ شهر و ۵۶۰۸ روستا و یک میلیون و ۹۰۰ واحد جدید گازرسانی خواهد شد. به‌طور کلی حدود ۱۳.۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی سالیانه شده زیرا گازوئیل و مازوت نیروگاه‌ها به گاز تبدیل شده‌اند. همچنین از محل صرفه‌جویی اجرای طرح‌های گازرسانی سالیانه ۲۴۸۰ میلیون دلار صرفه‌جویی می‌شود و درآمد حاصل از صادرات گاز به عراق سالیانه ۲۰۰۰ میلیون دلار است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:پورعرب

402/601

کد خبر: 738276

وب گردی

وب گردی