پیشنهادهای جدید ولد الشیخ برای صلح یمن

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن روزگذشته پیشنهادهای جدیدی برای برقراری صلح در یمن از جمله مساله ماندن منصور هادی برای یک مدت معین و کوتاه را مطرح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری الیمن الان، ولد الشیخ روزگذشته(یکشنبه)هنگام ورود به کویت برای بحث درباره از سر گیری گفت وگو با طرف های یمنی جهت دستیابی به صلح، این مطلب را مطرح کرد.

ولد الشیخ پس از مخالفت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری با طرح صلح خود در نشست گذشته در آلمان، مساله ماندن هادی طی مدت محدود چند ماهه برای عادی سازی اوضاع و فراهم کردن زمینه انتخابات را مطرح کرد.
منصور هادی پیش از این ضمن مخالفت با طرح ولد الشیخ مدعی مغایرت آن با مراجع سه گانه شورای همکاری خلیج فارس، نتایج گفت وگوی ملی و قطعنامه های بین المللی ازجمله 2216 شد.
طرح ولد الشیخ در بردارنده تعیین معاون 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به طور توافقی است. بر این اساس 'علی محسن الاحمر' معاون کنونی عبدربه باید ظرف 24 ساعت پس از امضای توافق، استعفا دهد.
برپایه این راه حل، عبدر ربه منصور هادی باید تمامی اختیارات خود را به معاون جدیدش واگذار کند، تا معاون وی بتواند 'دولت وحدت ملی' را معرفی کند که به طور مساوی از هواداران عبدربه و حزب 'کنگره مردمی' و 'جنبش انصارالله' تشکیل خواهد شد و طرف های یاد شده نیز ظرف 30 روز به طور توافقی نخست وزیر جدید را برگزینند.
منابع یاد شده افزودند: این راه حل بر لزوم برگزاری همه پرسی در مورد قانون اساسی پس از اصلاح آن و انجام انتخابات ریاست جمهوری ظرف یک سال پس از توافق یاد شده، تاکید دارد.
اما در ارتباط با صحنه عملیات، راه حل مزبور بر عقب نشینی از منطقه 'الف' یعنی 'صنعا'، 'تعز' و 'الحدیده' در مدت یک ماه پس از امضای توافق و تشکیل 'کمیته نظامی و امنیتی مرکزی' و شکل گیری 'کمیته های فرعی' در تمامی استانها تاکید دارد.

منبع: ایرنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 739026

وب گردی

وب گردی