در کمیسیون های بین الملل، دانشجویی و فرهنگی، عمران، پژوهش و فناوری تشکل های دانشجویی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی چه گذشت؟

در هفتادویکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، عصر امروز کمیسیون‌های تخصصی با حضور اعضای این کمیسیون‌ها و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان برگزار و دستورالعمل‌های تعیین‌شده به بحث گذاشته شد که برنامه‌های آتی حوزه‌های مربوطه، در کمیسیون‌ها مطرح و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شد.

به گزارش ایسکانیوز، کمیسیون بین الملل هفتاد و یکمین اجلاس سراسری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر حسین ابراهیمی، مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و روسای برخی واحدهای این دانشگاه با محورهای تفاهم نامه های بین المللی، شبکه و دفاتر بین المللی و دانشجویان غیرایرانی برگزار شد.

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه‌ آزاد اسلامی در این کمیسیون ضمن توضیحاتی درباره اطلاع رسانی به دانشجویان و اصلاح سایت واحدها و طراحی آنها با زبان انگلیسی گفت: در سال گذشته 240 تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های خارجی امضا شده است.

ابراهیمی با اشاره به تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی با بنیاد سعدی، گفت: بر اساس این تفاهم نامه، دانشگاه آزاد اسلامی با بنیاد سعدی امضا کرد؛ راه اندازی کرسی های زبان فارسی در دانشگاه های خارج از ایران بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است و رویکرد توسعه تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران و اسلام نیز در راستای این تفاهم نامه در دستور کار قرار دارد.

او افزود: سه قرارداد مهم در سال 95 توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امضا شده است، یکی از آنها قرار داد با دانشگاه مالزی و همچنین دانشگاه سینرژی روسیه بود. همچنین معاون پژوهشی دانشگاه نیز با دانشگاه بلاروس و معاون آموزشی با دانشگاه ایتالیا قراردادهایی داشتند که به اجرا درآمده است.

ابراهیمی با اشاره به عملکرد حوزه بین الملل گفت: 14 جلد گزارش از عملکرد حوزه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و به رئیس دانشگاه آزاد ارائه شده که محورهای اصلی فعالیت اداره بین الملل نیز در آن آمده است. همچنین کارگروهی برای امضا تفاهم نامه های تشکیل و حدود یک مبسال است که فعالیت می کند که بسیار به این حوزه کمک کرده است.

کمیسیون تخصصی عمران/ تبدیل به احسن املاک مازاد یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین درآمد پایدار برای واحدهاست

جلسه کمیسیون تخصصی عمران اجلاس 71 شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با دستورالعمل شناسایی و تبدیل ساختمان‌های مازاد به امکانات گردشگری، تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها و تبدیل به احسن املاک مازاد برگزار شد.

مهندس محسن هاشمی در این نشست با بیان اینکه بر اساس سیاست‌ها و راهبرد مصوب دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای دانشگاهی تا سال 1404 باید حداقل 40 درصد از هزینه‌های سالانه خود را از طریق درآمدهای پایدار (غیرتملکی به شهریه) تامین کنند، گفت: با توجه به طرح‌های تجمیع و کاهش تعداد دانشجو در برخی مراکز واحدها، تبدیل به احسن املاک مازاد یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین درآمد پایدار برای واحدهاست.

کمیسیون تخصصی دانشجویی و فرهنگی/ در زمینه اقتصاد فرهنگی باید حلقه واسطی را با شرکت های دانش بنیان ایجاد شود

کمیسیون دانشجویی و فرهنگی شامل دوبخش (نظری و محتوایی و هماهنگی و اجرایی) با محوریت های سیمای زندگی دانشجویی، شرکت های دانش بنیان فرهنگی و اخلاق حرفه ای، دستور العمل اجرای پیوست فرهنگی دانشگاه، بخشنامه برنامه و بودجه سال 1396، دستور العمل پیوست درآمدزایی فرهنگی، دستور العمل طرح جامع رشته های مرتبط با اندیشه حضرت امام خمینی(ره) در حوزه مالی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و دستورالعمل طرح جامع ساماندهی درس وصایا حضرت امام خمینی(ره) در واحدهای دانشگاهی با حضور دکتر سید طه هاشمی، دکتر حبیب اسماعیلی و دکتر صامت، دکتر مددی و دکتر اشرف برگزار شد.

در این جلسه دکتر طه هاشمی با بیان اینکه فرهنگ هزینه بردار است اما موجب تعالی انسان می شود، اظهار داشت: اقتصاد در فرهنگ و هنر در بسیاری از حوزه ها می تواند تبدیل به ثروت آفرینی شود. به علاوه به این دلیل که توانایی ما در علوم انسانی نسبت به حوزه های دیگر بیشتر است، پتانسیل مناسبی را در این دسته از فعالیت ها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در خصوص اقتصاد فرهنگی باید حلقه واسطی را با شرکت های دانش بنیان داشته باشیم و دانشجویان را در جهت ایده ها به مرحله تجاری سازی راهنمایی و مشاوره کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کمبودهای موجود را با مشارکت در طرح های عمرانی فرهنگی، حوزه پِوهشی و ارتباط با شرکت های دان بنیان جبران کنیم; به این در مسیر حرکت به سمت دانشگاه کار آفرین گام بر داریم.

طه هاشمی با اشاره به بحث گردشگری فرهنگی اظهار داشت: تمامی برنامه ها و فعالیت های سیاحتی و زیارتی که بر مبنای سیاست های تبیین شده فرهنگی دانشجویی دانشگاه در جهت ارتقای سطح بینش و آگاهی دانشجویان نسبت به ارزش ها و باور های فرهنگی اجتماعی و مسائل اعتقادی و کسب درآمدهای غیرشهریه ای بعنوان یک طرح توسعه ای فراگیر از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه برنامه ریزی و اجرا می شود.

او در ادامه در تشریح اهداف و فعالیت های گردشگری فرهنگی گفت: این اهداف شامل تحصیل درآمد غیرشهریه ای مطمئن، پایدار و سودآور، اشتغال زایی یا حفظ شاغلین موجد با تغییر پست سازمانی، آشنایی، حفظ و ارتقای الگوهای فرهنگی، اجتماعی و آداب و رسوم زندگی سایر اقوام، ارتقای سطح آگاهی و بینش و معرفت افزایی نسبت به مسایل ملی و اعتقادی و تبدیل خوابگاه های دانشجویی بلااستفاده به مهمانسراهای جهانگردی به لحاظ بومی شدن دانشگاه می شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی در خصوص طرح اخلاق حرفه ای اضافه کرد: اسلامی شدن دانشگاه ها صرفا رسالت حوزه فرهنگی نیست‌; بلکه وظیفه تمامی بخش های دانشگاهی است که در این امر مشارکت داشته باشند.

وی عنوان کرد: در این راستا و درچارچوب ماموریت ها وسیاست ها بحث پیوست فرهنگی را برای تمام معاونت ها تصویب کرده ایم.

کمیسیون تخصصی پژوهش و فناوری/ راه‌اندازی دوره‎های کارآموزی کسب‌و‌کار برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

کمیسیون تخصصی پژوهش و فناوری هفتادویکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز به ریاست دکتر ابراهیم واشقانی‌فراهانی برگزار شد.

در این کمیسیون بعضی از روسا و معاونان واحدهای دانشگاه‎ حضور داشتند و نظرات و پیشنهادات خود را درباره «آیین‎نامه کارآموزی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی» مطرح کردند.

دکتر واشقانی در خصوص این آیین نامه، گفت: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ابتدای اسفند امسال، نامه‌ای را برای واحدهای این دانشگاه ارسال و نظرات آن‌ها را درباره آیین‌نامه خواستار شده بود.

وی افزود: هدف از آیین‎نامه کارآموزی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی؛ آشنایی دانشجویان از نزدیک با کارها و مسائل عملی و مسائل اجرایی است به طوری که به آن‌ها فرصت داده شود آموخته‎های خود را با عمل تطبیق دهند و با درک کمبودها و نواقص احتمالی، در رفع آن بکوشند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بنابراین دانشجویان با گذراندن دوره‎های کارآموزی قادر به کسب و کار موفق و تسریع در بازار کار، بعد از فارغ‎التحصیلی می‎شوند. براساس این آیین‌نامه دانشجویان می‎توانند محل کارآموزی خود را تعیین کنند.

همچنین براساس تفاهم‎نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از طریق سامانه جامع اینترنتی، مکان‌های کارآموزی تعیین می‎شود.

برخی از روسا و معاونان واحدهای دانشگاه‎ آزاد اسلامی در این جلسه انتقادات و پیشنهادات خود را درباره اصلاح‎، تغییر یا تکمیل این آیین‎نامه بیان کردند.

کمیسیون تشکل‌های اسلامی، سیاسی و هیات‌های مذهبی / لزوم بهره‌مندی همه تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی از امکانات برابر

کمیسیون تشکل‌های اسلامی، سیاسی و هیات‌های مذهبی اجلاس هفتادویکمین شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نمازی برگزار شد.

در این جلسه بیش از 35 نفر از نمایندگان تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه حضور داشتند و نظرات و پیشنهادات خود را درباره برخی از بخشنامه های تشکل ها بیان کردند.

در این جلسه بر عدم تبعیض و استفاده از امکانات برابر میان تشکل‎های سیاسی با هر سلیقه ای که در چارچوب موازین شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کنند ،تاکید شد.

در بخش دیگری از این کمیسیون؛ میزان بودجه، ایرادات بخشنامه و نحوه فعالیت‎های تشکل‎ها در دانشگاه‎های آزاد اسلامی بررسی و ارزیابی شد.

کمیسیون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی/ بررسی آئین‌نامه امتیازدهی و درجه‌بندی واحدها

جلسه کمیسیون تخصصی برنامه‌ریزی و امور اقتصادی هفتادویکمین شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر فریدون رهنمای رودپشتی به‌منظور بررسی آئین‌نامه امتیازدهی و درجه‌بندی واحدها، راه‌اندازی شرکت‌های «مختلط سهامی یا غیرسهامی»، دستورالعمل اجرایی جامع آموزش مدیران در راستای آموزش‌های کاربردی درآمدزا، شیوه‌نامه اجرا، کنترل و پایش بودجه و نحوه ثبت حسابداری و «دولت و آینده دانشگاه آزاد اسلامی» برگزار شد.

در این نشست موضوع «درآمدزایی کوتاه مدت و میان‌مدت» با راهبرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های و قابلیت‌های موجود دانشگاه اعم از نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مغزافزاری، توسعه طرح‌های گردشگری و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری؛ «سرمایه‌گذاری بلندمدت و دانش‌بنیان» با راهبرد ایجاد شهرک‌های فناوری آزاد (شفا)، راه‌اندازی کارخانجات تولیدی وابسته به دانشگاه، پیگیری کشت‌های گلخانه برای مقابله با بحران کم‌آبی، «تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی» با راهبرد پشتیبانی و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری، تبدیل علم به محصول و هدفمندسازی منابع حمایتی موجود، «صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها» با راهبرد چابک‌سازی، توانمند سازی کارکنان، هدفمندکردن فعالیت‌ها، حذف فعالیت‌های موازی و نظارت مستمر و پایش امور و «کمک به برندسازی دانشگاه آزاد اسلامی» با راهبرد افزایش سهم دانشگاه در بازار آموزش عالی کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

202/200

کد خبر: 739884

وب گردی

وب گردی