تشکل ها برای اجرای حقوق شهروندی به دولت کمک کنند

اختتامیه اولین نشست بانوان فعال تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر امین زاده دستیار ویژه رئیس جمهوری، دکتر زرآبادی نماینده قزوین، حجت الاسلام والمسلمین نمازی مدیرکل تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر حبیب اسماعیلی مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی عصر روز گذشته برگزار .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امین زاده در این مراسم ضمن ابراز خوشبختی از حضور در جمع بانوان فعال تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تشکل های می توانند در اشاعه حقوق شهروندی دولت را یاری کنند. در حال حاضر حقوق شهروندی اداری تصویب شده است و باید شهروندان می توانند از حقوق خود در ادارات آگاه شوند.


او ادامه داد: تشکل های حرف اول را در اطلاع رسانی می زنند؛ همچنین می توانند با نظارت دقیق در ادارات سراسر کشور اجرای حقوق شهروندی را رصد و درصورت نقض؛ اطلاع رسانی کنند.


دستیار رئیس جمهوری به آیاتی از قرآن اشاره کرد و گفت: در اسلام و طبق گفته قرآن زن و مرد از نفسی واحد هستند و تبعیضی بین آنها وجود ندارد. زنانی زیادی در قرآن نام برده شده اند نظیر حضرت فاطمه که الگوی زنان و مردان هستند. یکی از شاخص های زنان قرآنی این است که تک بعدی نیستند؛ یعنی هم در خانه و هم در اجتماع نقش خود را به خوبی ایفا می کنند و در هر دو اعتدال دارند. گفتمان جمهوری اسلامی هم همان گفته قرآن و اسلام بر مبنی تعادل است.


امین زاده با تاکید بر اینکه حفظ قداست خانواده، مشارکت زنان در امور اجتماعی و احقاق حقوق آنها گفتمان جمهوری اسلامی است، گفت: متاسفانه گاهی اشتغال به تحصیل زنان به صورت شعارهایی زده می شود اما هیچ کس درباره بالا رفتن سن ازدواج و به کارگیری بانوان در پست های مدیریتی حرفی نمی زند.


او افزود: دربرنامه های توسعه افزایش فرصت های شغلی با امکان تبعیض مثبت، مشارکت حداکثری اقتصادی زنان مساوی با مردان، مشارکت اقتصادی با اولویت اشتغال زنان سرپرست خانوار و از این دست عنوان ها دیده شده است. متاسفانه استعدادهای زنان ناشناخته مانده وبانوان در اکثر مواقع در صورت اشتغال کارمندان ساده باقی می مانند درصورتی با شناسایی استعدادهای آنها می توان از ظرفیت بسیار زیادی استفاده کرد.


دستیار حقوق شهروندی رئیس جمهوری با تاکید براینکه مدرن شدن، غربی شدن نیست، گفت: ما می توانیم جامعه ای ایرانی و اسلامی برای خودمان بسازیم و درعین حال یک جامعه توسعه یافته باشیم. متاسفانه فروپاشی خانواده ها در برخی از استان ها زیاد است و این مدرن شدن نیست؛ ما می توانیم جامعه ای توسعه یافته و خانواده هایی پرمهر و موفق داشته باشیم. ما برای آسیب شناسی مسائلی مانند خانواده های تک سرپرست، عدم سلامت ارتباط افراد خانواده و طلاق مطالعات علمی و کاربردی انجام دهیم و عوامل آنها را بررسی کنیم. امروز در جامعه ما منفعت طلبی موج می زند و همه به فکر زندگی خود هستند. افراد با فرهنگ منفعت طلبی وارد جامعه می شوند و به جامعه آسیب می زنند.


امین زاده افزود: دولت یازدهم و حقوق شهروندی دنبال شکوفایی اجتماعی، انسجام اجتماعی و درنهایت مشارکت اجتماعی است. حقوق شهروندی با رویکرد مشارکت جویانه تدوین شده است. حقوق شهروندی خواهان مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از شهروندان است. تشکل های می توانند در رابطه با این موضوع به دولت کمک کنند.
او در پایان گفت: همه وزارت خانه ها و دستگاه ها یک دستیار حقوق شهروندی دارند که تبعیض ها را اطلاع می دهند همچنین همه شهروندان می توانند اعتراضات خود را گزارش دهند. تشکل های اسلامی و سیاسی دانشگاه ها نهادهای بسیاری خوبی برای اشاعه، آگاهی بخشی و نظارت بر اجرای حقوق شهروندی هستند.

خبرنگار: مهرنوش زارعى هنزکى/ منتشرکننده: آخوندى

٢٠٠/٢٠٤

کد خبر: 740965

وب گردی

وب گردی