شروط تشکیلات خودگردان فلسطین برای ازسرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل

منابع آگاه فلسطینی در رام‌الله گفتند که تشکیلات خودگردان فلسطین در صورت اجرایی شدن چهار شرط آماده بازگشت به مذاکرات مستقیم با اسرائیل است.

به گزارش ایسکانیوز منابع آگاه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفتند که از جمله این شروط، توقف شهرک‌سازی‌ها و آزادی اسیران فلسطینی است که در مورد آنها توافق حاصل شده بود.

سومین شرط تشکیلات خودگردان این است که مذاکرات این بار با مساله ترسیم مرزهای سال 67 پس از تعهد آمریکا و اسرائیل مبنی بر حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشوری در این مرزها آغاز شود و سقف زمانی برای پایان مذاکرات تعیین شود.

طبق گفته منابع، این همان مسائل اصلی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با جیسون گرین بلات، فرستاده رئیس جمهوری آمریکا امروز (سه شنبه) در رام الله و سپس دردیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان موضع فلسطین برای از سرگیری روند صلح مطرح خواهد کرد.

منابع گفتند: رهبری فلسطین هچنان دو دیدگاه دارد، اینکه امکان بازگشت به مذاکرات با رهبری آمریکا در صورت اجرایی شدن این شرط‌ها وجود دارد و این دیدگاهی است که کشورهای عربی از آن حمایت می‌کنند و دیدگاه دیگر این است که نمی‌توان مذاکرات را جز بر اساس مکانیزم بین المللی از سر گرفت.

دیدار گرین بلات با عباس چند روز پس از تماس ترامپ با عباس صورت می‌گیرد که این اقدام مورد توجه بسیاری در رام‌الله قرار گرفت.

منابع افزودند، ترامپ به عباس گفته است که باید به دولت جدیدش فرصتی برای دست یابی به نگرشی عملی داده شود.

از بین طرح‌هایی که واشنگتن به آنها فکر می‌کند، برگزاری نشستی سه جانبه میان ترامپ و عباس و نتانیاهو یا برگزاری نشستی منطقه‌ای با حضور رهبران عرب است.

پیش‌بینی می‌شود که زمان سفر عباس به واشنگتن برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدارش با گرین بلات تعیین شود.

محمود عباس گام‌هایش را با عبدالله دوم، پادشاه اردن هماهنگ می‌کند. پادشاه اردن نقش مستقیمی در احیای طرح‌های واشنگتن جهت آغاز هرچه سریع‌تر روند صلح داشته است.

منابع تصریح کردند، پیش از هماهنگی میان عباس و عبدالله دوم، دیداری نیز میان پادشاه اردن و رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید برگزار شد.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 741067

وب گردی

وب گردی