«شین فین» خواستار توقف فروش اسلحه به عربستان سعودی شد

حزب ایرلندی 'شین فین' در بیانیه ای که روز شنبه در جریان برگزاری کنفرانس «سیاست عربستان سعودی در منطقه‌ای بحران‌زده» در لندن، قرائت شد، بر لزوم توقف فروش اسلحه از سوی دولت انگلیس به عربستان سعودی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در این بیانیه آمده است: 'شین فین' نگران ماجراجویی ها و تجاوز های عربستان سعودی در منطقه است. این کشور از عراق تا سوریه، مصر، لیبی، یمن و بحرین عملیات بی رحمانه ای را صورت داده است.
بیانیه یاد شده افزود: در جریان حملات بی رحمانه ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، هزاران نفر کشته شده و شمار زیادی از بیمارستان ها، مدارس و کارخانجات هدف قرار گرفته اند و سبب ایجاد بحران انسانی در این کشور شده است.
این بیانیه افزود: شین فین آگاه است که دولت انگلیس یکی از بزرگترین فروشندگان اسلحه به عربستان سعودی است. از این رو ما خواستار توقف سریع فروش اسلحه به این کشور هستیم.
بیانیه شین فین با اشاره به اینکه «مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس طی سخنانی در ماه دسامبر گذشته اعتراف کرد که بمب های خوشه ای ساخت انگلیس از سوی عربستان سعودی در جریان حملات یمن مورد استفاده قرار گرفته است»، افزود: کنوانسیون منع استفاده از بمب های خوشه ای که از سوی 120 کشور مورد تائید قرار گرفته، در دوبلین در30 می سال 2008 رسما به تصویب رسیده است.
این بیانیه افزود: بمب های خوشه ای که حامل ده ها بمب کوچکتر هستند این قابلیت را دارند که پس از گذشت چندین سال منجر شوند. این بمب ها همچنین این خطر را برای کودکان دارند که به دلیل ظاهر فریبنده شان به طرف آن جذب شوند.
بیانیه یاد شده اضافه کرد: این کنوانسیون امضاء کنندگان را متعهد می سازد که در استفاده از بمب های خوشه ای چه از سوی خود و چه از سوی دیگران اجتناب کنند.
این بیانیه می افزاید: «شین فین» همچنین آگاه است که خاندان آل سعود از رژیم غیر دمکراتیک و فرقه گرای بحرین که به طور مکرر خیزش های مردمی را سرکوب و فعالان حقوق بشر را زندانی کرده ، به لحاظ سیاسی و نظامی حمایت کرده است.
بیانیه یاد شده افزود: ما همچنین اقدام رژیم بحرین در سلب تابعیت مخالفین دولتی را محکوم می کنیم. بیانیه حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید دارد که همه انسان ها حق برخورداری از هویت ملی را دارند.
این بیانیه عنوان کرد: بر اساس گزارش کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد بالغ بر 250 نفر طی سال های اخیر در بحرین سلب تابعیت شده اند.
بیانیه شین فین در پایان با بیان اینکه «ما به مخالفتمان با تهاجم و سرکوبگری های رژیم آل سعود، در پارلمان ایرلند ادامه خواهیم داد» افزود: به رغم اینکه ما در پارلمان انگلیس (وستمینستر ) حضور نداریم - چرا که ما مشروعیت قوانین انگلیسی را در ایرلند به رسمیت نمی شناسیم - ما همچنان تلاش مان را برای حل این موضوع بکار خواهیم بست.
شرکت کنندگان در کنفرانس «سیاست عربستان سعودی در منطقه‌ای بحران‌زده» که روز شنبه در اندیشکده 'ابرار' در لندن برگزار شد، تصریح کردند سیاست های ریاض به بی ثباتی در خاورمیانه دامن زده است.
حزب شین فین (Sinn Féin) از احزاب جمهوریخواه ایرلندی است که در سرتاسر جزیره ایرلند فعال است.
«جری آدامز» از سال 1983 میلادی تاکنون رهبری شین فین در کل ایرلند را بر عهده دارد و رهبر شاخه ایرلندشمالی آن برعهده 'میشل اونیل ' است.
حزب شین فین در حال حاضر علاوه بر داشتن 27 کرسی در مجلس محلی ایرلندشمالی، چهار کرسی در مجلس عوام و یک کرسی در پارلمان اروپا است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 743878

وب گردی

وب گردی