کسب‌وکارهای تالابی گسترش می‌یابد

امسال 20 روستای جدید در حاشیه ارومیه توسط ژاپن برای کاهش مصرف آب کشاورزی حمایت می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سبزینه ، تالاب‌های ایران وضعیت نامناسبی دارند و همین امر سبب شده است عمده تمرکز فعالیت‌ها در دفتر زیستگاه‌ها طی سال 96 نیز به این حوزه اختصاص یابد و در اولویت بودجه‌بندی قرار گیرند. طرح حفاظت از تالاب‌ها چه برنامه‌ای برای این حوزه دارد؟ و آیا با اجرای این برنامه‌ها می‌توان به احیای تالاب‌های ایران امیدوار بود؟

ابوالفضل آبشت، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ها،بیان کرد: این دفتر همچنان برنامه‌های تدوین طرح‌های مدیریت تالاب‌ها را با همکاری دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق به عهده دارد؛ ضمن این‌که تلاش می‌کند در حوزه اجرایی نیز ورود پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که در این مناطق تلاش می‌شود موضوع خدمات اکوسیستمی و بهبود کسب و کار به‌عنوان رویکردهای جدید مدیریتی پیگیری شود، گفت: در پایلوت‌ها تلاش می‌شود این رویکردها اجرایی شده و در صورت موفقیت به سایر مناطق تسری یابد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ها از اجرای چنین رویکردهایی در کشورهای دیگر و موفقیت آن‌ها خبر داد و عنوان کرد: از آن‌جا که ساختارهای قانونی و فرهنگی ما متفاوت از این کشورهاست اجرای پایلوت‌ها می‌تواند زوایای مختلف اجرا و نتایج آن را آشکار کند.

آبشت از معرفی رویکردهای جدید و ارائه نتایج آن در سال آینده خبر داد و گفت: موضوع دیگری که روی آن تمرکز کرده‌ایم به بحث اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و تقویت همکاری‌های بین‌بخشی بازمی‌گردد. در این همکاری‌ها تلاش می‌شود بین دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های بین‌المللی و جامعه محلی یک شبکه ارتباطی شکل گرفته تا آن‌ها به هم نزدیک شوند، احساس وظیفه کنند و در حفاظت از تالاب‌ها گام بردارند.

موضوع دریاچه ارومیه از دیگر مواردی بود که مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ها به آن پرداخت و اضافه کرد: با حمایت کشور ژاپن در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه توانسته‌ایم نمونه‌های موفقی از کسب و کار و کاهش مصرف آب را شکل دهیم. در این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی در کنار انجمن‌ها فعالیت کرده و توانسته‌اند در بخش کشاورزی که 90 درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده است کاهش قابل توجهی را تجربه کنند.

وی افزود: تعداد روستاهایی که در این طرح لحاظ شده‌اند تاکنون 90 روستا بوده که در سال 96 این تعداد به 110 روستا می‌رسد.

آبشت در پاسخ به این پرسش که طرح‌های کسب و کار تعریف شده در پروژه تالاب‌ها چه تفاوتی با طرح‌هایی دارد که هم‌اکنون توسط صندوق کمک‌های کوچک سازمان ملل یا سایر طرح‌های UNDP انجام می‌شود، گفت: ما این کار را در مناطق حفاظت شده تالابی انجام می‌دهیم و مدیریت آن با جامعه محلی یا سرمایه‌گذار خصوصی خواهد بود. در واقع هدف ما این است با اجرای این پایلوت‌ها موانع ملی و محلی را حین اجرا به دست آورده و نتایج مثبت و منفی آن‌ها را استخراج کنیم تا در اجرای آن در سایر مناطق تبعات منفی را کاهش دهیم.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 744359

وب گردی

وب گردی