شدت تنش آمریکا و روسیه بر سر سوریه

در شرایطی که روند تحولات سریع سوریه به سمت هرچه متشنج تر شدن اوضاع به ویژه بین آمریکا و روسیه در حرکت است، باید پرسید در این شرایط حساس و متشنج چه کسی ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت؟

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه الاخبار، تمام تحولات موجود در سوریه بیانگر این است که روند این تحولات به سمت هرچه متشنج تر شدن اوضاع پیش می‌رود، زیرا کانال های هماهنگی روسیه با واشنگتن در آستانه قطع شدن قرار گرفته است و هر یک از دو طرف ضمن مخالفت با هرگونه امتیازدهی، تحقق اهداف مورد نظر خود را سرلوحه قرار داده اند.

در این میان گرچه دولت آمریکا دست کم در اظهارات مسئولان این کشور منتظر تغییر رفتار مسکو در قبال دمشق است، اما متحدان سوریه به سمت بالا بردن سقف هشدار و برنامه ریزی برای رویارویی با احتمال بازگشت آمریکا به سوریه هستند.

خداحافظی ترامپ با سیاست اوباما در قبال سوریه

از سوی دیگر ترامپ نیز سقف سیاسی و نظامی خود در قبال سوریه را بالا برده و میراث باراک اوباما و سیاست ها خارجی او در قبال دمشق را برای همیشه کنار گذاشته است.

حمله به فرودگاه الشعیرات به مثابه نواخته شدن زنگ آغاز سیاستی متفاوت از قبل است که گرچه هنوز نشانه های آن کامل نشده است اما دست کم بر «سوریه بدون بشار اسد» تاکید دارد و با این تهدید دائمی همراه است که هرگونه اقدام شبیه حادثه خان شیخون با پاسخی گسترده تر از حمله الشعیرات روبه رو خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه در ترازوی نیروهای بین المللی در سوریه، روند معمول به این شکل بود که واشنگتن بیش از هر چیز از طریق متحدان و وکلای خود با روسیه رو در رو می شد، به این ترتیب که پس از هرگونه عملیات نظامی در سوریه، یک دوره گفت وگو از طریق کانال های سیاسی در ژنو و یا نقاط دیگر جریان می یافت، به عنوان مثال نهایی شدن نبرد حلب برای مسکو این امکان را فراهم کرد که مذاکرات آستانه را آغاز و سرپرستی آن را به عهده بگیرد به اضافه اینکه مخالفان سوری را مجبور کرد ساختار متفاوتی از قبل تشکیل دهند و آنکارا نیز را به سمت تغییر رفتار خود سوق داد.

آمریکا رهبری محور دشمنی علیه دمشق را به دست گرفته است

نکته دیگر اینکه اگر چه روسیه و متحدانش توانستند در پی نبرد حلب و تامین امنیت دمشق و دفن کردن نظریه « گفت و گو پس ا ز برکناری بشار اسد» در مقابل طرف مقابل امتیازاتی را کسب کنند، اما اکنون آمریکا نقش خود را بازیافته و به نوبه خود رهبری محور دشمنی علیه دمشق را بر عهده گرفته است و اهدافی را در نظر دارد که از اظهارات مسئولان اروپایی، عرب و ترکیه دور نیست، در نتیجه این حضور تازه آمریکا در سوریه که درحال هرچه نمایان تر شدن است، طرف مقابل را به سمت شدت مواضع موازی با آمریکا سوق می دهد، آن هم در نبردی که بالا بردن سقف خواسته ها می تواند منطقه را به سمت آتش افروزی سمت و سو دهد.

روسیه، ایران و سوریه سرگرم بررسی تحولات سریع میدان سوریه

در این میان تیم متشکل از سوریه، روسیه، ایران و متحدان آن در لبنان و عراق سرگرم بررسی تحولات سریع کنونی هستند و بر این محور متمرکز شده اند که نباید اجازه داد دشمن ابتکار عمل را به دست بگیرد که این به معنی شدت نبرد در نقاط مختلف است.

در همین ارتباط برخی اطلاعات موجود حاکی از این است که متحدان سوریه مشغول بررسی اشکال مختلف واکنش به آمریکا در صورت تکرار تجاوز آن به خاک سوریه هستند، آن هم در شرایطی که آمریکایی ها جنگنده های خود به در مناطق دریایی نزدیک سوریه و یا پایگاههای موجود در ترکیه و اردن منتقل کرده اند.

تا امروز با نگاهی به اظهارات آمریکا به نظر می رسد «محاصره مسکو» تنها راه برای تحمیل رویکردهای آمریکا در سوریه است.

پیام آمریکا به مسکو: از اسد فاصله بگیرید

در این میان سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو که اولین سفر او به روسیه پس از تصدی این پست به شمار می آید، به هدف ارسال پیام روشنی به کرملین صورت گرفت با این مضمون: از اسد فاصله بگیرید... و الا.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت،کشورش به منافع و نقشه های قبلی خود پایبند است و اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد برنامه هایی برای اقدامات تحریک آمیز جدید در سوریه در جریان است تا دمشق مسئول استفاده از سلاح شیمیایی معرفی شود.

بی تفاوتی روسیه به درخواست آمریکا

با این تفاسیر معلوم است تغییر رفتار روسیه آنطور که آمریکا می خواهد، در کرملین بازتابی نداشت و تمام تکاپوی سیاسی و نظامی روسیه فقط حاکی از شدت مواضع آن است زیرا از چند روز پیش سخنگوی کرملین اعلام کرد حمله اخیر آمریکا به سوریه نشان می دهد واشنگتن تمایلی به همکاری ندارد.

سفر ناکام وزیر خارجه آمریکا به روسیه

به هر حال سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه، سفری ناکام خواهد بود زیرا هر دو طرف بر دیدگاههای خود در ارتباط با تحولات پس از حمله به الشعیرات تاکید دارند.

در این میان روابط روسیه و آمریکا سخت ترین مرحله خود پس از جنگ سرد را می گذراند و این چیزی است که وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه پیش از رسیدن مهمان آمریکایی به آن اشاره کرد.

سناریوی مشکوک آمریکا در قبال سوریه مبنی بر شکل گیری اجماع علیه دولت قانونی سوریه و توجیه حضور نظامی در منطقه سناریویی است که ایران و روسیه نسبت به آن هشدار داده اند و زنگ خطر برای شدت مواضع در سطح گسترده را به صدار در می آورد و داغ شدن نبرد از جنوب تا شمال سوریه با نقش تاثیرگذار اردن، عربستان و ترکیه را در پی خواهد داشت.

به عبارت دیگر در جنوب سوریه سناریوی ایجاد منطقه امن در حال شکل گیری است و در شمال نیز اوضاع به شکلی است که گویی به سمت انفجار پیش می رود زیرا هزاران جنگجو آماده گشودن جبهه های جدید به سمت حلب و حماة و تکمیل حضور آمریکا بر رقه و سراسر مرزهای مشترک سوریه با عراق هستند.

تکاپوی متحدان دمشق برای ناکام گذاشتن نقشه‌های دشمن

این خطرها موجب می شود محور ایران، روسیه و سوریه به بررسی گزینه های خود اقدام کنند و نشست سه جانبه آینده در مسکو نیز در همین راستا جا دارد، حال آنکه اطلاعات موجود حاکی از این است که این محور به شکل پیشگیرانه در تکاپوی میدانی هستند که بر اساس آن همزمان با تکمیل آمادگی سیاسی و نظامی برای رویارویی با خطر بزرگتر، نقشه های دشمن را ناکام بگذارند.

منبع: تسنیم

303

کد خبر: 747303

وب گردی

وب گردی