تقدیر از سرآمدان آموزشی در دومین همایش ملی آموزش عالی

دومین همایش ملی آموزش عالی، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ با محوریت «سرآمدی آموزش»، به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این همایش که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان کشوری و دانشگاهی حضور داشتند، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه‌ تهران، در ابتدای مراسم با توصیف اینکه محور اصلی فعالیت دانشگاه‌ها آموزش است، آموزش با نگاه و شیوه نوین را جزو راه‌کارهای اصلی برای حل مشکلات برشمرد.

وی گفت: اگر آموزش را آموختن دستاوردهای بشر در طول تاریخ که به‌واسطه تجربه، تعقل و تفکر دست‌یافته بدانیم، طیف وسیعی از فعالیت‌های دانشگاهی را در برمی‌گیرد و ما نباید آن را فقط به شکل کلاسیک، کلاس‌ درس و معلم محدود کنیم.

رئیس دانشگاه‌ تهران، با اظهار اینکه هدف از آموزش، تربیت نیرو و منابع انسانی برای تأمین نیازهای جامعه است افزود: هدف تحصیلات‌تکمیلی نیز تربیت محقق و معلمانی است که دانش خود را به‌واسطه پژوهش و تجربه کسب می‌کنند. اگر چه به‌لحاظ اداری حوزه پژوهش از آموزش جداست، اما اگر به‌دنبال دانش‌آموختگانی هستیم که نیاز ذینفعان را تأمین کنند، باید آموزش و پژوهش را در یک راستا تعریف کنیم.

نیلی احمدآبادی، با اشاره به مشکل اشتغال در جامعه گفت: بخشی از آن به فرایند آموزش در دانشگاه‌ها مرتبط است، و لازم است موضوع پارک‌های علم و فناوری که هدف آن آموزش دادن ایجاد کسب و کار نوین توسط دانش آموختگان است را در مقوله آموزش و در کانون توجه قرار داد.

وی بحث یکپارچگی آموزش، جهت‌گیری و اهدافی را که آموزش باید طی کند تا نیاز جامعه برطرف شود، به‌عنوان یکی از چالش‌های جدی دانست و افزود: اگر دانشگاه‌ها در بحث فرایند اشتغال وارد شوند بخش بزرگی از اشتغال با هزینه کمتر قابل تحقق است. در این مسیر دانشجوی دانشگاه، استعداد، علم و دانش هم وارد این فرایند می‌شوند و در نتیجه شغل بسیار بیشتر و با کیفت‌تری را به‌ویژه برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها می‌تواند تأمین کند.

نیلی احمدآبادی، با تأکید بر اینکه دانشگاه را نمی‌شود تفکیک کرد، گفت: نهاد دانشگاه، فعالیت‌ها و سیاست‌های آن باید در یک راستای به هم پیوسته، هماهنگ و یکپارچه قرار داده شوند.

وی با تعریف کیفیت به‌عنوان تأمین نیاز ذینفعان گفت: با بررسی در جامعه و نیازهای آن درمی‌یابیم قطعاً جامعه امروز نیازمند مدرک نیست بلکه آنچه اهمیت دارد، محتواست.

رئیس دانشگاه تهران با انتقاد از تفکیک وزارت بهداشت از آموزش عالی گفت: این تفکیک ضربه بزرگی به آموزش عالی زد و حتی اقتصاد آموزش عالی را هم با مشکل مواجه کرد. ما امروز به‌شدت دنبال همکاری متقابل با دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم.

نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه ما امروز از تمرکز رنج می‌بریم، گفت: در وزارت‌علوم تلاش زیادی برای تمرکز‌زدایی صورت گرفته است، اما شیوه‌های نهادینه در آموزش عالی ایران سبب تمرکز در ستاد وزارت علوم شده است. مجلس به دنبال تمرکز در وزارت علوم برای کنترل دانشگاه‌ها‌ست، در حالی که سیستم‌های نظارتی امروز بسیار پیشرفته‌تر و دقیق‌تر شده است. اگر ما می‌خواهیم با حفظ کیفیت، نظارت مستمر بر فعالیت‌های دانشگاه را داشته باشیم و از طرف دیگر تمرکز را کاهش دهیم، قاعدتاً باید سیاست‌ها و برنامه‌ها در آموزش عالی تغییر کند.

در ادامه دکتر فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه آموزش در ایران نیازمند تحول در نگرش و عمل است، گفت: در این مقطع تاریخی درک و اهمیت سرمایه‌های اجتماعی بیش از گذشته احساس می‌شود؛ سرمایه‌ای که معرف روابط اجتماعی توأم با اعتماد در بین مردم یک جامعه است.

وی افزود: به‌دنبال این مسئله بحث سرمایه فرهنگی مطرح می‌شود و اعتقاد بر این است که باید در برنامه‌های توسعه، سرمایه‌های فرهنگی هم لحاظ شود. لذا آموزش با کیفیت، آموزشی است که سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی را با هم و در راستای هم قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش، اهداف، محتوا، شیوه آموزشی و ارزشیابی را از ارکان یک برنامه درسی برشمرد و گفت: هدف برنامه درسی کسب شایستگی‌ها یا آموزش شایستگی‌محور است.

وی با تأکید بر اینکه ما در بحث محتوا با مشکلات زیادی مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر محتوا انگیزه‌های درونی دانش‌آموز و دانشجو را دنبال نمی‌کند و اشتیاق به یادگیری را در آن‌ها به وجود نمی‌آورد، آموزش باید به گونه‌ای باشد که با یادگیرنده ارتباط برقرار کند. ما در محتوا به دلیل افزایش حجم از یادگیری عمیق غافل هستیم.

دکتر دانش‌آشتیانی، لحاظ کردن نیازهای بومی و منطقه‌ای در تولید نیازهای آموزش، نحوه و شیوه گزینش از آموزش پرورش به آموزش‌عالی، در نظر گرفتن شیوه‌های مختلف آموزشی و دستیابی به فرایند خود‌ارزشیابی را از مسائلی توصیف کرد که باید در کانون توجه و اهمیت قرار داده شوند.

دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از دیگر سخنرانان این مراسم برگزاری همایش سرآمدی آموزش را در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامیده شده است را تقارن مبارکی توصیف کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تعامل و همکاری بین دستگاه‌های مسئول را یکی از اهداف اصلی و مهم این همایش برشمرد و گفت: «پیشرفت‌های عینی و موفقیت‌های به‌دست آمده مرهون پیشرفت‌های آموزشی است.

فرهادی، مأموریت‌گرا کردن زیرنظام‌های آموزش‌عالی و جلوگیری از توسعه کمی بی‌رویه، توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پذیرش در رشته‌های فاقد بازار کار و داوطلب را که حاصل آن کاهش بار مالی بر بودجه عمومی دولت است، ازجمله موفقیت‌های کسب شده در زمینه آموزش نام برد.

وی هم‌چنین تدوین ۳۰۰ برنامه جدید درسی و بازنگری ۵۳۴ برنامه درسی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی، افزایش دوره‌های آموزش عملی، تعریف دوره‌های مشترک آموزشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با دانشگاه‌های معتبر دنیا (به‌ویژه پس از انعقاد تفاهم‌نامه برجام)، افزایش نسبی و متناسب ظرفیت تحصیلات تکمیلی را از دیگر پیشرفت‌ها و موفقیت‌های آموزشی توصیف کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بی‌تردید مجموعه این موفقیت‌ها را باید در پیشرفت‌های آموزشی سه دهه اخیر جستجو کرد. اگرچه عنوان سرآمدی آموزش به ظاهر زمینه‌ای برای نکوداشت امر آموزش و مقام معلم محسوب می‌شود، اما درحقیقت عرصه‌ای برای گرامیداشت پژوهش، پژوهش‌گری، تولید علم و هم‌چنین مقام علم و عالم و رشد و اعتلای جامعه است.

در این همایش دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر محمود مهرمحمدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان؛ دکتر ابراهیم صالحی عمران، استاد دانشگاه مازندران؛ دکتر علی خاکی صدیق، رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی؛ دکتر پروین کدیور، استاد دانشگاه خوارزمی و دکتر سعید سمنانیان، استاد دانشگاه تربیت مدرس به ایراد سخنرانی با موضوعاتی در زمینه آموزش پرداختند.

در این مراسم از سرآمدان آموزشی با اهدای لوح، تقدیر به‌عمل آمد. هم‌چنین با توجه به مباحث مطرح شده در بخش افتتاحیه و سخنرانی‌های تخصصی بیانیه پایانی همایش قرائت شد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 764853

وب گردی

وب گردی