رئیس جمهوری کره جنوبی بدون مراسم تحلیف کار خود را آغاز کرد

«مون جائه این» نوزدهمین رئیس جمهور منتخب کره جنوبی، بی آنکه مراسم تحلیف بجا آورد، دوره ریاست جمهوری خود را از امروز چهارشنبه رسما آغاز کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به دلیل آنکه «پارک گیون هی» رئیس جمهور قبلی به حکم دادگاه قانون اساسی برکنار شده بود، دوره پنج ساله ریاست جمهوری «مون» از همین امروز شروع شده و گزارش ها حاکیست که نیازی به برگزاری مراسم تحلیف برای وی در شرایط کنونی نبوده است.
این یکی از نادرترین رخدادهای سیاسی در تاریخ انتخابات کره جنوبی است و اولین بار بوده که یک رئیس جمهوری از قدرت با حکم دادگاه قانون اساسی برکنار می شود و رئیس جمهوری دیگر بدون مراسم تحلیف فعالیتش را آغاز می کند.
به هر صورت در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی که روز گذشته در کره جنوبی انجام شد، 77 درصد از مردم در آن شرکت کردند و «مون جائه این» از حزب دمکرات - حزب مخالف دولت قبلی - با کسب بیشترین آراء انتخاب شد.
او در تازه ترین سخنرانی خود گفت که انتخابش به این معناست، مردم تغییر می خواهند. آنها از سیاست های قبلی دوری کرده اند و می خواهند کشورشان در عرصه های مختلف متحول شود.
بر اساس گزارش ها، او در این انتخابات موفق شده 13 میلیون و 428 هزار و 800 رای معادل 41 ممیز هشت صدم آرای ریخته شده در صندوق ها را به خود اختصاص دهد.
نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی امروز در بیانیه ای آورده که نوزدهمین رئیس جمهور کره جنوبی حالا فرماندهی کل قوا را نیز بر عهده دارد.
«مون» امروز و در اولین اقدام خود به عنوان رئیس جمهوری کره جنوبی بی درنگ با «لی سون جین» رئیس ستاد کل ارتش این کشور تلفنی گفت وگو کرد و در جریان آخرین تحولات منطقه قرار گرفت.
او قر ار است با رئیسان پنج حزب مهم نیز در کره دیدار و گفت وگو کند و خواهان حمایت آنها در دوره ریاست جمهوری اش شود.
وی احتمالا پس از آن، مراسم شبه تحلیف را نیز در پارلمان این کشور به عنوان نوزدهمین رئیس جمهور کره برگزار خواهد کرد.
یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی نیز اعلام کرد که «مون جائه این» بزودی نامزدهای مقام های نخست وزیری و ریاست ستاد کارکنان نهاد ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد و گفته می شود که «لی ناک یون» فرماندار استان «جیولا» در کره جنوبی را به عنوان نخست وزیر جدید به جای «هوانگ کیو آهین» معرفی خواهد کرد.

پیام تبریک رئیس جمهور چین به «مون»
همزمان این خبرگزاری گزارش کرد که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین نیز امروز پیروزی «مون» را با ارسال پیامی به وی تبریک گفته است.
«شی» در پیام خود ابراز امیدواری کرده است که در دوره جدید کاری دولت کره جنوبی روابط دو کشور تعمیق یافته و البته اختلافات فی مابین نیز حل و فصل شود.
مقصود رئیس جمهوری چین از اختلافات، منازعاتی است که دو کشور بر سر استقرار سامانه موشکی آمریکایی «تاد» در کره جنوبی دارند.
رئیس جمهور چین نوشته است که شخصا به روابط با کره جنوبی اهمیت زیادی می دهد و می خواهد اختلافات بر اساس احترام متقابل و برای پیشبرد صلح و ثبات حل و فصل شود.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 766304

وب گردی

وب گردی