جودویی که حالا قابل احترام است

تیم دو نفره جودوی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی به 2 مدال رسید تا این موفقیت صد در صدی مهر تاییدی باشد بر تحولات مدیریتی محمد درخشان که امروز سکان هدایت این فدراسیون را بر عهده گرفته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، تیم 2 نفره جودوی کشورمان موفق شد در جریان برگزای بازی‌های کشورهای اسلامی به یک نشان طلا و یک نشان برنز دست پیدا کند. سعید ملایی در وزن 81-کیلوگرم با عملکردی بسیار درخشان به نحوی روی سکوی قهرمانی این دوره از بازی‌ها ایستاد که پس از پایان مبارزه او در فینال تماشاچیان سالن برگزاری جودو روی پا ایستادند و به تشویق او پرداختند.
علیرضا خجسته در وزن 66-کیلوگرم نیز موفق شد به مدال برنز برسد ولی شاهدان در سالن برگزاری عملکرد او را نیز سیار مثبت ارزیابی کردند. خجسته بعد از نرفتن به المپیک شاید از لحاظ روحی با مشکلاتی روبرو شده بود اما حالا با این مدال ارزشمند به نوعی ریکاوری شده و با امیدواری و انگیزه بیشتری به آینده نگاه خواهد کرد.
بدون اغراق باید گفت شاید اگر پیش از اعزام تیم به باکو از علاقه‌مندان به این رشته سوال می‌کردیم که چه نتیجه‌ای را برای تیم محمد منصوری پیش بینی می‌کنند، خوش‌بین‌ترین این افراد شاید تنها یک برنز را برای تیم 2 نفره ایران در باکو کنار می‌گذاشتند. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد حضور چند ماهه درخشان در فدراسیون تغییرات و تحولاتی به این بزرگی به دنبال داشته باشد.
رئیس کهنه‌کار این رشته نشان داد که جغرافیای جودوی ایران و جهان را به خوبی می‌شناسد و بدون تردید تنها او است که می‌تواند به عنوان منجی به داد این رشته برسد. رشته‌ای که پیش از این تا از پا افتادن کامل فاصله چندانی نداشت و هر روز از آن خبر‌های تلخ می‌شنیدیم و هر ساعت در آن منتظر پدید آمدن حاشیه‌ جدید بودیم.
رشته‌ای که ورزشکارانش با چند دست لباس محدود به مسابقات اعزام می‌شدند و نماینده هر وزن باید برای استفاده از لباس‌های مذکور منتظر پایان کار نماینده وزن قبل می‌ماند. رشته‌ای که بعد از سالیان سال از تغییر رنگ تاتامی‌ها از سوی فدراسیون جهانی هنوز روی تاتامی سفید مبارزات خود را دنبال می‌کرد.
در چنین وضعیتی درخشان سکان هدایت کشتی به گل نشسته جودو را در دست گرفت اگر اینگونه نمی‌شد و فردی دیگر به جای او پشت میز فرماندهی می‌نشست شاهد آن بودیم که امروز هم مثل سال‌های قبل سایه شوم شکست و ناکامی روی این رشته المپیکی کماکان جا خوش کرده بود.
گرچه همانطور که رئیس جودو بعد از موفقیت صد در صدی در باکو گفت هنوز ابتدای راه است و قطعا هدف‌گذاری فدراسیون رسیدن به مدال المپیک خواهد بود. مدالی که خیلی‌ها ادعای بدست آوردن آن را سال ها یدک کشیدند و حتی پایشان به نزدیکی سکوهای قهرمانی این میدان مهم نیز نرسید.
به هر صورت نتایج جودو در باکو نشان داد که روزهای درخشان بازهم به این رشته بازگشته و حالا این حمایت مسئولان است که در ادامه راه می تواند سرعت بیشتری به اصلاحات و توسعه این رشته بدهد. نگاه ویژه به رشته‌ای که قدیمی ترین رشته رزمی المپیک است و حتی سیاسیون بزرگ و صاحب نام دنیا نیز دقت بیشتری در المپیک یا دیگر میادین به آن نگاه می‌کنند. جودو پایه فنون دفاعی در ارتش‌ها و نیروهای مسلح دنیاست و موفقیت در آن می‌تواند اقتدار یک کشور را در عرصه‌های بین‌المللی، سیاسی و نظامی نشان دهد.

603

کد خبر: 768483

وب گردی

وب گردی