باورهای شایع درباره زولبیا و بامیه

در ماه رمضان مصرف برخی مواد غذایی به شدت زیاد می‌شود که زولبیا و بامیه یکی از مهم‌ترین آنهاست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین، البته خیلی‌ها فکر می‌کنند تنها به دلیل قند بالای این شیرینی، مصرف آن ممنوع است. با ما همراه باشید تا به شایع‌ترین باورهای درست و نادرست بپردازیم.

1 ـ زولبیا و بامیه نخوریم، چون چاق می‌شویم

این باور درستی است. به دلیل فاصله زمانی زیاد بین اولین و آخرین وعده غذایی در ماه رمضان، فرد ولع زیادی برای خوردن شیرینی پیدا می‌کند و همین زیاده‌روی که گاهی اوقات به مصرف چند بامیه و یک زولبیای کامل ختم می‌شود، نتیجه‌ای جز چند کیلو اضافه وزن در پایان روزه‌داری‌ها ندارد. خبر بد این‌که هر بامیه متوسط 80 کالری و صد گرم زولبیا 450 کالری دارد.

2 ـ فقط با مصرف زولبیا و بامیه ضعف ناشی از گرسنگی در وعده افطار رفع می‌شود

این باور نادرستی است. به ‌جای مصرف زولبیا و بامیه یا شیرینی‌های چرب دیگر، می‌توانید خودتان کیک و شیرینی خانگی تهیه کنید. اگر حوصله درست کردن کیک و شیرینی خانگی ندارید و در وعده افطاری هوس خوردن خوراکی‌های شیرین می‌کنید، کافی است چند میوه فصل را پوست بگیرید و با کمی عسل مخلوط کنید. به این ترتیب، یک شیرینی بسیار خوشمزه و مغذی برای افطار خواهید داشت که اتفاقا جلوی ضعفتان را هم می‌گیرد.

3 ـ زولبیا و بامیه‌های تازه، شفاف و قهوه‌ای هستند

بدون شک هنگام خرید زولبیا و بامیه باید به رنگ آن توجه کنیم، اما برخلاف باور عموم هر چه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر باشد نشانه مرغوبیت آنها نیست، بلکه نشان می‌دهد در روغن بیشتری جوشیده و حرارت بیشتری دیده و در نتیجه حاوی اسید چربی به نام ترانس است و دشمن اصلی قلب و سیستم گردش خون بویژه برای کسانی که زمینه ابتلا به بیماری قلبی دارند، ‌به حساب می‌آید؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود زولبیا و بامیه را از شیرینی فروشی‌های معتبر تهیه و از خرید برشته‌ترها خودداری کنند.

4 ـ زولبیا و بامیه سرطان‌زاست

شاید این تیتر را در بسیاری از خبرها دیده باشید، اما واقعا چنین چیزی واقعیت دارد؟ باید بدانید بیشتر زولبیا و بامیه‌ها در روغن‌هایی که چند بار استفاده شده سرخ می‌شود و به گفته دکتر اسحاق حسینی، متخصص تغذیه سرطان‌زایی این گونه زولبیا و بامیه‌ها کاملا اثبات شده است. به عبارتی این شیرینی خوشمزه، اما خطرناک می‌تواند زمینه ایجاد سرطان‌های روده باریک و لوزالمعده را فراهم کند. حتی به بیمارانی که مبتلا به ترش کردن معده هستند توصیه می‌شود از مصرف زولبیا و بامیه حتی نوع خانگی پرهیز کنند، چون مشکلشان بشدت بدتر خواهد شد.

5 ـ خوردن زولبیا و بامیه خانگی مضر نیست

کم نیستند افرادی که به بهانه سالم بودن زولبیا و بامیه خانگی، خودشان دست به کار می‌شوند و این شیرینی را درست می‌کنند. بدون شک وقتی در تهیه زولبیا و بامیه از روغن مخصوص سرخ کردنی و ماست‌ پاستوریزه و مقدار کمتری شکر استفاده شود، مضرات کاهش می‌یابد و حداقل احتمال سرطان‌زایی آن کمتر می‌شود، اما خطر بروز اضافه وزن و حتی دیابت (بویژه برای افرادی که زمینه ژنتیک دارند) همچنان بر قوت خود باقی است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 781576

وب گردی

وب گردی