تهران-ایسکانیوز: معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای خراسان رضوی از ایجاد نیروگاه جدید در تونل بادی خواف که ضریب تبدیل آن دو برابر سایت‌های بادی جهان است، خبرداد.

مصطفی رجبی گفت: در حال حاضر سه سرمایه‌گذار طی امسال و سال آینده اقدام به ساخت نیروگاه بادی در این منطقه خواهند کرد.

وی افزود: در دو سال آینده، یک نیروگاه 175 مگاواتی و تا سه سال دیگر نیروگاهی با 400 مگاوات توان تولید، در منطقه خواف به بهره‌برداری خواهد رسید. یعنی تا سه سال آینده 575 مگاوات به توان تولید برق کشور به‌وسیله انرژی باد افزوده خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای خراسان رضوی سرعت باد در تونل خواف را 10 متر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: ضریب تبدیل در این تونل دو برابر بینالود است. در تاکستان قزوین نیز ضریب تبدیل حدود 40 درصد است اما در نیروگاه‌های آزمایشی ایجاد شده در این سایت، ضریب تبدیل 52.67 درصد به ثبت رسیده‌است.

وی حداکثر ظرفیت تولید برق در سایت خواف را بر اساس مطالعات سانا حدود پنج هزار مگاوات اعلام کرد. رجبی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده نصب دو هزار مگاوات نیروگاه در این منطقه بدون مشکل انجام می‌شود. وی میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تولید 100 مگاوات برق از انرژی بادی را 450 میلیارد تومان اعلام کرد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای خراسان رضوی زمان مورد نیاز برای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار را سه سال دانست.

وی افزود: با توجه به اینکه نیروگاه‌های بادی نسبت به حرارتی نیروی انسانی کمتری نیاز دارند و فقط 20 درصد هزینه‌های نیروگاه‌های بادی مربوط به نیروی انسانی است و بقیه هزینه‌های سرمایه‌ای است، ساخت این نیروگاه‌ها در کشور مقرون به صرفه است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: افزایش قیمت خرید تضمینی برق تا سقف 462 تومان برای هر کیلو وات ساعت از سوی وزارت نیرو و عقد قرارداد پنج ساله برای خرید تضمینی برق تولید شده هم سبب می‌شود انگیزه کافی برای تولیدکنندگان ایجاد شود.

وی درباره تجهیزات مورد استفاده در نیروگاه‌های بادی، گفت: یکی از سرمایه‌گذاران ایجاد نیروگاه بادی در منطقه، شرکت مپنا است که 100 درصد واحدهای 2.5 مگاواتی را در داخل تولید می‌کند.

رجبی اضافه کرد: دو سرمایه‌گذار دیگر هم قصد دارند در منطقه کارخانه تولید تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های بادی را ایجاد کنند. این دو سرمایه‌گذار 60 تا 65 درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های بادی توسط این دو سرمایه‌گذار در داخل کشور تولید خواهد شد.

وی ایجاد نیروگاه بادی را دارای صرفه اقتصادی برای کشور دانست و افزود: از آنجا که در نیروگاه‌های بادی مصرف سوخت فسیلی متوقف می‌شود، به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی در این نیروگاه‌ها معادل 0.7 دلار (ارزش سوخت مورد استفاده در نیروگاه‌های حرارتی) صرفه‌جویی می‌شود.
کد خبر: 78662

وب گردی

وب گردی