حساب‌کشی سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خارجه

وزیر امور خارجه آمریکا طی هفته جاری باید با حضور در چهار نشست استماع کنگره، به پرسش‌های صریح و گزنده سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا پاسخ دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، قانونگذاران آمریکایی به دنبال حساب‌کشی از رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا درباره بودجه کاهش‌یافته تخصیصی به این وزارتخانه توسط ترامپ، پیام‌های متناقض این کشور در عرصه روابط خارجی و ارتباط بین دولت آمریکا و روسیه، از جمله پیوندها شخص تیلرسون، در نشست‌های استماع کنگره هستند؛ نشست‌های که اولین مورد آن قرار است امروز برگزار شود.

چهار نشست استماعی که قرار است طی این هفته برگزار شود، برای اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا فرصت نادری را برای پرسش از تیلرسون فراهم می‌کند، کسی که از زمان برگزاری نشست تأیید انتصابش در سنا به این سمت، توضیحات و یا شهادتی را به صورت علنی در کنگره ایراد نکرده است.

محصور اصلی نشست استماع امروز موضوع روسیه است، زیرا هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها نگران هستند که رکس تیلرسون به عنوان مدیر عامل سابق شرکت نفتی اکسون موبیل که پیوندهای عمیقی با مسکو داشته است، ممکن است بخواهد مواضع دولت در برابر روسیه را برخلاف منافع آمریکا نرم‌تر کند.

در نشستی که برای تأیید انتصاب تیلرسون به سمت وزارت خارجه برگزار شده بود، 43 عضو دموکرات علیه این انتصاب رأی داده بودند. این بزرگترین رأی «خیر» به یک نامزد تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا طی چند دهه اخیر بوده است.

سناتورهای متعددی قصد دارند از تیلرسون به صورت خاص درباره دیگاهش نسبت به روابط با مسکو پرسش‌هایی را مطرح کنند. این در حالی است که سنا قصد دارد طی این هفته، درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه رأی‌گیری کند.

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 786950

وب گردی

وب گردی