آغاز دور دوم انتخابات پارلمانی در فرانسه

رای گیری دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه در 67 هزار حوزه رای گیری تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز از پاریس؛ رای گیری دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه در 67 هزار حوزه رای گیری از ساعت 8 به وقت محلی در سراسر این کشور و تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد.

در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه که هفته پیش برگزار شد 7 هزار و 882 نامزد نمایندگی از احزاب مختلف رقابت کردند که در نهایت حزب "جمهوری به پیش" «امانوئل مکرون» رییس جمهور توانست با کسب بیش از 32 درصد آراء در صدر قرار گیرد.

جمهوریخواهان با حدود 20 درصد، جبهه ملی 13 درصد، فرانسه نافرمان 10 درصد و سوسیالیست ها با کمتر از 9 درصد در رده های بعدی کسب کرسی های کاخ بوربون (محل مجلس ملی فرانسه) قرار گرفتند.

بر اساس نظرسنجی های منتشر شده، حزب جمهوری به پیش خواهد توانست حدود 450 کرسی از 577 کرسی مجلس ملی فرانسه را تصاحب کند که اکثریت مطلق در اختیار رئیس جمهور قرار می گیرد. این میزان اکثریت که در همه ادوار بی سابقه است، نگرانی های زیادی در این کشور به وجود آورده است زیرا کارشناسان و مردم فرانسه آن را بر خلاف دموکراسی ارزیابی کرده اند.

در دور اول انتخابات مجلس ملی فرانسه 51 ممیز 29 درصد از 47 میلیون واجد شرایط رای دادن به پای صندوق رای نرفتند که این میزان غیبت نیز تاکنون در ادوار انتخاباتی این کشور بی سابقه بوده است.

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه تحت تدابیر شدید امنیتی با حضور بیش از 50 هزار نیروی نظامی و امنیتی در دفاتر رای گیری برگزار شده است.

نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه ساعت 20 (22 و سی دقیقه به وقت تهران) همزمان با پایان رای گیری؛ اعلام می شود.

براساس قانون انتخابات فرانسه، چنانچه در هر حوزه انتخابیه، هیچ نامزدی موفق به کسب 50 درصد مجموع آرا نشود، دو نامزد نخست آن منطقه به همراه دیگر نامزدهایی که آرای آنها بیش از 12.5 درصد باشد، به دور نهایی راه پیدا می کنند.

پارلمان فرانسه از مجلس ملی و سنا تشکیل شده است که در حوزه قانونگذاری مجلس ملی این کشور تصمیم آخر را می گیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

305

کد خبر: 788373

وب گردی

وب گردی