انتقام  سخت سپاه از داعش در خاک سوریه

شلیک ۶ فروند موشک بالستیک به مقر داعش، بدون اطلاع تمامی حساسه ها و رصد های دشمنان فرامنطقه ای در حوالی مرزهای ایران صورت گرفت و عنصر "غافلگیری" را در اوج خود به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در یکی از غافلگیرانه ترین عملیات های نیروهای مسلح پس از پایان جنگ تحمیلی، سپاه پاسداران در پاسخ به حمله تروریستی گروهک تکفیری داعش به تهران و شهادت جمعی از مردم بی گناه و بی دفاع کشورمان، مواضع این گروهک را در منطقه دیرالروز در شرق سوریه آماج حمله موشکی قرار داد.

این در حالی است که سپاه پاسداران پس از اقدام تروریستی تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد که جواب محکمی به تروریست های داعش خواهد داد و انتقام خون های به ناحق زیخته شده هم وطنان ایرانی را از آنها خواهند گرفت .

از همین روی شب گذشته پس از اینکه رهبر انقلاب در جمع خانواده های مدافع حرم اظهار داشتند : " هارت و هورت‌های این کسی که تازه آمده در آمریکا جدید نیست؛ قریب چهل سال است هیچ غلطی نتوانستند بکنند؛ بعد از این هم همین‌جور خواهد بود. می‌گویند می‌خواهیم نظام را تغییر بدهیم؛ کِی بوده که شما نخواستید؟ این‌ها ملت ایران را نشناختند؛ این را همه بدانند، دشمنان، دوستان بااخلاص و دوستانی که گاهی دلشان میلرزد: جمهوری اسلامی مستحکم ایستاده است، آن‌ها نمی‌توانند به ما سیلی بزنند، ما به آن‌ها سیلی خواهیم زد."

در آخرین ساعات روز یکشنبه 28 خرداد ماه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند فروند موشک بالستیک میان‌برد مواضع تروریستهای تکفیری (مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی) در منطقه دیرالزور سوریه (فاصله حدود 650 کیلومتر) را مورد اصابت قرار داد.

تعداد این موشک‌ها 6 فروند موشک بالستیک میان‌برد زمین به زمین بوده که از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کردستان و کرمانشاه شلیک شده و پس از عبور از اسمان عراق، به صورت دقیق به اهداف اصابت کرده است.

گزارش‌های اولیه از هلاکت تعداد زیادی از تروریست‌ها و انهدام تجهیزات، سامانه ها و سلاح های آنان حکایت دارد.

طبق اعلام سپاه پاسداران، این اقدام بخشی از انتقام سپاه از تروریستها بابت حملات تروریستی اخیر آنها در تهران بوده است.

ذوالفقار سپاه

موشک سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن ذوالفقار، موشکی مایل پرتاب با برد 700 کیلومتر است. این موشک ضدجمینگ بوده و تعداد انبوه آن تاکنون در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است.

این موشک اولین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح (شهریورماه سال قبل) در بندرعباس رونمایی شده بود.

برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکشی، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی، سبک و تاکتیکی بودن را از دیگر ویژگی های موشک ذوالفقار است.

به گفته سردار دهقان (در مراسم افتتاح خط تولید این موشک در شهریورماه سال گذشته)، طراحی و ساخت موشک تاکتیکی و مهم ذوالفقار که در شرایط تحریم در بخش دفاع صورت پذیرفته، نشان از اراده و عزم دانشمندان، محققان و متخصصان وزارت دفاع برای افزایش قدرت بازدارندگی موثر کشورمان است.

قیام سپاه

موشک بالستیک میان برد «قیام» در 29 مرداد ماه سال 89 برای اولین با موفقیت تست و شلیک شد.

‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است به طوریکه آن را را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک و گفته شد این موشک خلاصه‌ای از تجربه 25 ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا تا آن روز است که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد.

این موشک بالستیک بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

چرا دیرالزور

استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. پس از شکست سنگین تروریست‌ها در حلب که منجر به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آنها در شمال غرب سوریه شد، بسیاری از تروریست‌ها به دیرالزور در شرق و برخی مناطق اطراف آن در سوریه نقل مکان کرده‌اند. همچنین بخش مهمی از تروریست‌هایی که در پی شکست سنگین در موصل عراق به سوریه گریخته بودند در این منطقه حضور دارند.

با توجه به اجتماع بخش مهمی از تروریست‌ها در منطقه دیرالزور، مقر فرماندهی و مراکز پشتیبانی و عملیاتی آنها نیز در این استان قرار گرفته است، سپاه این منطقه را برای حمله موشکی خود انتخاب کرد.

"لیله القدر" عملیات موشکی سپاه

سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای از موشک باران مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع، پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریستهای تکفیری در منطقه "دیر الزور" واقع در شرق سوریه خبر داد و بر خبر منتشر شده مهر تایید زد .

سپاه در این عملیات با تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای خود در استان‌های کرمانشاه و کردستان، تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد که در پی آن، تعداد زیادی از تروریست‌ها هلاک و تجهیزات، سامانه‌ها و سلاح‌های آنان منهدم شد.

سرنوشت بدتری در انتظار تروریست‌ها است

سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: تروریست‌ها اگر به شرارت‌های خود ادامه بدهند، سرنوشت بدتری در انتظارشان است.

وی افزود: هدف این موشک‌ها اطراف دیرالزور در سوریه و مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه عنوان کرد: تروریست‌ها باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست. حمله موشکی شب گذشته کار کوچکی بود و دشمنان اگر دست از پا خطا کنند ضربات مهلک‌تری بر آنان وارد خواهیم کرد.

سردار حاجی زاده گفت: موشک از ایران شلیک شد، از آسمان عراق عبور کرد و در سوریه اصابت کرد و توسط هواپیماهای بدون سرنشین ما که از اطراف دمشق به پرواز درآمدند، در اطراف دیرالزور اصابت‌ها را برای ما مخابره کردند که موشک‌ها دقیقا به اهداف برخورد کردند.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی محل تروریست‌ها یک دنیا مساله است و زدن این موشک‌ها دارای یک پیام مهم است و اینکه آنان می دانند عیار ایرانی چقدر است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گت: سپاه به تبعیت از فرمانده معظم کل قوا، عزم و اراده محکمی برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و سر سوزنی عقب نمی‌نشیند.

عملیات موشکی ضد داعش موفقیت آمیز بوده است

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با شبکه خبر گفت: بر اساس اطلاعات موثق، عملیات موشکی ضد داعش موفقیت آمیز بوده است.
سردار شریف گفت: موشک های سپاه مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش در دیرالزور را درهم کوبید.
سخنگوی سپاه پاسداران افزود: شلیک از دو استان عمدتاً سنی نشین به سمت مراکز تروریست های داعش، حاوی پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست هاست.

سردار شریف گفت: عملیات موشکی سپاه تنها گوشه بسیار کوچکی از قدرت تنبیهی ایران علیه تروریست ها و دشمنان بوده است.

سخنگوی سپاه خاطر نشان کرد: حامیان بین المللی و منطقه ای تروریست ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند.

سپاه مچکریم

حسین امیرعبدالهیان مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع تروریست‌های تکفیری در در الزور سوریه نوشت: «این فقط یک هشدار نرم بود».

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شلیک 6 موشک به مواضع داعش از سوی سپاه پاسداران گفت: این اقدام نمایش بزرگی از اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه بود و عزم جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست‌ها را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام موشکی سپاه پاسخ مناسبی به مصوبه اخیر سنای آمریکا در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بود که آمریکایی‌ها فکر نکنند با تحریم‌های جدید و مورد هدف قرار دادن توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند خللی در اراده پولادین جمهوری اسلامی ایران در این راهبرد منطقی و هوشمندانه ایجاد کنند.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرمش، با اشاره به اقدام ارزشمند سپاه در انهدام مواضع داعش، اظهار داشت: مستقل‌ترین کشور جهان با اقتدار پاسخ قاطع به بدخواهان، تروریست‌ها و دشمنان خود را در هر جایی که باشند داده و خواهد داد و امنیت ایران اسلامی خدشه‌ناپذیر است.

وی افزود: اقدام ارزشمند، با صلابت و نرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انهدام مواضع تروریست‌های داعش نمونه و بخشی از توان بازدارندگی و بالای دفاعی کشور، همه‌جانبه و پشیمان‌کننده است که برای دشمنان می‌تواند بسیار کوبنده‌تر هم باشد.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه، اظهار داشت: اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسلمانان جهان و قلب خانواده شهدای تروریستی تهران را شادمان کرد.

وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد در حمله موشکی سپاه پاسدارن به مقر فرماندهی تروریست‌ها آنها متحمل تلفات و خسارات فراوانی شده‌اند، خاطرنشان کرد: با اخباری که پس از حمله سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌ها منتشر شده، می‌توان متصور شد که موشک‌های نقطه‌زن این نهاد به قلب تروریست‌ها اصابت کرده است.

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر روحانی در صفحه شخصی خود در توییتر به شلیک موشک سپاه علیه داعش در سوریه واکنش نشان داد و نوشت: بالاخره بعضی‌ها در منطقه باید می فهمیدند که ما فقط موشک تست نمی کنیم، لازم باشه استفاده هم خواهیم کرد. آتش به اختیار ماست.

شهاب‌الدین طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه، نوشت: موشک میان برد ایران، فقط تنبیه داعش نبود، سیلى را داعش خورد تا صدایش را دیگران هم بشنوند. سپاه مچکریم، اقتدار ایران.

در پایان باید گفت جمهوری اسلامی ایران با این حرکت رسما بعد از پایان جنگ تحمیلی در معدود اتفاقات عملیاتی برای خارج از مرزها، دست به ذخایر موشکی خود برده و تعدادی از موشک های تاکتیکی با دقت بالای خود را به سمت اهداف مورد نظر شلیک کرد. مشخصا انتخاب سلاح با دقتی خاص برای این عملیات صورت گرفته است تا از هر گونه آسیب به غیرنظامیان یا نیروهای ارتش سوریه که در بخش هایی از این منطقه محاصره هستند جلوگیری شود.

از سوی دیگر، غافلگیری حرکت انجام شده به حدی است که بر خلاف شلیک موشک های کروز آمریکا به سوریه که ارتش سوریه با اطلاع از آن، عمده تجهیزات خود را از پایگاه مورد حمله خارج کرد، این شلیک ها بدون اطلاع تمامی حساسه ها و رصد های دشمنان فرامنطقه ای در حوالی مرزهای ایران صورت گرفته و عنصر "غافلگیری" را در اوج خود به نمایش گذاشته است.

خبرنگار : مهدی تیماجی

کد خبر: 788824

وب گردی

وب گردی