مدیرکل منابع طبیعی استان خراسان جنوبی: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه سدهای وزارت نیرو در دستور کار است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی از اجرای طرح ملی آبخیزداری در حوزه آبخیز و سدهای وزارت نیرو خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ علیرضا نصرآبادی در بیرجند اظهار داشت: یکی از اهداف مهم و اثرگذار بخش آبخیزداری مدیریت و بهره‌وری از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها است.

وی موضوع فرسایش خاک را نیز بسیار مهم عنوان و بیان کرد: در حال حاضر فرسایش خاک استان از نرم منطقه‌ای و معمولی فراتر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در این راستا می‌توان انجام داد اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در بخش عملیات بیولوژیک و مکانیک است.

نصرآبادی عملیات بیولوژیک را شامل توسعه مراتع و اجرای ساز‌ه‌های آبخیزداری دانست و گفت: در این راستا می‌توان با حفظ ذخیره نزولات از حرکت آب یا جاری شدن آن به شکل روان آب جلوگیری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین انواع فرسایش خاک با اجرای این طرح‌‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: در همین راستا یکی از طرح‌های ملی ما اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه آبخیز و سدهای وزارت نیرو است چون حجم کار با دوره سی تا صد سال برای عمر مفید سازه‌های آبی پیش‌بینی شده و عمر مفید این سازه ‌های بزرگ آبی مستقیم تحت تاثیر میزان رسوب به مخزن این سازه‌ها است.

وی افزود: هر چقدر در بالادست اجرای طرح‌های آبخیزداری انجام شود سبب می‌شود که میزان رسوب‌گذاری به مخزن این سدها کاهش پیدا کند که در این راستا عمر مفید سازه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت: سازه‌های آبخیزداری ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در سطح جهانی به آن توجه شده است.

وی افزود: در قرن اخیر نیز بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنبال سدهای بزرگ نیستند و به طرح‌های کوچک آبخیزداری در سطح گسترده آن را منتقل کردند که جمعیت بسیاری بیشتری را پوشش می‌دهد و بستری برای کاشت نهال، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش فرسایش خاک می‌شود.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 801176

وب گردی

وب گردی