استقبال خوب فیلمسازان خارجی از ششمین جشنواره فیلم شهر

مصطفی احمدی، عضو هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم شهر، گفت: از نقاط مختلف جهان استقبال خوبی از جشنواره فیلم شهر شده است، خصوصا کشورهایی که با ما نسبت های مشترک فرهنگی دارند.

به گزارش ایسکانیوز مصطفی احمدی، فیلمساز در گفت و گو با خبرنگار ششمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، درباره ضرورت برگزاری جشنواره فیلم شهر اظهار کرد: با توجه به گسترش فرهنگ شهری و تاکید متولیان امور شهری بر فرهنگ مدار بودن شهروندان، جای خالی چنین جشنواره ای با عنوان «شهر» همیشه احساس می شد که برگزاری این جشنواره نقطه عطفی در این زمینه خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال های اولیه برگزاری این جشنواره، وقفه ای در برگزاری ایجاد شد که جشنواره از روال و نظم خود بیرون رفت اما از آنجایی که من شاهد رویکرد جشنواره بودم، همیشه مسئولان برگزاری سعی داشتند نگاه مستقل حرفه ای را به یک مقوله موضوعی مثل زندگی شهری اتصال دهند و آن را به مخاطب عرضه کنند.

کارگردان فیلم «نزدیکتر» تصریح کرد: امسال هم به همان روال همیشگی سال قبل جشنواره فیلم شهر کار خود را انجام می دهد و قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد. با تجربه ای که مسئولان برگزاری در دوره های قبل کسب کردند طبیعتا این دوره را بهتر و حرفه‌ای تر برگزار می کنند.

احمدی به استقبال کارگردانان خارجی از جشنواره فیلم شهر، اشاره کرده و گفت: از نقاط مختلف جهان استقبال خوبی از جشنواره فیلم شهر شده است، خصوصا کشورهایی که با ما نسبت های مشترک فرهنگی دارند همانند اسپانیا که از این کشور فیلم های خوبی دیده‌ام.

وی کیفیت فیلم های بخش بین الملل جشنواره فیلم شهر را خوب دانست و بیان کرد: سطح کیفی فیلم های خارجی متوسط رو به بالا است البته این فیلم ها مجدد توسط دیگر داوران مورد ارزیابی قرار می گیرد و برای نمایش انتخاب می شوند. امیدوارم که در این راه اتفاقات خوبی رخ دهد.

احمدی ادامه داد: جشنواره ها در ایران با پشتیبانی و پشتوانه نهادهای دولتی و نیمه دولتی برگزار می شوند و این نوید روزهای خوبی است که فیلمسازان در ذهن داشته باشند که سازمان های هم هستند آنها را مورد حمایت خود قرار دهند.

وی درباره اصطلاح سیاه نمایی که عده ای از منتقدان به کار می برند، گفت: در این مورد نمی خواهم براساس دیدگاه خودم نظربدهم، پس براساس فیلم های خارجی ارسال شده به جشنواره که تا الان دیده ام، باید بگویم 90 درصد فیلم ها همین نظر سیاه نمایی را نسبت به شهرهای خودشان دارند یعنی اگر ما اسم سیاه نمایی را بر آن می گذاریم، کل جهان در مورد زندگی شان سیاه نمایی می‌کنند. به نوعی دیدگاه انتقادی نسبت به شهرشان دارند.

این فیلمساز افزود: ببینید، مدرن شدن الزاما همراه خودش زندگی سعادت مند نمی آورد، یا حتی غربی شدن. این نگاهی است که نمی‌توان جلوی آن ایستاد، شاید باید یاد بگیریم چگونه با آن کنار بیاییم یا اینکه چگونه بتوانیم این سبک زندگی غربی را مدیریت کنیم، که از خودمان فاصله نگیریم. تا زمانی این موضوعات وجود دارد،چرا نقد نکنیم؟ یا برعکس وقتی فقر در جامعه هست، تا اندازه ای می توان فقر را شیرین جلوه داد ولی در واقع خود فقر اصلا قشنگ نیست. فیلم هایی که از نقاط مختلف جهان دیده ام بی اغراق آن چیزی که ما به آن می گوییم سیاه نمایی، به این فیلم ها الصاق می شود.

احمدی در پایان صحبت هایش گفت: قرار نیست اگر شخص اروپایی از کشورش انتقاد می کند ما خوشحال شویم و زمانی که از خودمان انتقاد می کنیم، ناراحت. انتقاد منصفانه داشته باشیم. اینکه اتفاقات ناخوشایند رخ داده، کسی مقصر نیست سعی کنیم هشدار دهیم تا بیشتر از این در مشکلات حل نشویم همانند غربی شدن سبک زندگی مان، وارد شدن تمدن غربی در زندگی، پس باید راه حلی پیدا کنیم که چگونه با این مسائل مقابله کنیم.

500

کد خبر: 801862

وب گردی

وب گردی