روابط چین و آمریکا بر سر کره شمالی پیچیده شد

یک بار دیگر روابط پر تنش چین و آمریکا بر سر مناسبات دو کشور با کره شمالی و برخورد با مساله هسته ای شبه جزیره کره پیچیده شد.

به گزارش ایسکانیوز، آمریکایی ها که می گویند سیاست های چین در برابر کره شمالی کارگر نیفتاده است ،این کشور را حالا مسوول ارتباطات تجاری گسترده با پیونگ یانگ می دانند و شرکت هایی از چین را در زمینه های حمل و نقل و همچنین یک بانک را تحریم کرده اند.
وزارت خارجه چین بی درنگ در بیانیه ای از آمریکا خواست این اشتباه خودر ا اصلاح کند و افزود که چین با قطعنامه های شورای امنیت در باره کره شمالی همراهی کرده است و تحریم های آمریکا تحمیل قوانین آن کشور بر چین است.
این در شرایطی است که در همین اثنا «مون جایه این» رییس جمهور کره جنوبی در آمریکا با دونالد ترامپ رییس جمهور آن کشور گفت و گو کرده است و هر دو طرف بار دیگر از چین خواسته اند تا فشار بر کره شمالی را افزایش دهد.
اما به نظر می رسد زمانی که چین در این راستا حاضر به همراهی با راهبردهای آمریکا نشده واشنگتن سیاست گذشته فشار و تحریم بر پکن را به اجرا گذاشته است و تحریم های اخیر بخشی از آن محسوب می شود.
در حالی که بتازگی به نظر می رسید بعد از دیدار شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در ماه آوریل در فلوریدا با ترامپ مناسبات رو به بهبود است ، تحریم های موجود و انتقادهای مکرر ترامپ از چین اوضاع را بدتر کرده است.
آمریکا که حالا شمشیرش را برای چین از رو بسته است این باره ضربه دیگری به روابط دوجانبه زد و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شماری ازنمایندگان کنگره این کشور می خواهد به اررش یک میلیارد و 400 میلیون دلار ، سلاح به تایوان بفروشد.
پیشتر نیز تصور می شد که وقتی روابط چین و آمریکا بر سر کره شمالی پر تنش شود ، واشنگتن سیاست های فروش تسلیحاتی به کشورهای دیگر از جمله جزیره تایوان و تحریم ها علیه چین را به اجرا بگذارد.
بی جهت نیست که درست در موقعی که رییس جمهور کره جنوبی به آمریکا سفر کرد ، واشنگتن تصمیم گرفت هم موضوع فروش تسلیحاتی به تایوان را مطرح کند و هم شرکت های چینی را تحریم کند.
این پس از آن است که چین با جدیت از استقرار سامانه موشکی پیشرفته تاد آمریکا در کره جنوبی مخالفت کرد و با ابزارهای تجاری کره راتحت فشار قرار داد تا دست از این برنامه بکشد و به نظر می رسد که دو کشور آمریکا و کره هم متحد شده اند تا با اقتدار پاسخ چین را با اهرم هایی نظیر فروش تسلیحات به تایوان و تحریم بدهند.
روزنامه گلوبال تایمز چین می نویسد که اوضاع اصلا مطلوب نیست. سیاست های آمریکا برای فشار بر چین مساله هسته ای شبه جزیره کره را حل نمی کند و تحریم های جدید نیز نوعی تازه از فشارهای واشنگتن است.
به نظر می رسد که این اولین بار باشد آمریکا به این شکل یک بانک چین و برخی از افراد و شرکت های حمل و نقل این کشور را مورد تحریم قرار می دهد و این به معنای بدتر شدن روابط دو کشور و حساس تر شدن شرایط در شبه جزیره کره است.
آمریکا همچنین برای خنثی کردن فشارهای چین بر کره اعلام کرده است روابط تجاری تازه ای را با کره تعریف می کند و ترامپ بر توافقات تجاری و بازرگانی بیشتر بر کره در جریان مذاکرات با مون تاکید ورزیده است.
آنطور که گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره هم نشان می دهد قرار است شرکت های کره ای تا پنج سال دیگر نزدیک به 13 میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کنند و هر دو کشور خواستار افزایش تعاملات شرکت ها شده اند.
با شرایط مذکور به نظر می رسد که اوضاع برای چین اکنون مطلوب نیست. کره جنوبی و آمریکا همچنان بر گفت و گو با کره شمالی در صورتی تاکید می ورزند که این کشور برنامه موشکی بالستیک و هسته ای تسلیحاتی اش را متوقف کند که این درخواست هم از سوی کره شمالی رد شده است.
هر دو کشور در سیاستی که کاملا مغایر با خواست چین می باشد اعلام کرده اند بیشترین فشارها را بر کره شمالی وارد خواهند کرد و حتی تحریم را بخشی از ابزار دیپلماسی معرفی کرده اند که از آن بهره گرفته خواهد شد تا اینکه نهایتا به طور قابل تایید برنامه هسته ای نظامی کره شمالی متوقف شود.
شرایط منطقه ای برای چین بغرنج تر شده است و سیاست های پکن در مقابل راهبردهای واشنگتن باعث شده است تا دو طرف بار دیگر مسیر مناقشه سنگین را در پی گیرند و این می تواند بر مخاطرات و منازعات منطقه ای بیفزاید و شبه جزیره کره را هم در بحرانی عمیق تر فرود ببرد.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 802041

وب گردی

وب گردی