کتاب‌های کمک آموزشی به تعداد کتابخوان‌ها اضافه نمی کند

مدیر انتشارات روزنه با اشاره به اینکه بعید می‌دانم  با انتشار کتاب‌های کمک آموزشی به تعداد کتابخوان‌ها اضافه شود، گفت: چاپ چنین کتابهایی به خاطر تقاضای بازار و به نوعی برای امرار معاش برخی انتشارات است و تاثیری در افزایش سرانه مطالعه ندارد.

علیرضا بهشتی در گفت و گو با ایسکانیوز در خصوص تاثیر افزایش چاپ کتاب های کمک آموزشی در بازار نشر، اظهار کرد: این گونه کتاب ها در آخر خط هستند چرا که ما در دهه شصت با یک انفجار جمعیت محصلان مواجه بودیم اما این دانش آموزان به مرور در دهه های بعدی کمتر شده و امروز این جمعیت به آخر رسیده است.

این مدیر انتشارات افزود: در حال حاضر ورود به دانشگاه راحت‌تر شده و حجم تعداد کتاب‌های کمک آموزشی در بازار به مرور کمتر می‌شوند بنابراین بعید می‌دانم تنها با انتشار کتاب‌های کمک آموزشی به تعداد کتابخوان‌ها اضافه شود.

وی درباره اینکه پخش کتاب‌های کمک آموزشی چه تاثیری می تواند به بازار نشر داشته باشد، گفت: بحث‌ عرضه و تقاضا در این میان مطرح است. زمانی تقاضا برای این کتاب ها به دلیل رقابت سنگین کنکور و دانشگاه زیاد بود اما با پایین آمدن تعداد دانش آموزان و دانشجویان در حال حاضر رقابت کتاب های کمک آموزشی با سایر کتاب ها در بازار نشر، سست‌تر شده و احتمال اینکه این گونه کتاب‌ها، اقتصادش را از دست بدهد؛ زیاد است.

وی افزود: در زمینه افزایش کتابخوانی بایستی عادت به کتاب خواندن از سنین پایین آغاز شود. عادت به کتاب خوانی در نوجوانان و کودکان با مطالعه داستان‌های عامه پسند ویژه کودکان و نوجوانان مانند هری پاتر و ارباب حلقه‌ها شروع شود. زیرا فردی که در 50 سالگی شروع به کتابخوانی کند؛ خیلی از این وادی عقب می‌افتد. در جوانی باید با رمان و داستان‌های عامه پسندتر مطالعه را آغاز کرد تا کم کم سلیقه کتابخوانی تغییر کند و عادت به کتاب خواندن را در فرد ایجاد شود تا کم کم با افزایش سن مخاطب، سلیقه انتخاب کتاب در او بالا برود و به سمت شاهکارهای ادبیات کشیده می‌شود.

بهشتی خاطرنشان کرد: برای خرید کتاب های کمک آموزشی، بودجه‌ای در اختیار مدارس قرار نمی‌گیرد؛ بلکه پدر و مادرها دوست دارند فرزندانشان شاگرد اول شده و در دانشگاه‌های خوب تحصیل کنند این کتاب ها را برای فرزندانشان تهیه می کنند. به نظرم مدارس مقداری نسبت به کتاب‌های عامه پسند موضع دارند و می‌گویند دانش آموزان با مطالعه این کتاب‌ها از درس و تکالیفشان دور می‌شوند و از توزیع این کتاب‌ها ممانعت می کنند؛ البته کار درستی نیست زیرا به نوعی توزیع کتابهای عامه پسند ویژه نوجوانان به کودک آموزش می دهد که از کتاب هم می‌توان لذت برد که در ادامه مطالعه کتاب‌های عامه پسند و کم کم تعداد قابل توجهی از این کودکان به سمت کتاب‌های جدی‌تر می‌روند.

502

کد خبر: 803169

وب گردی

وب گردی