کنکور و حال و هوایش

فرض کنید برای اولین بار می خواهید سوار جت اسکی شوید یا قرار است بانجی جانپینگ کنید؛ یعنی با یک طناب فنردار و محافظ از ارتفاع صد متری بپرید. هیجان، اضطراب و شوق یک تجربه جدید حال و هوایی است که خواهید داشت. حال و هوایی که این روزها داوطلبان کنکور دارند. برخی از آنها یک سال درس خواندند و یک رشته خاص را در نظر دارند، بعضی ها همین چند ماه آخر تلاش کردند و احتمالا عده ای هم همه درس ها را برای شب آخر گذاشتند اما اکثر آنها دچار اضطراب، دلهره و اشتیاق وارد شدن به مرحله جدیدی از زندگی خود را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وارد شدن به دانشگاه برای جوانان یعنی ورود به مرحله جدیدی از زندگی و به نوعی آغاز بزرگسالی و استقلال، یعنی پیش به سوی تجربه های جدید که فقط خود فرد در آن دخیل است، یعنی کم کردن وابستگی به خانواده، دوستان جدید و آغاز روزهایی که می تواند بهترین لحظات عمر هر فرد باشد. مفهوم دانشگاه در افکار عمومی ایران به معنای آغاز مسیر موفقیت در آینده، بسیاری از خانواده ها و افراد تحصیل در آموزش عالی را یکی از راه های موفقیت می دانند. بنابراین تجربه کردن دانشگاه یکی دغدغه های خانواده های ایرانی است.

فردا و پس فردا آزمون سراسری 96 برای بیش از 900هزار داوطلب برگزار می شود؛ خوشبختانه ظرفیت در برخی از رشته ها به اندازه کافی یا حتی بیشتر وجود دارد. اما رقابت بر سر دانشگاه ها و رشته های درجه یک بیشتر است. تحصیل در یک دانشگاه معتبر و رشته خاص که آینده شغلی دارد یکی دیگر از دلایلی است که می تواند اضطراب و دغدغه داوطلبان را بیشتر کند.

بسیاری از متقاضیان کنکور 96 کارت شرکت در جلسه را دریافت کردند و امروز را برای استراحت گذاشتند، برخی همچنان در تلاش و مشغول درس خواندن، هستند و برخی از یک هفته پیش فقط به استراحت و گاهی مرور درس ها رسیده اند، هرچه باشد همه آنها در آستانه آغاز سخت ترین ماراتون زندگی خود هستند.

برخی از رشته های تجربی آینده شغلی ندارند

دریا، یکی از داوطلبان گروه تجربی درباره حال و هوای خود به خبرنگار ایسکانیوز گفت: رشته تجربی پر تقاضاترین رشته کنکور است برای همین متقاضیان این رشته بسیار بیشتر از گروه های دیگر درس می خوانند. قبول شدن در رشته های خوب تجربی کار سختی است زیرا بسیاری از رشته های دانشگاهی گروه تجربی آینده شغلی مشخصی ندارند، بنابراین فکر می کنم افرادی که قرار است در این گروه کنکور دهند، اضطراب بیشتری دارند.

او افزود: من هم با اینکه دو روز گذشته را فقط استراحت کردم، نتوانستم آرامشم حفظ کنم و اضطراب دارم؛ در هر صورت کنکور دادن یک مسئله است، منتظر جواب آن بودن موضوع دیگر. اما از اینکه قرار این بار از روی دوشم برداشته شود، خوشحالم.

می خواهم این تابستان را خوش بگذارنم

سامان، داوطلب گروه ریاضی نیز در این باره به ایسکانیوز، گفت: من تلاشم را کردم، تمام یک سال گذشته را درس خواندم و حال منتظرم زودتر کنکور بدهم و این تابستان را خوش بگذرانم، وارد دانشگاه شدن مثل سال های قبل نیست، البته اضطراب دارم اما سعی می کنم آرام باشم تا بتوانم با تمرکز به سوالات جواب دهم.

متقاضی کنکور 96 گفت: وارد شدن به دانشگاه های درجه یک سخت است اما رشته ها و دانشگاه های زیادی وجود دارد که می تواند به افراد حق انتخاب دهد. من امروز را برای مرور کلی درس هایم گذاشتم و از ساعت 6 بعد از ظهر به بعد هم دیگر کاری به کتاب هایم ندارم. درس خواندن لحظه های آخر فقط استرس را بالا می برد. می دانم که می توانم موفق شوم و در یکی از رشته های مهندسی تحصیل کنم.

آرزو می کنم این روزها زودتر بگذرد

سروناز، داوطلب گروه انسانی هم درباره حال و هوای خود یک روز مانده به کنکور، گفت: بسیاری از افرادی که در رشته علوم انسانی تحصیل می کنند، خیلی به این رشته علاقه دارند برای همین اکثر آنها موفق می شوند، البته رقابت زیاد است اما امیدوارم و سعی می کنم به خودم انرژی مثبت دهم.

او گفت: من از سه روز پیش درس خواندن را تعطیل کردم، فقط روزی یک ساعت تست می زنم که برای کنکور حضور ذهن داشته باشم، آرزو دارم در رشته فلسفه دانشگاه تهران قبول شوم، خیلی هم برای این موضوع تلاش کردم. اگر هم نشدم می دانم که دنیا به آخر نرسیده و می شود دوباره تلاش کرد. البته واقعا از درس خواندن خسته شدم و نمی دانم اگر امسال در رشته مورد علاقه ام قبول نشوم باز هم کنکور می دهم یا نه. حال و هوای این روزهای کنکوری ها پر از احساسات متناقض است که فقط آرزو می کنم زودتر بگذرد.

ظرفیت رشته های هنر کم است

تایماز متقاضی گروه هنر به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حال و هوای خود گفت: رشته های هنری همان قدر که متقاضی کمتری نسبت به رشته های دیگر دارد، ظرفیت کمی هم دارد. مسئله این است که بعضی از داوطلبان گروه ریاضی، تجربی و انسانی هم کنکور هنر می دهند واین تعداد داوطلبان را بالا می برد که برای افرادی مثل من که در هنرستان درس خوانده و دغدغه هنر را دارد خوب نیست. البته من معتقدم افرادی که تلاش می کنند، نتیجه زحماتشان را می گیرند.

او افزود: من می خواد در یکی از دانشگاه های معتبر تئاتر بخوانم، دوستی هم دارم که قصد دارد موسیقی بخواند. هر دو ما یک سال گذشته را تلاش کردیم و از همه چیز برای قبول شدن در این رشته ها گذشتیم. این دور روز آخر را هم می خواهیم تفریح کنیم، البته کمی هم اضطراب داریم که با گوش دادن به موسیقی آرام می شویم.

حدود 900هزار داوطلب و خانواده هایشان دو روز آینده را درگیر مسائل کنکور هستند، به قول یکی از داوطلبان با احساساتی متناقض که می خواهند زودتر بگذرد. آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها در ایران کلید در آینده است که می تواند تاثیر زیادی در سرنوشت داوطلبان داشته باشد.

204/200

کد خبر: 803820

وب گردی

وب گردی