کارگزاران فن بازارهای منطقه ای باید زایندگی فناوری ایجاد کنند

حدود 17 هزار شرکت در سامانه مربوط به ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نام کاربری ایجاد کرده‌اند و نیمی از این تعداد اطلاعات مربوطه و فرم‌های لازم را پرکرده‌اند و وارد فرایندهای ارزیابی شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، سیدمحمد صاحبکارخراسانی رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین نشست سراسری فن‌بازارهای منطقه‌ای گفت: حدود 17 هزار شرکت در سامانه مربوط به ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نام کاربری ایجاد کرده‌اند و نیمی از این تعداد اطلاعات مربوطه و فرم‌های لازم را پرکرده‌اند و وارد فرایندهای ارزیابی شده اند، از این میان 4300 شرکت رد شده اند و حدود 3100 شرکت هم تایید شده‌اند و مابقی هم در فرایندهای ارزیابی هستند.

وی تصریح کرد: در فرایندهای ارزیابی استانداردهای بالایی در نظر گرفته شده و سعی داریم تا شرکت‌هایی که واقعاً عمق فناوری دارند، بتوانند از خدمات استفاده کنند، از این رو حتی 300 شرکت هم که در گذشته مشمول استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌اند اکنون از سیستم خارج شده‌اند، چرا که تاییدیه دانش‌بنیان مادام العمر نیست و رمز پویایی هر سیستمی آن است که همانطور که ورودی دارد خروجی هم داشته باشد.

دکتر صاحبکار تاکید کرد: فن بازارهای منطقه ای هم باید با توجه به ارزیابی‌ها و کسب استانداردهای لازم وارد کار شوند و برای حفظ کیفیت و رقابت، باید سخت گیری‌های لازم وجود داشته باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری به شروط کارایی و بهره‌وری بالا از فن بازارها اشاره کرد و گفت: فن بازار زمانی کارایی لازم را دارد که هم فعالان بخش خصوصی و هم نهادهایی که در حوزه توسعه فناوری در مجموعه‌ها هستند در فن بازار فعالیت کنند، همه نهادهای مربوطه باید وارد عمل شوند و هرچه بازیگران این عرصه حضور پررنگ‌تری داشته باشند فن بازار موفق‌تر خواهد بود.

صاحبکار با اشاره به نقش کارگزاران فن بازارهای منطقه‌ای گفت: کارگزاران در این مسیر نقش پررنگی دارند و به مثابه زنبور عسل می توانند گرده افشانی کنند و در عرصه فناوری و تولید دانش‌بنیان، زایندگی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم و کارگزارها هم به عنوان اقشار مرجع در اقصی نقاط کشور سعی کنند سبدی از فعالیت‌های خدماتی را به شرکت‌های فعال در این حوزه ارائه کنند، همچنین کارگزاران باید به ما کمک کنند تا بتوانیم مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را هموارتر کنیم و سرعت توسعه را بالا ببریم.

وی به برنامه 110حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده اشاره کرد و گفت: برنامه جامع توسعه کسب و کار دانش‌بنیان در قالب برنامه‌های خدماتی، حمایتی، مشاوره‌ای و حمایت‌های ذیل قانون تدوین شده تا همه آنچه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها در مسیر خود نیاز دارند را در دسترس داشته باشند و 6 برنامه از این 110 برنامه بر عهده فن بازار گذاشته شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری تصریح کرد: گستره این حمایت‌ها از تسهیلات مالی، معافیت‌های گمرکی، معافیت‌های مالیاتی، خدمات بیمه تامین اجتماعی تا خدمات مشاوره‌ای و حمایت از کالاهای ساخت داخل را شامل می‌شود.

صاحبکار در ادامه صحبت‌های خود به رفع نیازهای فناورانه صنایع بزرگ در کشور اشاره کرد و گفت: تمایل داریم با همکاری مرکز فن بازار ملی ایران، تمام این فعالیت‌ها توسط بخش خصوصی انجام شود و بخش خصوصی با حمایت و کمک بخش دولتی بتواند متولی اصلی رفع نیازهای فناورانه صنایع باشد.

هشتمین نشست سراسری فن‌بازارهای منطقه‌ای، با حضور نمایندگانی از مرکز فن‌بازار ملی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، جهاد دانشگاهی کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی و کارگزاران 15 فن‌بازار منطقه‌ای در شیراز برگزار شد.

در این نشست که با رویکرد ارائه تجربه های موفق و تبادل اطلاعات برگزار شده، آخرین وضعیت برنامه‌ها و فعالیت‌های فن‌بازارهای کشور بررسی شده و تجربیات حاصل از اقدامات انجام شده در راستای توسعه و رونق بازار فناوری کشور به اشتراک گذاشته شد.

200/202

کد خبر: 804415

وب گردی

وب گردی