زنده یاد میرزاخانی از ستاره های دانشگاه صنعتی شریف بود

رییس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه زنده یاد مریم میرزاخانی در مقطع کارشناسی در دانشکده ریاضی این دانشگاه تحصیل کرده بود، گفت: میرزاخانی یکی از ستاره های دانشگاه صنعتی شریف بود.

به گزارش ایسکانیوز، محمود فتوحی گفت: زنده یاد میرزاخانی پس از اتمام تحصیلات مقطع کارشناسی در این دانشگاه برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به آمریکا سفر می کند.
وی گفت: زنده یاد میرزخانی که برنده مدال طلای المپیاد ریاضی بوده پس از اتمام تحصیل به عنوان استاد تمام در دانشگاه استفورد استخدام می شود.
رییس دانشگاه صنعتی شریف افزود: زنده یاد میرزاخانی جایزه فیلد در ریاضی را که همطراز با نوبل به شمار می رود را کسب می کند که یکی از افتخارات بزرگ علمی به شمار می رود.
وی ادامه داد: بدون شک ضایعه درگذشت میرزاخانی برای جامعه ایران و همچنین بین المللی بسیار سخت است.
فتوحی خاطرنشان کرد: زنده یاد میرزاخانی نظریه های جدیدی را در علم ریاضی مطرح کرد و الگوی مناسب و مطلوبی برای جوانان ایرانی و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود.
وی اظهار داشت: درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی ضایعه سختی است و از طرف خود و همکارانم در دانشگاه صنعتی شریف به جامعه علمی کشور و خانواده این مرحومه تسلیت می گویم.
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد 13 اردیبهشت 1356 در شهر تهران بود.
وی در سال‌های 1373 و 1374 در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. وی در سال 1999میلادی زمانی که در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.
ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه «پرینستون» نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.
وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.
میرزاخانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های آمریکا درگذشت.
200/202

منبع: ایرنا

کد خبر: 806642

وب گردی

وب گردی