وام های قرض الحسنه کلید اشتغال در کشور است

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک قرض الحسنه ای کار را بطور کاملا درست انجام می دهد که شرط را از روند کارش حذف کند تا ما بتوانیم به بانکداری قرض الحسنه متعالی برسیم که در واقع راه نجات اقتصاد ما نیز است.

محمد امین علینقی لنگری درباره عملکرد بانک های قرض الحسنه به خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: وام های قرض الحسنه براساس قرارداد قرض الحسنه اهدا می شود. درحال حاضر روش مورد استفاده در نظام بانکی قرض الحسنه یک سری اشکالات جزئی دارد که البته به مراتب بسیار بهتر از نظام بانکی بر مبنای سود است.

او همچنین در ادامه مشکل اصلی وام های قرض الحسنه را شرط گذاری توسط این نوع بانک ها دانست و گفت: مشکل اصلی این است که قرض به شرط قرض پیش می آید. یکی از احکام اسلام عدم شرط در بازپرداخت است که در حال حاضر این موضوع به درستی رعایت نمی شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: عدم شرط زیاده در بازپرداخت یعنی انتظار بدست آوردن سود و منفعت به ازای این وام ها از مهم ترین اشکالات این نظام محسوب می شود. در واقع نهادهای قرض الحسنه از اشخاص می خواهند ابتدا سپرده گذاری کنند سپس بر اساس مقدارپول موجود در بانک به مردم وام بدهند.

لنگری همچنین تصریح کرد: بانک قرض الحسنه ای کار را بطور کاملا درست انجام می دهد که شرط را از روند کارش حذف کند تا ما بتوانیم به بانکداری قرض الحسنه متعالی برسیم که در واقع راه نجات اقتصاد ما نیز است.

او همچنین خاطر نشان کرد: ما باید نظام بانکداری فعلی را ارتقا دهیم اما بانک های قرض الحسنه در واقع بهترین جایگزین برای بانکداری فعلی مبنی بر مصرف و سود است.

این کارشناس اقتصادی همچنین درخصوص سودهای مشخص شده به ازای وام های قرض الحسنه یادآورشد: تمام این مقدار سود نیست بلکه کارمزد بانک های قرض الحسنه است که در این قالب عنوان می شود.

لنگری در پایان به میزان سود دریافتی بانک ها از تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مقدار سود برای تولید کنندگان 20 درصد درنظر گرفته شده که نه تنها به تولید و اشتغال کمکی نمی کند بلکه رغبت افراد را برای سرمایه گذاری نیز از میان برده است.

اگر دولت می خواهد واقعا به تولید و اشتغال در کشور کمک کند، بهتر است وام های قرض الحسنه بدون سود یا با سود اندک را برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد.

402

کد خبر: 806999

وب گردی

وب گردی