در جشنواره آواها و نواهای رضوی همه اقوام حضور دارند

دبیر اجرایی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی با بیان اینکه در جشنواره آواها و نواهای رضوی همه اقوام حضور دارند گفت: وحدت اقوام و آیین‌ها حول محور نوای رضوی در جشنواره امسال تعیین شده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین اسماعیلی در نشست خبری دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی که صبح امروز در سالن اجلاس معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره با هدف شور و نشاط در جامعه و بهره‌گیری از فرصت ایام با سعادت ولادت امام رضا(ع) و ابراز ارادت به آستان این امام طی 15 دوره برگزار می‌شود.

وی افزود: در این جشنواره تولید آثار فرهنگی و هنری در حوزه فرهنگ رضوی دارای دو خصوصیت مردمی بودن و هنرمندانه بودن است که در سراسر کشور برگزار شده است و محدود به شهر و استاد خاصی نیست.

معاون هنری اداره کل وزارت ارشاد گفت: بعد از پانزده دوره گنجینه بزرگی از آثار فرهنگی توسط این جشنواره تولید شده و طی دو سال اخیر، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در حوزه موسیقی، جشنواره رضوی اقدام به برگزاری جشنواره آواها و نواهای رضوی کرده است.

اسماعیلی افزود: بسیاری از آواها و نواها شامل مناجات‌ها و مدیحه‌سرایی‌ها مربوط به آستان مقدس امام رضا به عنوان مهمترین شاخصه فرهنگی در حوزه رضوی محسوب می‌شود که شاید در طول سالیان متمالی تولید می‌شده ولی بستری برای گردآوری و جمع‌آوری این آثار وجود نداشته و این جشنواره بستری را برای جمع‌آوری آواهای تولید شده امکان پذیر کرده است.

وی افزود: امسال در دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی بیش از 250 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و این آثار در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار شده است. در بخش ردیف دستگاهی ، کرال و آکاپلا ، نواهای آیینی پاپ و نماهنگ آثاری به جشنواره ارسال شد.
اسماعیلی بیان کرد: از میان 250 اثر ارسالی به دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی 13 گروه در بخش رقابتی ، 12 گروه در بخش غیر رقابتی حضور دارند که 5 اثر در بخش کرال و آکاپلا و 3 اثر در بخش ردیف دستگاهی و 4 اثر در بخش موسیقی پاپ ، یک اثر در بخش نماهنگ و 12گروه موسیقی نواحی در بخش غیر رقابتی و 25 گروه و 80 هنرمند در این جشنواره حضور دارند.

وی افزود: امسال در دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی از 5 هنرمند که در حوزه موسیقی آئینی آثاری را تولید کرده اند تقدیر خواهد شد.
این هنرمندان شامل استاد قاسم رفعتی در بخش مناجات خوانی، حسام الدین سراج در حوزه آئینی، حاج حمیدرضا منتظر در حوزه مدیحه سرایی، محسن چاووشی در بخش موسیقی پاپ و همچنین حاج احمد اقوام شکوهی به عنوان کهنسال ترین ناثاره سرای آستان قدس رضوی هستند.
اسماعیلی اظهار کرد: هیات داوران جشنواره شامل آقایان دکترحمید عسگری، تقی ضرابی، ابوالفضل صادقی نژاد، حسام الدین سراج و حسین دیپیر است.
وی با بیان اینکه بیشترین شرکت کنندگان از سه استان خراسان، خوزستان و قم هستند گفت: امسال بخش بین الملل با حضور سه کشور مهمان در راستای وحدت مسلمانان حول محور فرهنگ رضوی شکل گرفته است و از این سه کشور هنرمندان اهل سنت در حوزه فرهنگ رضوی آثار خود را ارائه می دهند.
دبیر اجرایی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: این جشنواره 5، 6 و 7 مردادماه سالجاری برگزار خواهد شد و در راستای سیاست تمرکززدایی در 6 شهرستان استان تهران شامل دماوند، اسلامشهر، رباط کریم، قرچک و پاکدشت اجرای برنامه داریم.
در ادامه احمد صدری دبیر تخصصی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: امسال در راستای ایجاد تنوع برنامه و حضور گروه های مختلف موسیقی جشنواره با یک موضوع محوری برگزار می شود.
وی افزود: بحث محوری جشنواره امسال با عنوان موسیقی آوازی کر و آکاپلا است و در بخش رقابتی یک نمونه کار سرود را نیز انتخاب کرده ایم.
دبیر تخصصی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: این دوره از جشنواره رویکردمان در موضوع ایران فرهنگی است و سعی داریم در دوره های بعدی کشورهای بیشتری را در بحث تاثیرگذاری ایران فرهنگی بگنجانیم.

وی افزود: در بخش اجراهای غیر رقابتی در حوزه موسیقی اقوام، موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی ملل را در 6 شهر تهران اجرا خواهیم کرد.
صدری با ابراز تاسف از اینکه 30 درصد آثار به دلیل نامرتبط بودن با موضوعیت جشنواره حذف شدند، گفت: در دنیای پر سرعت امروز بسیاری از دوستان متن فراخوان را به دقت مطالعه نکرده و موضوع محوری امام رضا را در آثارشان لحاظ نکرده و برخی از اثار تنها در قالب موسیقی بومی شرکت کنندگان به دبیرخانه ارسال شدند و یا در عنوان محوریت آثار ارسالی دقت لازم صورت نگرفته است.
اسماعیلی در ادامه توضیح داد: در جشنواره امسال با توجه به اینکه از 12 استان کشور و 3 کشور در بخش بین الملل حضور دارند از آثار گروههای برگزیده در هر رشته ای یک اثر در قالب مولتی مدیا تهیه و در قالب تولیدات جشنواره به بازار موسیقی عرضه خواهد شد.
وی گفت: همچنین در بخش بین الملل سه کشور ترکیه، افغانستان و جمهوری آذربایجان نوازندگانی به اجرای برنامه می پردازند و از کشور ترکیه سه اثر با محوریت امام رضا و گروه خلج از کشور افغانستان با محوریت موسیقی بومی خود در قالب یک گروه 5 نفره به اجرای اثر خود می پردازند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره اینکه داوری آثار خارجی برعهده چه کسی است بیان کرد: امسال گروههای خارجی به عنوان میهمان در جشنواره آواها و نواهای رضوی شرکت دارند و در تلاش هستیم همان طور که این جشنواره در ایران شناخته شده است انرا در سطح بین المللی نیز معرفی کرده و در سالهای آینده گروههای بیشتر بین المللی را در بخش رقابتی دعوت کنیم.

502

کد خبر: 819691

وب گردی

وب گردی